espen56 Skrevet Mars 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2008 Hei, Jeg er en 14 år gammel gutt som blir 15 til høsten. Jeg har altid likt biler og sånt og har litt lyst til å kjøpe meg en billig billig bil som jeg kan mekke litt på og lære litt.. Men da trenger jeg litt hjelp, Hvilke biler er lette å "starte" på og lette å skru på for en som er heeelt grønn på dette, har sett en del på Golf 2 og liker denne bilen godt, men hvordan er den? regner jo med at jeg kan få noe hjelp her på forumet og i bøker og ellers på nettet.. Må jeg ut med mye for å få en _billig_ bil til å skru på og prøve meg på forskjellige ting? Sånn ca hvor mye? Er det noe jeg har glemt å nevne så er det bare å si i fra :P Mvh Espen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hassa Skrevet Mars 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2008 da hadde jeg nok kjøpt meg en volvo 240/740. Finnes vel ikke lettere biler å mekke på, i tillegg er dele tilgangen veldig bra. Jeg bytta stempler og råder på en 240turbo for første gang som 17 åring, gikk veldig lett i forhold til endel andre biler. Så hvis du vil begynne å mekke litt så hadde jeg nok valgt en eldre volvo. Siter - 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo BSR Steg 3. * 87mod. Bmw E30 325 Tic * 87mod. Honda Prelude 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mars 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2008 Kjøp deg en volvo 240 med forgasser motor.. Minimalt med ledninger du kan få surr på å sånn.. Dessuten går dem for rundt 1500-5000kr. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mars 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2008 Hvis du bare vil ha noe å lære deg å skru på, så vil jeg på det varmeste anbefale volvo 240. Billig å kjøpe, billige deler, god deletilgang og mange som har peiling og kan hjelpe deg med de mest bisarre problemene. Men du er 14 nå, og bilen får du ikke kjøre lovlig før du er 18... Vil du virkelig bruke tid og penger på å fikse en bil, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en bil du virkelig liker slik at du beholder motivasjonen og fortsetter med prosjektet fram til du er 18. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Mars 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2008 enig med dem over her, golf er jo lettskrudd, men det er forhjulstrekk som er lite morro som førstegangsbil.. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Mars 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2008 Men du er 14 nå, og bilen får du ikke kjøre lovlig før du er 18... Vil du virkelig bruke tid og penger på å fikse en bil, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en bil du virkelig liker slik at du beholder motivasjonen og fortsetter med prosjektet fram til du er 18. Bare ikke sett deg så høye mål. Ikke regn med at bilen står ferdig som en showcar når man har fylt 18 og er ferdig med bilen - det aller meste man gjør første gangen på egenhånd gjør man feil. Skru for å lære, ikke skru i hovedsak for å lage noe fint. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet Mars 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2008 En Volvo 240 kan du jo omtrent sitte i motorrommet mens du skrur. My plass/enkel og skru på/lett og få tek i deler. Er ikke ofte jeg er enig med noen som anbefaler Volvo i denne sjangeren, men i dette tillfellet tror jeg en Volvo er midt i blinken :) Siter www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ayapuri Skrevet Mars 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2008 enig med dem over her, golf er jo lettskrudd, men det er forhjulstrekk som er lite morro som førstegangsbil.. Kan du begrunne hvorfor det er lite morro som førstegangsbil? Vil så absolutt anbefale en FWD som førstegangsbil så vi slipper å se flere av disse "verdensmestrene" i rundkjøringene :) Har selv hatt 2 RWD og det var morro den første måneden før jeg gikk lei. Siter Chrysler Stratus 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen56 Skrevet Mars 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2008 Oioi, her har det kommet mange svar :P Det ser vel egentlig ut som om de fleste er enige med at Volvo 240 er en fin bil for å lære å skru og sånt.. Så da blir det vel kanskje det da, skal kikke litt etter noen 240på finn.no eller noe. Hvis noen kommer over en billig og bra 240 så bare send en pm eller si i fra i denne tråden :D .. Takk for hjelpen så langt :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrulsR Skrevet Mars 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2008 En 240 kan du skru på til du dør, og det er sikkert gøy hvis du får en skikkelig fin en når du er ferdig. Kjører selv en Nissan Bluebird, og denne er også fin å skru på. Stor og god plass i motorrommet og massevis av merkelige japse-løsninger/patenter man ikke forventer, men slikt lærer man jo bare av. Kjøreglede i massevis og, selv om den er FWD. Husk å sjekke GODT etter rust før du kjøper noe som helst. Å fikse det er ikke nødvendigvis gjort på egenhånd, og det kan fort bli en dyr jobb fra helvete. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen56 Skrevet Mars 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2008 Ok :) Men en tanke som slo meg, tror dere det er lettere å få en fin volvo 240, hvis jeg reieser til Sverige og ser etter brukte 240 eller om det er noe billigere?.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet Mars 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2008 Det er garantert nok av 240 i området der du bor, kjøp en billig der, så slipper du så mye styr :) Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg