Gå til innhold

Billig eller dyr forsterker?

Ranger emnet


thingbø

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen på billige og dyre forsterkere som gir omtrent samme effekten?

 

Jeg la tidligere ut en tråd hvor jeg spurte om tips og råd angående en 3-kanals forsterker fra Tinly (TL-X307) som gav 2x70 W RMS og 1x150W RMS. I tilleg la jeg ut en JBL forsterker som gav 4x75W RMS. Men jeg ble frarådet disse, og heller anbefalt en Dynabel BF0804, 4 x 80 watt. Jeg ønsker fyldigere og høyere lyd, med litt bass, ikke noe spille-for-hele-gata opplegg.. Hva bør jeg satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinly er et billigmerke som ikke har allverdens kvalitet, den leverer ganske sikkert ikke det den skal heller...

 

Jbl lager stort sett kvalitetsprodukter, og er et ganske trygt kjøp.

 

Dynabel er også et billigmerke, men med god kvalitet, meget fin lyd, og leverer det den skal... løp og kjøp ;)

 

Hva skal du bruke den til?? skal du ha sub, så blir den i minste laget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder greit med 150W rms til sub hvis du skal bare ha litt bass for å fylle ut lydbildet.

 

Men kjøp heller denne subben: SUBWOOFERE - 12 tommer - Infinity Reference 1250W - Bilradiospesialisten

 

Den vil garantert gi penere lyd, samt at mer følsom som vil da si at den spiller lettere enn xplod'en. Dvs at den spiller bedre og høyere i forhold til xplod'en med samme forsterker på begge.

 

En 4 kanaler til 2 høyttalere og en sub funker, men det er ikke det optimale. Beste hadde vært å kjøpe en 4 kanaler, bytte ut alle 4 høyttalerne i bilen og kjøpe en monoblokk sammen med subben.

 

Eksempel:

 

Pakketilbud med 1 stk Lw 1.350 (monoblokk)og 1 stk PCW 12 (sub)

 

Lil`Wonder LW4.580 (forsterker til høyttalerne)

 

Tempo 5 eller 6 (front høyttalere hvis du har komponent sett framme)

 

Tempo 6X9 (bak høyttalere)

 

Dette blir kanskje litt dyrt, men prisen for alt i alt er 8695kr med Tempo 5 høyttalere framme og 8995kr med Tempo 6 høyttalere framme.

 

Mye billigere løsning er:

 

Lil`Wonder LW5.830 (forsterker for subb og høyttalere, en 5 kanaler)

 

Picasso PCW 12 (sub)

 

Lil Wonder LS.50C (5,25") eller Lil Wonder LS.60C (6,5") front høyttalere

 

Lil Wonder LS.692 (6X9 bak høyttalere)

 

Pris: 6995kr med Lil Wonder LS.60C og 6895kr med Lil Wonder LS.50C

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en dynabel bf0804 og syns den er meget bra :D den tar vekk litt av bass frekvensene på frontsettet men det er siden den kutter på 50 hz. den klarer greit nok å drive to pioneer spl 1000watt 12 tommere å :) kunne sikkert vært mye bedre med større forsterker men duger i hvertfall braq til å fylle ut lydbildet.

 

Faktisk merket jeg at lyden ble klarere med en forsterker også så det er jo også ett pluss :) Kjøper du dynabel forsterkeren kan du i hvertfall spille dobbelt så høyt som du kunne før :P nå kan jeg spille rundt 30 før forvrenging skjer mens før kunne jeg spille rundt 15 i volum på en alpine spiller :) verdt pengene syns jeg i hvertfall ;) (skal kjøpe meg en ekstra sub forsterker senere da. selv om jeg egentlig er greit nok fornøyd med bass allerde selv om den går på bare 120watt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår