Gå til innhold

Tungstartet på varm motor...

Ranger emnet


92 Audi

Anbefalte innlegg

Audi m/2.3 NG og KE3-jetronic. Skifta bensinmengdefordeler komplett m/trykkregulator og luftmengdemåler, og motoren starta fint på kald motor, men ikke på varm motor. På varm motor må jeg tørne litt, gjerne flere ganger før den starter. Dette gjorde den ikke tidligere. Da var den lettstartet uans varm eller kald. Eneste som er "nytt" på innsprøytninga, er alle de delene som sitter oppå lokket til luftfilteret. Altså er det noe dær som trenger justering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skifta bensinmengdefordeler komplett m/trykkregulator og luftmengdemåler igår,og motoren starta fint på kald motor, men ikke på varm motor. På varm motor må jeg tørne litt, gjerne flere ganger før den starter. Dette gjorde den ikke tidligere. Da var den lettstartet uans varm eller kald. Eneste som er "nytt" på innsprøytninga, er alle de delene som sitter oppå lokket til luftfilteret. Altså er det noe dær som trenger justering?

 

Måtte jo bare komme en ny feil nå ja.

Prøv derre greiene jeg snakka om på tempføleren og kaldstartdysa nå da, prøv å bytte trykkregulatoren og ta ny vag-com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke tro på at tempføleren og kaldstartdysa plutselig skulle ta kvelden, men den trykkregulatoren er jo den som sto på sammen med de delene jeg byttet. Kan jo kanskje være den, men skulle den bare tulle på varm motor, og ikke kald??

 

Jo når bensinmengdefordeleren din var herpa så vet du jo selvfølgelig ikke om det var noen feil på tempføleren, el andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg startet opp idag (kald) så gikk motoren rent og pent, 1100 omdr ca, roet seg mer og mer etterhvert som tempen steg, så når tempen var ca 60 grader, drog jeg av kontakten til tempføleren, da holdt motoren på å stoppe,altså gikk ned på turtall. Men den trykkregulatoren, vil den fuske bare på varm motor?

 

Nå har jeg sjekket den gamle,og satt på ny tempføler, men ble ikk bedre. Så skifta jeg trykkregulatoren (den gamle), ble litt bedre, men jeg må ha litt trykk på gasspadalen, da starter den, litt ruskete noen sekunder, så går den fint. Både luftmengdemåleren (tallerken) i den jeg tok av, og den nye jeg satte på, såg ut for å ha samme innstilling når lokket er igjen.

Kan det være ei justering på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg startet opp idag (kald) så gikk motoren rent og pent, 1100 omdr ca, roet seg mer og mer etterhvert som tempen steg, så når tempen var ca 60 grader, drog jeg av kontakten til tempføleren, da holdt motoren på å stoppe,altså gikk ned på turtall. Men den trykkregulatoren, vil den fuske bare på varm motor?

 

Nå har jeg sjekket den gamle,og satt på ny tempføler, men ble ikk bedre. Så skifta jeg trykkregulatoren (den gamle), ble litt bedre, men jeg må ha litt trykk på gasspadalen, da starter den, litt ruskete noen sekunder, så går den fint. Både luftmengdemåleren (tallerken) i den jeg tok av, og den nye jeg satte på, såg ut for å ha samme innstilling når lokket er igjen.

Kan det være ei justering på den?

 

Trykkregulatoren regulerer trykket etter lamdasonden i alle fall, og jeg tror tempføleren har noe innvirkning også.

I alle fall virker det som at bensintrykket sank betydelig når du plugget ut tempføleren.

Men det er tempføleren som styrer kaldstartdysa, jeg vet ikke hvor lenge kaldstartdysa er åpen før trykkregulatoren regulerer trykket.

 

Det der var nå rart at motoren nesten stoppet når du drog ut kontakten da. Hjernen skal jo tro at tempen ligger på 80 grader da, men det kan hende at det var en vesentlig forskjell mellom 60og 80 grader. Da fikk du for lite bensin slik at turtallet sank og du fikk for mye luft i forskjell til bensin.

 

Prøvd å plugge ut lamdasonden på varm motor?

 

Er tennhettene, pluggene rotor og fordelerlokket ditt gammelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg har bestilt nye ledninger,lokk og rotor....men plugger kjøpte jeg for en stund siden. De som sto i var NGK ett eller annet nr, sånne med 4 lepper på, de var veldi slitte,men motoren gikk fint med de. De nye jeg kjøpte var Bosch, også med 4 lepper, men motoren nekter å gå på de nye pluggene, så jeg satte inn de slitte NGK pluggene igjen, går som en klokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg har bestilt nye ledninger,lokk og rotor....men plugger kjøpte jeg for en stund siden. De som sto i var NGK ett eller annet nr, sånne med 4 lepper på, de var veldi slitte,men motoren gikk fint med de. De nye jeg kjøpte var Bosch, også med 4 lepper, men motoren nekter å gå på de nye pluggene, så jeg satte inn de slitte NGK pluggene igjen, går som en klokke.

 

Kan jo hende de bare er satt opp som standarplugger for din bil og at bosch tror de har peiling :p virker nå i alle fall slik på min bil også.

Men kan også komme av at du har ødelagt pluggene dine når du badet dem i bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe justering på bensinmengdefordeleren? Eller er det bare luftmassemåleren (tallerkenen) som kan justeres?

 

Trykkregulatoren og luftmengdemåleren justerer bensinmengdefordeleren.

 

Ps. som quattro73 sa så var en luftmassemåler noe anet en en luftmengdemåler, men av samme betydning.

luftmassemåler = elektrisk innsprøytning.

luftmengdemåler = mekanisk innsprøytning.

LMM = er en forkortelse for begge deler.

 

Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe datasprut på min istede nå jeg, slipper jo dette problemet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter lett på kald motor, virker som alt er ok da. Men når jeg starter på varm motor, virker det som den ikke får bensin. Vil ikke tenne når jeg trår på fjøla, men når jeg ikke rører fjøla, starter den, men vill ikke gå. Når jeg holder på slik en 5-6 ganger, så starter den, går litt ruskete til å begynne med, så kommer den seg etterhvert. Hva kan forårsake dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, registerreim er bytta for 60t km sia. Dette skjedde etter bensinfordelerbytte!

 

Jeg kan jo hennvise til en anen tråd, der snakket de om at bryteren over gasspjeldet som forteller motoren at den skal gå i tromgangsmodus var problemet, eller fjæra som skal trykke in denne bryteren.

Det kan du jo sjekke ved å høre om du får et klikk (det skal klikke) når du drar i gassvaieren og slipper den rolig tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår