Gå til innhold

Ikke noe luft fra klima anlegget :( *ikke noe krise lengre*

Ranger emnet


voffe

Anbefalte innlegg

Heisann folkens..

 

Da var det klima anlegget sin tur igjen på bilen min.

 

Dette er på en måte en krise, siden jeg ikke har luft fra AC/Klima idet hele tatt, bare den tomluften som kommer opp på frontruten og lager en 10x10cm flekk uten dugg..

Og det er i dag Lørdag.. og jeg skal i morra tidlig dra med bilen over fjellet.. bergen -> hamar.. dugg i massehvis gjør så jeg ikke ser noe uten den luften..

 

Så noen som vet hva det kan være? har sett forran ved radiatoren, der er det 2 vifter, begge går og det blåser ganske bra med luft der.. men virker som ingen ting kommer inn i bilen...

 

Det startet for en ukes tid siden vil jeg si(og blitt værre og værre med tiden frem til nå).. jeg startet bilen og da kom deg ikke noe luft.. men så etter ett minutt eller 2 med kjøring så plutslig kom det full sprut med luft...

Denne gangen har jeg kjørt for lenge uten at det har kommet tilbake..

 

Virker nesten som at røret luften kommer inn med et tett hvis du spør en som meg som ikke har så mye peiling...

 

Har også vært oppi motoren en annnen gang dette skjedde, og da var det bare 1 av de 2 viftene bak radiatoren som gikk.. vet ikke om dette har noe å si..

 

Men er det noen som tør komme med noen utalelser? kan det være sikringer? blader og løv som har samlet seg noe sted? noe som har løsnet? elektrisk feil?

 

Håper på svar fort siden dette haster litt for meg :(

 

Er forresten en Audi A4 1995mod 1.8 med AC/Klima (den typen med display og diagnose dings)

 

På forrhånd takk!!

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute å sjekket litt mer på det, sikringer osv.

 

Ingen sikringer har gått,

 

Men viften startet nå plutslig når jeg startet motoren nå og da ble jeg litt klokere.

 

Det hørtes ut som viften henger litt, enten i noe lager eller noe slikt, eller at den kommer borti noe. Jeg hørte en slik pipe lyd som når du kanskje starter en gammel vifte?, som gikk fortere og fortere sammen med vifte hastigheten.

 

Jeg testa dette litt og tok dermed ned hastigheten for å se hva som skjedde, den gikk helt til jeg skrudde den helt av, og etter det så startet den ikke lengre..

 

 

Så min teori: Viften henger fast og klarer ikke alltid å starte av seg selv, sikkert derfor den har drive å komme etter en liten kjøretur nå den siste uken, fordi den har ristet seg løs så den kommer i gang.

 

 

Så, er det vanskelig og komme frem til denne viften? Hadde blitt så mye klokere om jeg kunne fått sett den.. kanskje den bare trenger litt smøring eller noe også.

 

 

Setter pris på raskt svar, takk :)

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei, ja det kan je bekrefte;)

synd med viften, men ta av dekselet på siden av hanskerommet (samme deksel som du fjerner for å komme til sikringene bare på andre siden) så skrur du ut de to skruene der og så skrur du ut de to inne i hanskerommet og til slutt oppe ved "låsen" til hanskerommer med en pipenøkkel 8 eller 10mm husker ikke helt.

er veldig enkelt..

men husk å ta ut lyset i hanskerommet først og koble det fra;)

 

så kom deg ut å skru nå, hehe babyhmm?

EirikA4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei, ja det kan je bekrefte;)

synd med viften, men ta av dekselet på siden av hanskerommet (samme deksel som du fjerner for å komme til sikringene bare på andre siden) så skrur du ut de to skruene der og så skrur du ut de to inne i hanskerommet og til slutt oppe ved "låsen" til hanskerommer med en pipenøkkel 8 eller 10mm husker ikke helt.

er veldig enkelt..

men husk å ta ut lyset i hanskerommet først og koble det fra;)

 

så kom deg ut å skru nå, hehe babyhmm?

 

Tusen takk! Da har jeg funnet feilen.

 

Det er selve viften som ikke klarer å starte av deg selv, den må ha et lite slag eller slikt for å starte.

 

Lager lyder som tilsvarer gåent lager eller noe som har rustet en eller annen plass..

 

Har funnet midlertidig måte å starte den på som jeg kommer til å bruke intill videre (ta av deksjelet ved døren og stikke en skrutrekker inn og gi viften et lite donk hehe).

 

Men håper det er mulig og smøre/fikse denne siden ny kostet 2400kr på hellanor :s

 

takk for tipsene alle :)

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den holder ja, har allerede hørt at den begynner å slante litt... den blåser ikke like bra som den gjorde før.. blir værre å værre for hver time som går..

 

Men så ikke ut som det var bladene som var gåen på min, er bare det at den sitter hardere en det den skal, så motoren sliter med å dra den rundt og klarer ikke starte den uten et dunk.

 

 

Men skal jo over til Hamar i morra, skal jobbe på the gathering i påsken så får sikkert litt tid der borte i området til å f.eks. lete etter en delebil :) eller kanskje komme meg til nbs, de er vel i drammen?

 

Så hvis noen har en delebil eller noe lignende av typen A4 95-00 (B5) mod som ikke lengre trenger cupe viften sin så er det bare å gi en lyd. :)

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår