Gå til innhold

kjøpe/kjøre svensk bil kun i Sverige

Ranger emnet


henne

Anbefalte innlegg

Mulig jeg skulle lagt dette spørsmålet under Juridisk- lover og regler, men prøver her.

 

Har søkt rundt litt men finner bare info om import av svenske biler til Norge og ulovligheten av å kjøre svensk i Norge når nordmann. Alt klart så langt, men så lurer jeg:

 

Er det mulig når man er folkeregistrert i Norge, men med landsted i Sverige, å kjøpe en svenskregistrert bil for så å kun kjøre den i Sverige?

 

Noen som kan de svenske reglene for sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si noe helt sikkert her, men både min onkel og mine foreldre har sommerhus i Spania. Der har de kjøpt spanskregistrerte biler, som står der hele året. De kjører de bare i Spania. Har aldri opplevd at det er noe problem i hvertfall.

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til sverige for noen mnd siden.

Er jo fortsatt norsk statsborger, men har meldt flytting hit, så har fått svensk personnummer, så både den norske og den svenske stat vet at jeg bor her!

Jeg kan kjøpe bil her når jeg vil, og jeg kan også kjøre denne bilen i norge, men bare hvis jeg er på "besøk" der.

 

Kan ikke flytte tilbake, og kjøre svensk bil, da må den tolles inn!

Men så lenge jeg bor her (har reg. adresse her), så kan jeg kjøre den i norge!

 

Men tror kluet for og eie svensk bil er at en har et svensk personnummer. Bilen kan jo bare stå på en "svensk" (el. midlertidig svensk)

 

Skyt meg hvis jeg har feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Golfy og _buzz_ !

 

For å bli enda litt klokere bestemte jeg meg for å sende mail til Skatteverket.se

De bekreftet at de mottok mailen i går, og i dag ble den sendt videre til "fordonsavdelingen"

 

Så her skjer det saker! :m'm:

Prøv å få sånn effektivitet i den norske staten... "Just ain't happening".. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få sånn effektivitet i den norske staten... "Just ain't happening".. :)

 

It sure ain´t! For allerede i dag fikk jeg svar fra fordonsavdelingen i Skatteverket.se.

Og daah, forespørselen var sendt til feil instans!

 

"Hej,

Skatteverket kan inte besvara dina frågor utan du får vända dig till Vägverket som är den myndighet som registrerar fordon i Sverige."

 

Min feil! Men nå er jeg ihvertfall på rett spor...

 

:happyhappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It sure ain´t! For allerede i dag fikk jeg svar fra fordonsavdelingen i Skatteverket.se.

Og daah, forespørselen var sendt til feil instans!

 

"Hej,

Skatteverket kan inte besvara dina frågor utan du får vända dig till Vägverket som är den myndighet som registrerar fordon i Sverige."

 

Min feil! Men nå er jeg ihvertfall på rett spor...

 

:happyhappy:

Det sier litt... 3 dager behandlingstid i Sverige på saken din,her er det 3 måneder på noe som enkelt som en garasje...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en bil i Strømstad for 13 år siden. Den skulle brukes i Polen. Den måtte registreres på en bekjent i Sverige p.g.a. at biltilsynet der ikke 'fant' meg registrert i folkeregisteret. Det samme problemet ville ha oppstått m.h.t. forsikringsselskapet.

 

Det samme opplevde jeg også en gang i USA, hvor man kan reg. bil dersom man har sosial security nr (arbeidtillatelse) eller registrert personnr i de amerikanske registrene.

 

Det er jo likt i Norge, man henter bosteds adresse ifra folkeregisteret ved reg. basert på norskt personnr.

 

 

Det som er DRITGØY i Sverige er at omreg.avg er et ord som ikke står ordboken....

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier litt... 3 dager behandlingstid i Sverige på saken din,her er det 3 måneder på noe som enkelt som en garasje...

 

Slutt å klag! Her på tigerstadens vestside er kontakt med byråkratiet og egen garasje bare en vag drøm!

(Leier husrom til bilvidunderet for 2000kr/mnd..)

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en bil i Strømstad for 13 år siden. Den skulle brukes i Polen. Den måtte registreres på en bekjent i Sverige p.g.a. at biltilsynet der ikke 'fant' meg registrert i folkeregisteret. Det samme problemet ville ha oppstått m.h.t. forsikringsselskapet.

 

Det samme opplevde jeg også en gang i USA, hvor man kan reg. bil dersom man har sosial security nr (arbeidtillatelse) eller registrert personnr i de amerikanske registrene.

 

Det er jo likt i Norge, man henter bosteds adresse ifra folkeregisteret ved reg. basert på norskt personnr.

 

 

Det som er DRITGØY i Sverige er at omreg.avg er et ord som ikke står ordboken....

 

 

Mao så kan det virke som det lureste er å ha et svensk personnummer.

 

:m'm:

 

Jeg skal dele oppskriften når jeg hører fra Vägverket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å klag! Her på tigerstadens vestside er kontakt med byråkratiet og egen garasje bare en vag drøm!

(Leier husrom til bilvidunderet for 2000kr/mnd..)

 

;)

Ikke med stor nok lommebok... :op: Skulle gjerne hatt "garasje" på et par-tre hundre kvadrat...men nå bruker jeg "Garasjen" til litt mer enn folk flest... :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår