740tic'ern Skrevet Februar 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2008 Hei. Skulle til å bytte klosser forrand etter at ulyder kom (metal mot metal):P Men når jeg skulle presse sylinderen tilbake for å få plass til nye klosser, satt den bom fast. Prøvde i nesten en time uten at den rykket seg. Både banket og klemte med vannpumpetang, ingenting fungerte. Så nå regner jeg med at jeg må bytte kallipper også:P Noen som da har noen tips om hvor jeg kan få et par billige kallippere og skiver? (med ABS) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StorFørtti Skrevet Februar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2008 Det er innbyttesystem på bremser.. Stikk innom din nermeste forhandler.. Er ofte billigere enn å drive å bestille på nett, siden du må sende inn de gamle.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet Februar 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2008 Du kan spare en del på å handle på biltema. Har en kompis som bytta kalipper/klosser/skiver framme på en 940 og han betalte vel nesten 2000.- på biltema. På mekonomen skulle de ha vel ha i overkant av 5000.- Men om kvaliteten er like bra er vel heller tvilsomt men du får deg ihvertfall rimelige bremser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740tic'ern Skrevet Februar 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2008 Takker:) Så de hadde alt ganske rimelig på biltema ja, så får vel ta turen innom;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740tic'ern Skrevet Mars 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2008 Hei fikk følgende melding fra biltema om bremser: "Det finnes to typer bremsesystem på volvo 940,ett som heter Bendix,og ett som heter Lucas-Girling. Bilen din er tydeligvis importbil og da får ikke vi opp alle data på bilen på databasen vi bruker. Vi har begge typer callipere på lager. art.nr. 66-5014 Kr. 499.- 66-5015 Kr. 499.- 66-5032 Kr. 499.- 66-5033 Kr. 499.- Det finnes også to typer skiver. En med diameter 280mm, og en med diameter 287mm. Disse finnes også på lager. Bremseskive 280mm art.nr. 64-2670 Kr. 299.- stk 287mm art.nr. 64-0913 Kr. 299.- stk. Mvh Biltema Hamar v/delelageret." Lurer på om noen har noen tips om calliper valg og om hvilke diameter skivene mine skal være på?? bilen min: 92 mod turbo+ m/ABS Takker for all hjelp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
960T6 Skrevet Mars 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2008 Hvis du har singel stempel i calipern er det antakelig lucas-girling. Jævla dritbremser egentlig, gummimansjetten går i filler, vann og drit kommer til stempelet og det ruster og henger seg fast. for ikke å snakke om glidestempla da... Er gummien intakt? Har du prøvd å bruke ei skikkelig tvinge til å presse inn stempelet med? Hvis gummien er intakt kan det hende stempelet er helt og fint. vel og merke hvis det ikke har vært vann i bremsevæska, da kan det og ruste fort.. diameter på skivene er jo bare å måle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mars 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2008 Hei. Skulle til å bytte klosser forrand etter at ulyder kom (metal mot metal):P Men når jeg skulle presse sylinderen tilbake for å få plass til nye klosser, satt den bom fast. Har du prøvd å skru opp lufteskruen på kaliperen? Alle monner drar vet du... Jeg bruker å sette de gamle klossene på når jeg skal presse stempelet tilbake, samt legge noe oppå, så jeg får bygget ut slik at jeg akkurat får en stor fastnøkkel mellom. Så stikker jeg ett skrujern gjennom "ringen" på fastnøkkelen, og vrir rundt til stemplene gir etter. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740tic'ern Skrevet Mars 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2008 Gummiringen rundt stemplet var skadet og sprukket opp noen steder, så jeg regner med at det har kommet dritt inn bak stemplet siden det sitter bom fast. Har prøvet å skru opp lufteventilen ja, men hjalp lite. Dryppet litt væske ut bare. Like greit å kjøpe nytt tror jeg. satt en stang på stempelet og la hele vekten min på stempelet mens jeg presset stangen ned i gulvet, men til ingen nytte... Er calliper med ett stempel, så ja no dritt:P Ingen andre lettere måter å finne diameteren på skivene enn å måle? litt dårlig med muligheter for å skru akkurat nå:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
960T6 Skrevet Mars 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2008 hmm...gå inn på mekonomen.no, skriv inn reg.nummeret. så trykker du på "reservedeler" og brems. trykk på bremseskive, da skal du få opp skisse av skiva med mål og alt. når gummien er sprukket som på din, er det bare å bytte. ikke gidd å prøve med rep.sett en gang, du får uansett ikke kjøpt løse stempler, har i hvertfall aldri sett det. hvis du kan få dreid nye stempler i syrefast så kanskje..mye arbeid som vel ikke er verdt det. kaliperne på biltema er sikkert greie nok, men husk at det ikke er nye kalipere, det er gamle som er fabrikkoverhalt. men alle deler på de er nye så det skal holde bra det. har forøvrig hatt det samme problemet med min, da overhalte jeg med rep.sett, men hadde ikke gjort det igjen. men innen prosjektet er ferdig er vel bremsene forhåpentligvis oppdatert til R-bremser :D lykke til :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s4nd3r Skrevet Mars 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2008 Har du prøvd å skru opp lufteskruen på kaliperen? Alle monner drar vet du... Jeg bruker å sette de gamle klossene på når jeg skal presse stempelet tilbake, samt legge noe oppå, så jeg får bygget ut slik at jeg akkurat får en stor fastnøkkel mellom. Så stikker jeg ett skrujern gjennom "ringen" på fastnøkkelen, og vrir rundt til stemplene gir etter. samme som eg gjør, fungera som faen,... :) og du kan skru ta toppa på bremseveske holderen. fungera det og.. :) Siter 1987" Volvo 740 turbo 1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo Bil tråden.... Mob: 93262854.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740tic'ern Skrevet Mars 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2008 Hei og takk for alle tips. Nå er alt skiftet (skiver, klosser og calliper) forand:) Men jeg syns bremsene er ganske dårlige. Luftet selfølgelig alle bremser godt etter skiftet, men pedalen vandrer en god del fortsatt. Tyder d på det fortsatt er luft i system? eller kan det skyldes andre ting? luftet til jeg så at ingen luftbobler kom ut (+ litt til).... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
960T6 Skrevet Mars 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2008 hvis det er luft, er gjerne pedalen litt "svampete" når du trykker på den. stiver den? en enkel test er å bråbremmse på grus og ut å se på spora hvilket hjul som tar dårlig. sikker på at du ikke har en lekkasje et sted? Luft kan snike seg inn overalt, lønner seg å lufte hele systemet i riktig rekkefølge. Da får du også bytta bremsevæska som kanskje ikke har vært bytta før? Den blir også dårlig etter noen år, vann og skitt gjør at den mister effekt over tid. Den koker også lettere ved hard eller mye bremsing. F.eks ned Trollstigen :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet Mars 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2008 Husket du å vaske skivene før montering? (helst med tynner) De er smurt inn med noe slags fett slik at de ikke skal ruste før de tas i bruk. Hvis de ikke blir vasket vil de nok bremse litt dårligere en liten stund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740tic'ern Skrevet Mars 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2008 Hei. Nei glemte å vaske skivene:P Får håpe det går bort etter hvert da. Ingen lekasje, men ja du kan si pedalen er litt svampete, så får vel lufte litt mere å se om det hjelper:) Takker for all hjelp:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.