VeGGiz Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 Hva mener dere er best/smartest å kjøpe ? Siter R-line 19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 Ca 1000 meter langt er et tau! Fra spøk til revolver. Hva som er best/smartest å kjøpe avhenger av hva kjøretøyet skal brukes til! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksand3r Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 Diesel= fornuftig Bensin= gøy Siter -BMW e46 2003mod 1,8 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 Ca 1000 meter langt er et tau! Hvor langt er et tau? For dem som så Jeopardy :) Spørs jo litt også på årsmodellen. Er stor forskjell på en splitter ny dieselmotor og en fra tidlig 80-tall. Viking, har du kjørt Subarus nye Boxer-diesel? Lurer på hvordan den er.. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chiflado Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 alt er jo relativt, kommer jo anpå hva du selv ønsker da.. men har du økonomi i baktanke så er jo diesel smartest. du får jo ganske spreke diesel biler også.. men er smak å behag, mange klager seg vel over at diesel bråker mer enn bensin og har en tregere grovere gange.. Siter vw polo gt 1.9tdi Rennsport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 Jeg har hatt endel bensinbiler opp gjennom årene, og kjører nå kun dieselbiler, de kan sette opp avgiften på diesel så mye de vil, jeg skal ikke ha bensinbil igjen hvertfall :) Har MB Vito 110CDI og Ford Focus 2.0TDCI Titanium Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet April 13, 2008 Rapporter Share Skrevet April 13, 2008 For å ta et eksempel. En bil med 115 hk diesel koster ca det samme som en tilsvarende med 115 HK bensin. Prøv begge to, så oppdager du nok at diesel gir mest for pengene. En vanlig ny bil i dag veier ca 1300-1500 kg. Har du da en 1,8 bensinmotor med et dreiemoment på 160 NM blir ikke akkurat dette sprekt. I tilegg så har de fleste nyere bensinmotorer maks dreiemoment høyt på turtallsskalaen, fra 3500 o/min og opp slik at det kreves noe giring og jaging for å flytte kiloene. En 1,8 diesel har ca det dobbelte momentet, og det fra 1500-1800 o/min. Nå har nok dieselen et mye snevere arbeidsområde, men du har trekkraft i det turtallsområdet du vanligvis bruker etter veien. Ved en forbikjøring i 70-80 km/t vil du være forbi med dieselen før du har fått girt ned med bensinbilen 0-100 og toppfart er dårligere på en diesel, men f.eks 40-100 km/t i fjerdegir tar en tredel av tiden, og det er det området du utnytter ved normal kjøring Selvsagt er det morsomt med en sprek bensinbil, men jeg har kjørt stor stasjonsvogn med diesel til 450 000 som dro løs forhjula (riktignok piggfrie vinterdekk) på asfalten ved pådrag på 3 gir. Du må gange 450 000 med to for å finne en bensinbil som klarer det Og så kan vi snakke forbruk...... Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Viking, har du kjørt Subarus nye Boxer-diesel? Lurer på hvordan den er..Eirik Nei den har jeg ikke prøvd.Tror nok jeg ikke kommer til å gjøre det heller. Skal jeg ha diesel så blir det i en stor bil! :D Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeGGiz Skrevet April 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Forventa ikke et "fasit"-svar, viking, men deres meninger. Og her er det mange bra svar og meninger! Kom gjerne med flere, muligens vi kan få til en bra diskusjon her. Siter R-line 19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
furiaman Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 skulle jeg ha kjøpt ny bil i dag hadde jeg valg diesel. liker momentet og bunndraget de kan levere. er det eldre biler det er snakk om går jeg for bensin. gamle dieselbiler er mye latere og bråker mye. Siter 2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael1977 Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Hadde jeg hatt penger til en sprek bensinere så hadde jeg gått for det. Men siden man må tenke ekonomi av og til så hadde jeg kjøpt meg en diesel... /M Siter Octavia vRS http://www.rsklubben.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
millhouse Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 At en diesel bil er mye mere økonomisk er jo bare tull. Høyere årsavgift,her hvor jeg bor er dieselen oftere dyrere en bensin også. På høy tid spør du meg. At norske politikerer premierte sist år de som kjøpte diesel,men straffer de i år,sier mere en noe annet.U got >FUCKED... :hellothere: Man henger seg for mye opp i Co2 tall. Det er andre elementer som også spiller inn på forurensing.Men det glemte de visst i farta :) Min gamle Toyota Corolla KE70 går billigere en de fleste dieselbiler tør jeg påstå. Vekt og hk spiller seff inn her. Men jeg betaler MINDRE årsavgift,og det er en tank bensin på min bil det . Den foruremser selvsagt mere en en ny bil da... Men tar man hele prosessen det er og lage en bil,og hva det slippes ut av forurensing på veien til en ny bil,så vil jeg nok kunne kjøre i mange år til før det blir likt Mulig at jeg er trangsynt når det gjelder Diesel,men liker man kjøreglede og turtall så er ikke dieselbil veien å gå,heller ikke hvis man tenker KUN på det økonomiske. Dette var mine meninger :) Siter GTti 244Rat 1975 FUNKSJON FØR FORM Daihatsu Modifiers Scandinavia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallohallo1 Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Kjører VW til daglig, helt nye biler både bensin og diesel å jeg er ikke i tvil om at jeg hadde valgt diesel bil. har selv en en golf v 2.0tdi å er veeeeldig fornøyd:D Siter 2004 Golf V 2.0TDI Sportline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 At en diesel bil er mye mere økonomisk er jo bare tull. Høyere årsavgift,her hvor jeg bor er dieselen oftere dyrere en bensin også. På høy tid spør du meg.At norske politikerer premierte sist år de som kjøpte diesel,men straffer de i år,sier mere en noe annet.U got >FUCKED... :hellothere: Man henger seg for mye opp i Co2 tall. Det er andre elementer som også spiller inn på forurensing.Men det glemte de visst i farta :) Min gamle Toyota Corolla KE70 går billigere en de fleste dieselbiler tør jeg påstå. Vekt og hk spiller seff inn her. Men jeg betaler MINDRE årsavgift,og det er en tank bensin på min bil det . Den foruremser selvsagt mere en en ny bil da... Men tar man hele prosessen det er og lage en bil,og hva det slippes ut av forurensing på veien til en ny bil,så vil jeg nok kunne kjøre i mange år til før det blir likt Mulig at jeg er trangsynt når det gjelder Diesel,men liker man kjøreglede og turtall så er ikke dieselbil veien å gå,heller ikke hvis man tenker KUN på det økonomiske. Dette var mine meninger :) En dieselbil hadde i 08 en høyere avgift på 400 kr. Enkelte modeller har også litt høyere servicekostnader, og i mange tilfeller en høyere innkjøpspris. Så man må nok se på hele regnestykket. Er forresten veldig spent på årsavgiften for 09, om differansen blir høyere da. Men at det ikke er kjøreglede i en nyere dieselmotor holder jeg overhodet ikke med deg i. Miljøgevinst gidder jeg ikke å diskutere, det er for mange hvis og om og bla bla til at noen overhodet kan gi et fasitsvar. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 14, 2008 Rapporter Share Skrevet April 14, 2008 Min gamle Toyota Corolla KE70 går billigere en de fleste dieselbiler tør jeg påstå. Vekt og hk spiller seff inn her. Men jeg betaler MINDRE årsavgift,og det er en tank bensin på min bil det . Den foruremser selvsagt mere en en ny bil da... Men tar man hele prosessen det er og lage en bil,og hva det slippes ut av forurensing på veien til en ny bil,så vil jeg nok kunne kjøre i mange år til før det blir likt Mulig at jeg er trangsynt når det gjelder Diesel,men liker man kjøreglede og turtall så er ikke dieselbil veien å gå,heller ikke hvis man tenker KUN på det økonomiske. Dette var mine meninger :) Bilen min fliser en BMW 525i (192hk) og jeg har 136hk diesel, så om det er aksen man er ute etter så er ikke nødvendigvis bensinbil veien og gå om man skal tenke penger, toppfart, altså over 180kmt så er det kanskje noe annet... Bilen min veier 1,5 tonn med fører, 2.0 TDCI motor på 136hk og 340Nm, forbruk med langkjøring 0,4l, blandet kjøring 0,52l og med 1,5 tonn henger ca 0,85l. Så skulle likt å se en bensinbil klare det samme, som også yter det samme i krefter ;) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.