Gå til innhold

reklamasjon på salg

Ranger emnet


kvilvang

Anbefalte innlegg

Solgte bilen min(en 95mod audi a4) til en den gang fornøyd kjøper den 9 februar 2008. har skrevet en gyldig naf-kontrakt om kjøp av bruktbil mellom private. Kontrakten er sammen fylt ut, og bilen er prøvekjørt og besiktiget av kjøper. bilen selges "også som den er". I dag 26.03.2008 fikk jeg plutselig mld om at de måtte bli hentet av kranbil pga at bremsene gikk varm på venstre framhjul. påfølgende reperasjoner ble på nærmere 14000,-

Nå sier kjøper at han vil reklamere/ha avslag på kjøpsprisen. han har vell ikke noe rett til dette så lenge i etterkant??bilen var jo eu-godkjent sent i fjor, og jeg hadde aldri merket noe problem på bremsene. Vil nærmest si at bilen var strøken når jeg solgte den, så dette er nok et problem som ha måttet oppstå i etterkant..

har naf-medlemskap, og har kontaktet de også, men tar jo så lang tid å få svart der,,

 

noen som har vært borti lignende saker?

hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Svært mye kan ha skjedd med bremsene på over en måned (!), så at kjøper i det hele tatt gidder å ta kontakt med deg har jeg problemer med å skjønne.

 

Hadde dette hadde skjedd en time etter salget kan det hende du burde vurdert saken (med tanke på kontrakta så hadde det sannsynligvis gått i orden da også)...

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det to "utfall" spør du meg (litt forenklet), men de gir samme svar

 

1. Feilen var der når han besiktiget bilen, han fant den ikke og det er hans problem så lenge du ikke viste, eller burde ha kjent til feilen.

 

2. Feilen har oppstått etter kjøpet, ergo hans problem

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjon på kjøp av personbil Audi A4 med kjennemerke BD 36014

Det vises til kjop av ovennevnte bil den 09.02.2008. jeg ønsker med dette å reklamere på kjøpet i medhold av

kjøpslovens $ 32. Dette fordi:

l. I annonsen på Autodb står det at bilen var godt vedlikeholdt.

2. Da svoger Claus strand var og så på bilen for oss uttalte Vegard Kvilvang(selger) at bilen var i god stand.

3. Da vi var og overtok bilen sa Vegard Kvilvang at dette var en bil som vi ikke trengte I koste på i løpet av det

første året. Man vil jo helst tro på folk.

4. I kjøpekontrakten er det krysset av for at bilen ikke har problemer med bremser.

5. Sist søndag 23.03.2008, måtte min sønn Vegard og jeg sette fra oss bilen på grunn av varmgang i bremser

på v/framhjul. Bilen ble hentet med kranbil og brakt til firma Otto Moe as på Rørvik. De har foretatt ettersyn

av bilen og notert folgende mangler som bør utbedres (se vedlegg):

- Skifte bremsekaliper venstre side bak.

- Skifte bremsskiver og klosser fram og bak begge sider.

- Skifte høyre framhjulslager.

- Skifte støtdempere bak.

- Skifte høyre ytre styrekule.

- Justering av spissing etter skifte av styrekule.

Total pris kr. 13482,50 inkl. mva.

 

I kontrakten står det at bilen selges "som den er'. Det siteres fa Forbrukerridets nettsider: "Serlig ved salg av brukte

gjenstander kan en støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense

kjøperens rettigheter. Til noss for et villkårr som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold.

Dette gielder hvis gienstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi

opplysninger av betydning." Jeg vil hevde at bilen ikke er iden stand som er avtalt, slike feil som er nevnt ovenfor

oppstår ikke i lopet av 1,5mnd. I medhold av kjøpslovens $ 37 krever jeg således et prisavslag på kr. 6740,-

tilsvarende halvparten av det som må kostes på bilen.

Jeg ber om en skriftlig tilbakemelding på mitt krav, snarest og senest innen 10 dager fra dags dato. Dersom jeg ikke

hører fra dere innen fristen, vil jeg vurdere i gå videre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hadde jeg fått et sånt brev hadde svaret bare vært DUST, bare pakket inn i litt finere ord :D

 

Kjøper kommer ingen vei med dette. Hjullager og bremser er slitedeler. At styekulen ikke var bra nok 45 dager etter kjøpet er vel heller ikke noe du kan noe for. Det er jo ikke noe man merker til vanlig før den er ødelagt. Jeg ville ha vist til at bilen var solgt som den var, og hvis han mener at slike feil som er nevnt ovenfor ikke oppstår i løppet av 1,5mnd innrømmer han jo på en måte at han ikke undersøkte bilen godt nok når han kjøpte den.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svarene folkens.. har prøvd å forklare han at det er hans problem, men han truer med advokat.. har sendt skaen over til naf nå, som igjenn har sendt det til en lokal advokat. skal nedom med kjøpskontrakten i morgen, så regner med jeg får en uttallelse fra han da..

 

men kan ikke skjønne at dette ikke skal gå veien for meg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, bilen er 13 år gammel.

Du har skrevet at bilen er prøvekjørt og testet av kjøper.

Han pakker bare dette inn i masse vanskelige ord, at han ikke kan skru bil skal ikke belastes deg, i dette tilfellet hadde det holdt med repsett på kalipper samt nye skiver forran.

 

45 dager er faktisk over 12% av et år, og som alle vet, det skjer ting med gamle biler.

 

Så du står meget sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge den lista kjøperen har laget over deler han har måttet byttet så er vell samtlige helt vanlige slitedeler?

Og som jeg har fortstått så er slitedeler nye eiers problemer når kontrakten er underskrevet.

 

Bilen er 13 år gammel og delene som er byttet er vell ikke årets moddel. Dette er helt vanlige ting som fort skjer. Er jo heller ikke din feil om nye eier har voldtatt bremsene.

 

Så mitt råd til deg:

ta ut 6740kr og ta bilde av dem og send dem til kjøper med teksten: "Dette er det nærmeste du kommer disse pengene!"

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo opplyse kjøpern om at kjøpslovens 37dollar ikke hjelper.

 

Det også :hello:

 

Uansett er det sikkert dette du får til svar av NAF også, og de hjelper sikkert til med å få informert kjøperen om at han ikke kommer særlig langt... :ass:

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse
- Skifte bremsekaliper venstre side bak.

- Skifte bremsskiver og klosser fram og bak begge sider.

- Skifte høyre framhjulslager.

- Skifte støtdempere bak.

- Skifte høyre ytre styrekule.

- Justering av spissing etter skifte av styrekule.

Total pris kr. 13482,50 inkl. mva.

 

skjønner ikke hvorfor han skal ha deg til å betale for vanlige slitedeler som bremser og styr, når det han mener var problemet er foran på venstreside. skal du liksom være med å spleise på hele gildet da? idiotisk.

eneste han vil ha byttet foran er jo faktisk bremseskive og kloss, og du skal betale for alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsa på venstre fremhjul gikk varm, og du skal være med på spleising av støtdempere bak, høyre hjullager foran, høyre styrekule og det hele? Hva er dette for en tosk?

 

Si at du kan spytte inn 200 kr. for nye klosser, resten får han ordne selv. Han står jo uten noen rettigheter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk svar fra advokat i dag.. ikke mye hjelp der i gården.. skjønte egentlig at han advokaten jeg fikk tildelt ikke var noe å satse på.. vet av ham fra lokalt av..

 

 

her er svaret:

 

Hei

 

 

 

En kjøper kan kreve prisavslag selv om bilen er solgt slik den er dersom følgende er oppfylt:

 

 

 

Mangelen var til stede på salgstidspunktet

Mangelen er vesentlig

 

 

Om feilen kan tenkes å ha vært til stede på salgstidspunktet, er en bilfaglig vurdering som det er vanskelig for meg å ta standpunkt til. Det fremgår imidlertid av kontrakten at det er skiftet bremser rundt om. Jeg er derfor noe forundret over tilbudet fra Otto Moe AS der det fremgår at det må skiftes bremsklosser og skiver både fram og bak. Hvis det er riktig, synes det å være et misforhold mellom informasjonen som følger av

 

kontrakten og de faktiske forhold. Det kan bli vurdert slik at det er gitt uriktige opplysninger om bilens tilstand, og da skal det mindre til for at kjøper får medhold. Det er ikke avgjørende hva du selv visste, du er ansvarlig for den informasjon du gir om bilen enten det er skriftlig eller muntlig.

 

 

 

Dette er ingen opplagt sak, og jeg utelukker ikke at det kan være lønnsomt å bli enig om et prisavslag. Jeg vil gjerne høre dine synspunkter på dette før jeg kommer med et råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår