LatSaab Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 Halleluja, jeg er frelst! :pray Synes igrunn lakken så fin ut før clay, men den var litt "subbete" å ta på. Etter clay var det glatt som glass og "nupper" antydningen til swirls var forsvunnet som dugg for solen. Avhengig nå :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
whiplazh Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 Hehe, clay er jo mer verdt enn gull. Brukt 10 clays nå jeg og det er like morsomt hver gang å kjenne på resultatet! ;) Ble vel endel møkkete den clayen ettersom det var første gang? :) Siter Nå - '92 VW Vento VR6 [x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v [x] - '90 VW Golf II GTi G60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LatSaab Skrevet April 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 Ble vel endel møkkete den clayen ettersom det var første gang? :) Helt fritt var det ikke nei, selv om bilen bare er vel 1 år gammel. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnhell Skrevet April 18, 2008 Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 Prøvde clay for første gang igår, og resultatet ble fantastisk. Bilen er 13 år gammel, og har antagelig aldri vært skikkelig behandlet noengang. Tok først clay, så lakkrens og avsluttet med NXT tech wax. Clay er digg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvoRsport Skrevet April 18, 2008 Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 Skjønner ikke at folk gidder å bruke clay. For det første så kutter man bare av toppen på piggstøvet og mest sannsynlig drar møkka utover lakken. Syre er mye mer effektivt, tar MYE kortere tid og det sitter ikke noe igjen i lakken etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet April 18, 2008 Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 Ja det var et fornuftig innlegg...... Viss man bruker clay rett så drar man ikke noe som helst utover bilen. Syre!? jaja.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
whiplazh Skrevet April 18, 2008 Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 Skjønner ikke at folk gidder å bruke clay. For det første så kutter man bare av toppen på piggstøvet og mest sannsynlig drar møkka utover lakken. Syre er mye mer effektivt, tar MYE kortere tid og det sitter ikke noe igjen i lakken etterpå. Jeg har SÅ lyst til å starte en helvetes diskusjon med deg nå, men jeg skal la være. Du får -ikke- klaregjøre min bil eller røre den iallefall! Flott å se at en bilklargjører er så intetanende! Siter Nå - '92 VW Vento VR6 [x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v [x] - '90 VW Golf II GTi G60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet April 18, 2008 Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 Jeg har SÅ lyst til å starte en helvetes diskusjon med deg nå, men jeg skal la være. Du får -ikke- klaregjøre min bil eller røre den iallefall! Flott å se at en bilklargjører er så intetanende! Helt enig... er det mulig??? Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cosw Skrevet April 20, 2008 Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 Jeg brukte clay, fikk masse små riper, inspiser bilen i sola etter clay å se åssen lakken blir før dere tar hele bilen med det! Siter 2007 E klasse Obsidiansort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore H.S. Skrevet April 20, 2008 Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 Clay var vel i utgangspunktet tenkt til malingsfjerning, ikke til fjerning av nupper som LatSaab nevner, hvilket antagelig er asfalt eller salt som har satt seg på lakken. Ved å gjøre dette vil du få, som Cosw sier, masse små riper som er synlig i sollys eller sterkt hvitt lys. Syre er nok heller ikke noe særlig, selv ville jeg satset på et parafinbasert løsningsmiddel, tjærefjerner, og deretter en skikkelig vask med skikkelig såpe (Cartech e.l.) og lakkrens. Det brukes clay i forbindelse med Ditec-behandling, men da er lakken først ordentlig kjemisk rengjort. Dette skal gjøres i "ripelys", altså sterkt hvitt lys som ikke lyver vekk noe. Dette blir som å bruke høyglanspad og hardvoks for metall på lakken, det blir vanvittig blankt, men når man tar den med ut i sola ser det ikke ut... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet April 20, 2008 Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 Om det blir riper eller ikke er veldig avhengig av hvor hard/myk lakken er, hvor grov/fin clay man bruker og om man har god smøring/lube. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet April 20, 2008 Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 Jepp. Men det er ikke rart mange er skeptiske, Autoglym har solgt clay i årevis som skal brukes med vann... snakker om "swirlmaker in a box!" Smøringen er alfa og omega. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet April 26, 2008 Rapporter Share Skrevet April 26, 2008 Hvordan er det å bruke clay hvis man har litt steinsprut på panseret? Vil den sette seg i steinspruten? Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnhell Skrevet April 26, 2008 Rapporter Share Skrevet April 26, 2008 Tror ikke det blir noe problem, går uansett vekk når du vasker bilen etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet April 26, 2008 Rapporter Share Skrevet April 26, 2008 Hvordan er det å bruke clay hvis man har litt steinsprut på panseret? Vil den sette seg i steinspruten? Bruker du rikelig med lube setter den seg ikke. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg