Ja__9 Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Hei. Har bygget anlegg i bilen som får litt for lite strøm.. kan jeg seriekoble to stk 12v batterier med forskjellig amp eller bør de ha lik amp?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Bør være lik amp vil jeg tro. Eller så vil vel det ene batteriet tappe det andre..? Samme som å gjøre det med et batteri som er 7 år å ett som er helt nytt. Er ihvertfall slik jeg har forstått det. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Med mindre du har 24V anlegg i bilen, synes jeg ikke du bør seriekoble i det hele tatt. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rioi Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 prøv paralellkobling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Du må parallelkoble batteriene! begge batterienes pluss kobles til pluss på bilen og begge batterienes minus til gods(jord). Da får du 12volt dobbelt amper. Seriekobling er som på lastebil batteriene kobles slik: første batteripluss til bilens pluss første batteriminus til andre batteripluss andre batteriminus til gods(jord) på bilen Da får du 24volt og samme amper som et batteri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morty83 Skrevet April 10, 2008 Rapporter Share Skrevet April 10, 2008 Hei. Har bygget anlegg i bilen som får litt for lite strøm.. kan jeg seriekoble to stk 12v batterier med forskjellig amp eller bør de ha lik amp?? Bør være lik amp vil jeg tro. Eller så vil vel det ene batteriet tappe det andre..? Samme som å gjøre det med et batteri som er 7 år å ett som er helt nytt. Er ihvertfall slik jeg har forstått det. Du må ha like store batterier, vis ikke så vil det minste batteriet tappe det store for strøm. Dersom du har to batterier som ikke er like store så må du ha et rele som kobler bort det ene batteriet når du ikke bruker bilen. Og som det ble sagt litt lengre opp her, du må parallell koble IKKE serie koble batteriene. Du kan også kjøpe et bedre batteri. Kjøpte et Stinger SP1500 og det gjorde susen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet April 12, 2008 Rapporter Share Skrevet April 12, 2008 du trenger også en bedre dynamo som klarer å lade begge batteriene Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg