Gå til innhold

"- Høy fart er gøy" Nok en avisartikkel fra Walter_melon...

Ranger emnet


Magnum_pi

Anbefalte innlegg

LINK

 

___________________________________________

 

- Høy fart er gøy

Av: Ann Kristin Ullerud Lind

 

JESSHEIM: 140 kilometer i timen på gamleveien mellom Kløfta og Jessheim er normalfart for «Kurt» (18) og kameratgjengen nattetid.

 

 

 

– Høy fart er gøy, sier «Kurt», som tror han må miste et bein før han tar til fornuft. Likevel mener han de kjører mer forsiktig nå enn før ulykken.

 

– Jeg kjører fort fordi det er gøy, ikke fordi det er tøft, forklarer «Kurt».

 

Fartsleken mellom Kløfta og Jessheim foregår både hverdag og helg.

 

3922507000_335661g.jpg

 

KJØRER FORT: Han lar seg ikke skremme av dødsulykken på Kløfta i sommer. «Kurt» kjører fort fordi det gøy.FOTO: GEIR EGIL SKOG

 

 

Fornuften forsvinner

 

 

Senest i går kveld lekte han og kameratene seg på strekningen i 140 kilometer i timen. Han avviser imidlertid at det dreier seg om noe organisert kappkjøring.

 

– Det er vel mer sånn at vi erter hverandre opp når vi kjører. Henger på hjul og sånn, sier han.

 

Han innrømmer at fornuften forsvinner med farta, men mener likevel at de har fått noen flere sperrer etter dødsulykken i sommer.

 

– Nå bremser vi alltid ned gjennom sentrum. Dessuten råkjører vi ikke lenger når folk sitter på i bilen, fortsetter han.

 

Han er mer redd for å kjøre i hjel fotgjengere, enn selv å miste livet.

 

– Særlig nå når det er så mørkt, og jeg ser dårligere langs kanten, tenker jeg på at det kan gå noen der.

 

 

 

– Får det deg til å senke farten?

 

– Nei, egentlig ikke. Men tanken på at noe kan skje, er der oftere enn før. En gang satt jeg bakpå en motorsykkel i 180 kilometer i timen på en grusvei. Jeg hadde hjelm, men ellers bare de klærne jeg normalt står og går i. Da tenkte jeg at sladder vi nå, er det takk og farvel. Jeg har selv fått sladd på bilen i 140 kilometer i timen, men har greid å rette det opp igjen.

 

 

 

Søker spenning

 

«Kurt» tilhører «rånemiljøet» på Kløfta, som han selv kaller det. Hver kveld samles guttegjengen fra18 til 25 år utenfor Kværnerbygget for å snakke bil, se på bil og kjøre bil. Selv kjører han en trimmet sportsbil. Antall biler som møter opp på plassen kan variere fra tre til femten

 

– Det er ikke så mye annet som fenger lenger. Fotballen sluttet alle med for lenge siden. Fart og spenning er det som teller nå, mener «Kurt», som ser på seg selv som en vanlig, oppegående ressurssterk ungdom.

 

Vi treffer ham i friminuttet på Jessheim videregående skole. I kveld blir det nok en runde med fart. Han vet godt hvem de som kjørte seg i hjel var. At han spiller lotto med både sitt eget og andres liv, ser ikke ut til å bekymre ham nevneverdig.

 

– Er dere ikke engang redd for at politiet skal ta dere?

 

– Jo, men vi har stort sett kontroll på hvor de er. Det er flere som har politiradio, sier «Kurt».

 

– Hva skal få dere til å senke farta?

 

– Ja, det må være å miste et bein det da, gliser «Kurt». – Nei da, men ingen moralpreken i alle fall. Derimot hadde det klart hjulpet og få en lukket bane å kjøre på, fortsetter han.

 

_____________________________________________

 

 

 

LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår