Gå til innhold

Tungstartet på varm motor...

Ranger emnet


92 Audi

Anbefalte innlegg

Okei, skal sjekke det. Men vet du enkelt hvordan jeg skal sjekke tenninga enklest muli, sånn høveli? Har nemlig to sånne prøvelamper, men pæra er gåen i begge.

 

Har ikke så mye peiling på prøvelampe så vet ikke.

Jeg bytta i alle fall nettopp pluggene på bilen min, fy satan korr motoren gikk, va som tempo gigante for å si det sån, men det kom ikke sån stjærneskudd ut av potta da.

Så nå må jeg vel finne ut hvorfor de gamle pluggene var ødelagte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har bare plugga igjen å skifte....leverte inn de dær Borsh-plugga som motoren nekta å gå på,satte jo i de gamle, utslitte NGK greiene, går flott på de, men var det Beru sine du sa jeg måtte prøve, eller va det Quattro73 som nevnte det? Var å sjekket det me Beru idag, søkte på reg.nr på bilen min, men var 4-5 typer Beru som kom opp, så vet ikke åzzn nr. den skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare plugga igjen å skifte....leverte inn de dær Borsh-plugga som motoren nekta å gå på,satte jo i de gamle, utslitte NGK greiene, går flott på de, men var det Beru sine du sa jeg måtte prøve, eller va det Quattro73 som nevnte det? Var å sjekket det me Beru idag, søkte på reg.nr på bilen min, men var 4-5 typer Beru som kom opp, så vet ikke åzzn nr. den skal ha.

 

Var ute å kjørte nå i sta, på tomgang gikk bilen godt faktisk, men når jeg var ute å kjørte så rykket bilen værre en noen gang.

De pluggene som sto i fra før var Ngk plugger og de var fuktet med bensin, når jeg byttet til de gamle bosch pluggene mine så ble jo alt mye bedre på tomgang. Det var så rart for når jeg tok ut pluggen til trykkregulatoren så gikk bilen elendig på tomgang.

Egentli så tror jeg at jeg skal bestille nye plugger hoss møller, så jeg får de rette pluggene, skal prøve å få i enda en bensinmengdefordeler som deg å se om det blir noe bedre da.

Var ikke jeg som snakket om beru nei, men beru har gode plugger, men om du får opp 5 forskjellige plugger burde du ringe møller å høre hvordan type plugg du skal bruke. Orginal pluggene koster over 500,- til min bil og de er faktisk tysklandsbestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka idag nr. på de Beru pluggene som jeg har kjørt i 3 år med, har også sjekket litt opp om disse, og det viser seg at mange anbefaler disse til Audi bensinmotorer, helt opp til dagens modeller. Den Beru pluggen jeg har nå heter Ultra X - U 79,den har jeg bestilt 5 nye av idag, så får håpe at dette hjelper mot en tungstartet varm motor. Jeg har kjørt ny blinkkodetest, og får bare 4444.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært så dumt det nei. Er jo en mulighet for at det er bensinmengdefordeleren som har ødelagt pluggene, men glemte å si at du kunne ha prøvd å tørke dem først.

 

Men som jeg leste i et anet forum så var det snakk om samme problemet, og der var det gørr inne i bensinmengdefordeleren, men i tilleg også inne i dysene.

Kan være dysene som forårsaker det, altså som jeg har forstått det så er det ventiler inne i dysene som åpner og tetter bensintilførselen, om ventilen er åpen når sylindrene ikke trekker luft så får du masse bensin inne i sylindrene.

Altså det er bare min teori, jeg vet ikke hvordan dysene fungerer på en audi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du la ut en anen trå om dysene, sitter å håper quattro73 har peiling på det der jeg, men dysene koster omlag 1000,- pr stykk på møller, så blir 5000,- til sammen på deg.

 

Leste en tråd hær om dysene:

Kjøp dyserens, ja bilextra har, men anbefaler ikke det billigste, kjøpte i går hadde eu kontroll på bilen, fant ut a dysene mine spyttet, så hadde en co på 1,4, i etter 15 mil kjøring, hadde ganskje sterk konsentrat, det var beregna på 60 liter bensin hadde bare 20 liter jeg, å jeg har fått ned co til 0,43 så da ble bilen godkjent; anbefales å rese en gang i blant

min har ca gått 330000

 

Om det renner fra dysene så skulle du jo få et problem likt det du har. Hadde vært en fordel om du hadde holdt deg til en tråd slik at andre kan lese hva vi finner ut av, bare for å få det sammla om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt på det med å ha bare en tråd, du har rett i det... men jeg tror ikke at dysene lekker, for da skulle det vel lukte bensin når jeg tørner på varm motor, pluggene blir heller ikke våte når jeg tørner på varm motor. Så det virker som den ikke får nok bensin når jeg skal starte varm motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok idag av bensinmengdefordeleren, og fant en tynn o-ring som var gåen mellom mengdefordeleren og huset til luftmengdemåleren. Skifta den, trodde allt blei okei, men neida. vil IKKE starte på lunken/varm motor. Men nå på lunken/varm motor, så starter den med en gang jeg tar av pluggen til tempmåleren, men går ujevnt. skiftet faktisk mellom 3 brukte tempfølere jeg har, men ikke noe forskjell. målte ohm i alle 3, og verdiene ligger på de samme tallene. Hvor mye har justeringen av den tallerkenen å si? Begge målerene jeg har, ligger på ca samme nivå inne i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok idag av bensinmengdefordeleren, og fant en tynn o-ring som var gåen mellom mengdefordeleren og huset til luftmengdemåleren. Skifta den, trodde allt blei okei, men neida. vil IKKE starte på lunken/varm motor. Men nå på lunken/varm motor, så starter den med en gang jeg tar av pluggen til tempmåleren, men går ujevnt. skiftet faktisk mellom 3 brukte tempfølere jeg har, men ikke noe forskjell. målte ohm i alle 3, og verdiene ligger på de samme tallene. Hvor mye har justeringen av den tallerkenen å si? Begge målerene jeg har, ligger på ca samme nivå inne i huset.

 

Altså det der høres mer ut som kaldstartdysa di.

Om motoren er varm og du peiser på med ekstra bensin så vil du få store problemer med å starte bilen, blir "oversvømmelse" i syllindrene av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønne det, er bare det at når jeg tørner på starteren på varm motor, så starter den akkurat med det samme på alle sylindrene faktisk, så stopper den, og da vil den ikke mer, tar jeg da ut den pluggen til tempen (den som er i forkant, høyre side av motor, mellom syl 1 og 2) så starter den, går på turtall,men vil ikke gå skikkelig på tomgang. NB: Kan ikke få for mye bensin, plugga er jo helt tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fixa detta igår, nå starter den på varm motor...men den slangen som går fra tomgangsmotoren(den korte som kommer ut på siden, og bak), den har en tendens til å suges helt flat av og til. Når jeg stopper motoren, blir den ok igjen, når jeg starter, suges den flat. Ikke bestandi, men av og til. Har en annen tomgangsmotor, prøva å skifte til denne, men er det samme uansett. Hva er dette for noe tull da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fixa detta igår, nå starter den på varm motor...men den slangen som går fra tomgangsmotoren(den korte som kommer ut på siden, og bak), den har en tendens til å suges helt flat av og til. Når jeg stopper motoren, blir den ok igjen, når jeg starter, suges den flat. Ikke bestandi, men av og til. Har en annen tomgangsmotor, prøva å skifte til denne, men er det samme uansett. Hva er dette for noe tull da??

 

Som æ svart i den andre tråden, noe blir tett og da får du problemer med det der.

Kan jo hende luftmengdemåleren låser seg da? at slike slanger pluttselig bare blir flate er vel mer som utvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå funke den slangen etter jeg skifta den....starter og går helt flott, rent og pent på kald motor, funke helt perfekt på varm motor, går som en klokke, uten rufs og tufs,,, men den vil ikke helt starte med første eller andre forsøk på varm motor, prøver en 3 gang, da starter den, litt ruskete de første 2-3 sekunder, så er alt i sjønneste orden igjen.Hva kan dette være??? Har samme luftmengdemåleren (tallerkenen) som før, kun bare bensinmengdemåleren (brukt) er skiftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår