Gå til innhold

Kjøpt Omega. Litt småproblemer. Trenger tips fra erfarne eigere.

Ranger emnet


RamstadTech

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg Omega med diffsperre i forgårs :)

 

2279284851_b530955cac.jpg?v=0

 

Trengde noe å bruke når jeg jobber på mine andre biler (en Vectra og en Calibra)og ville samtidig ha noe å spinne med.

 

Den har noen småmangler som jeg gjerne vil ha tips om så jeg ramser opp det jeg lurer på.

 

-Motoren er C20NE og denne ruser opp på 1500rpm når den blir varm. Jeg har testet å strupe slangen til tomgangsventilen for å finne ut om det er tomgangsventilen som har hengt seg åpen, men motoren går med strupt slange så luften må komme en annen vei.

Jeg skal sjekke om gasspjeldet står litt for åpent og om slangestussen mellom manifold og tomgangsventil er sprukket. Har luften andre veier å snike seg inn? Sprekk i topp, manifold, nipler, slanger etter gasspjeld eller innsugspakning?

 

-Av og til når jeg kjører sakte kommer det en bankelyd for hver omdreining av hjulene. Lyden virker som den kommer fra høyre stikkaksling bak. Noen ideer?

 

-Når jeg spinner banker bakre travers i dørken. Blir det bra å bytte til orginale lavettforinger eller må det polyuretan til når bilen skal utsettes for hensynsløs spinning? Noen som har mål av lavettforinger slik jeg kan lage disse selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lest opp direkte fra autodata på feil tomgangsturtall

-gasskabel /justering

-luftinntakssystem/vakuumsystem - lekkasje

-motorstyringssystem - forbindelser/ledninger

-tomgangsreguleringsventil

-gasspjeldstillingsføler

-luftfilter

-eksosresirkulasjonsventil/stillingsføler

-luftmengdeføler/luftmasseføler

-manifoldtrykkføler

-motortemperaturføler

-gasspjeld/fastklemt/forbindelse/hus

-innsprøytingsventiler

-motorstyringsmodul

Grøftekanten lakk og rally!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kjøpte meg Omega med diffsperre i forgårs :)

 

2279284851_b530955cac.jpg?v=0

 

Trengde noe å bruke når jeg jobber på mine andre biler (en Vectra og en Calibra)og ville samtidig ha noe å spinne med.

 

Den har noen småmangler som jeg gjerne vil ha tips om så jeg ramser opp det jeg lurer på.

 

-Motoren er C20NE og denne ruser opp på 1500rpm når den blir varm. Jeg har testet å strupe slangen til tomgangsventilen for å finne ut om det er tomgangsventilen som har hengt seg åpen, men motoren går med strupt slange så luften må komme en annen vei.

Jeg skal sjekke om gasspjeldet står litt for åpent og om slangestussen mellom manifold og tomgangsventil er sprukket. Har luften andre veier å snike seg inn? Sprekk i topp, manifold, nipler, slanger etter gasspjeld eller innsugspakning?

 

-Av og til når jeg kjører sakte kommer det en bankelyd for hver omdreining av hjulene. Lyden virker som den kommer fra høyre stikkaksling bak. Noen ideer?

 

-Når jeg spinner banker bakre travers i dørken. Blir det bra å bytte til orginale lavettforinger eller må det polyuretan til når bilen skal utsettes for hensynsløs spinning? Noen som har mål av lavettforinger slik jeg kan lage disse selv?

 

 

 

Den bilen skulle egentli jeg kjøpe i fjor sommer :D

Han som eigde den før han bur her i ærheten skjønner du. Men er sperra sveiset nå rett før du kjøpte den? Jeg kan ikke huske at det var sperre på den før ihvertfall :P

Det der er en god bil vist du gidder og skru litt. Noen små problemer husker jeg det var. Litt ruskete lyd pga trur lydemperen var tatt av så hørtest ut so en båt mildere sagt :P

Åsso trur jeg det var ei pakkning som var gåen i motoren eller noe? Husker ikke hva han sa men den gekk litt dårligere en det den egentli skulle men muligens den vart fikset før du kjøpte den.. Men over til hovu temaet ditt. Kommer det bankelyder da du ligger brei?? Jeg kan annbefale deg og bytte ut til en som ikke er sperre på får disse akslingene på Omega A er ikke noe sterke... Tåler ikke so veldi mye herjing. Var veisa sperre på den jeg hadde og og der kom de bakelyder og smalt dfår kver sladd de vart ltil. Til slutt kom de bankelyder hele tiden åsso tok akslingen kvelden.

 

Gøyere med sperre men kan annbefale deg og skifte ut til en som ikke er sperre på vist duvil ha akslingen litt lenger :P

 

Lykke til med bilen!! ;)

Opel Omega 2.0i GLT 1993 mod (bruksbil)

Opel Omega 2.0i CLUB 1992(rullende prosjekt)-

Opel Omega 2.0i GL (1991)

 

++ litt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten vist du ikke finner ut problemet da kan jeg annbefale deg og reise til Opus a.s enten i Kaupanger eller førde og få sjekket bilen din. Dei finner det garantert ut :)

Opel Omega 2.0i GLT 1993 mod (bruksbil)

Opel Omega 2.0i CLUB 1992(rullende prosjekt)-

Opel Omega 2.0i GL (1991)

 

++ litt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår