Gå til innhold

Baddest 'Bird

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive litt om den råeste Trans Am som er lagd 1973 og 1974 455SD (super duty). Dette er den raskest amrikanske bilen helt fram til ca 1990, da kom det en Corvette som var raskere ZR1. Bilen gjør 0-100 på 5.1 sec. kvartmila på orginale dekk på 13,9 i følge Pontiac (Road and Track testet den til 13,5). Dette er en sikkelig smogmobil med 8,1:1 i comp og 310 netto hester men raskere enn de fleste muskelbiler. Ofte kalt den siste muskelbilen. Samme topper som Ram Air IV maskinen bare mye større forbrenningskamer slik at det blir lav comp. Blokka er det kun den maskinen som har og er forsterket såpass at denne langslags maskinen klarer fint 7000 RPM. Det var meningen at maskinen skulle ha Ram Air IV kam og være høycomp, men forurensingskraven hindret dette. Pontiac lagde selfølgelig selv en slik maskin (aldri solgt) den ytet med disse små forandringene over 500hk. Så viss man vill lage seg en rå maskin så er det jo bare å få tak i en SD blokk (eh lagd 1500 biler tilsammen), å sette i ordtlig cam + edelbrock toppene som er kopier bare med mindre forbrenningskamer.

 

Her er sitat fra Pontiac sinne egne sider http://www.pontiac.com : "Release the hood and stand back. The king of the LS2 engines, the 455 Super Duty is one astounding, ground-pounding powerplant. Even with the limitations of Federal emissions standards, 455 SD performance was awesome. It's been said that the last great muscle cars were Pontiac's Super Duty Firebirds of 1973 and '74. Breathtaking track times like a 13.90 second quarter mile at 106mph speak louder than words."

 

Bare så synd at jeg må betale oppmot 200 000kr for å få meg en sånn, venteri spenning på Lotto gevinsten :rolleyes:

 

Hva er din favoritt T/A?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg nok med sikkerhet si at den ikke var. Det var ikke teknisk mulig å bygge en motor i 1973 som tifredstilte miljøkravene, å samtidig få så mye hester. SD455 har rundt 400 brutto hester. Men for å klare å få ut så mye hester med lav comp og lite kam måtte de bygge en sinsyk bra motor. Camaror og vetter hadde rundt 180hk på samme tid.

Men for ca 2000 kr har du gjort SD like sprek som en LS6. Kamen alene vill bringe den opp på samme nivå, tiltross for lave 8,1:1 i comp. SD var i bun og grunn en racing motor, de kunne bare ikke bygge den fult ut fra fabrikk. http://www.Superduty455.com , den bilen er rimelig sprek. Måtte plane toppene når motoren var nesten helt ny, (husker ikke hvorfor) han sitter med SD455 som har rundt 500hk.

Men det er godt mulig at en SD var raskere enn en LS6 i realiteten pga av mye bedre vekt fordeling (49/51), men med grep er nok LS6, raskere, begge bilene hadde forøvrig store problemer med grep, men tviler på at en Chevelle big blokk har noen særlig bra vektfordeling.

Skal du ha en orginal Pontiac maskin som yter ca det samme som LS6 må du nok gå for en 400 Ram Air IV eller Ram Air V. Men i seg selv så er jo SDen en bedre motor en Ram Air maskinene. Forøvrig er det veldig mange som sikler etter HO motorene disse har ca like mange hester som SD, men ikke den veldig spesielle blokken. Jeg vill tro at SD blokken er noe av det appselut kraftigeste som er lagd i amrikanske motorer. 7000Rpm tviler jeg på at man kan tvinge en LS6 oppi uten at den bryter sammen. Så det innebærer at du kan sette en helt ekstrem kam i SD.

Forøvrig så har de testet en Dodge Coronett med 440 mot SDen. Det ble bare kjørt testløp for når det virkelige løpet skulle ta til trakk eieren av Coronetten seg pga at Sd allerede ved testløpene viste seg å være over 1 sekund raskere på 1/4 mila.

Har forøvrig sett test av LS6 i bilsport, klarte quartmila på 12.7, med moderne dekk, vell 3 år gammle 275 breie dekk, men fremdeles langt bedre enn orginaldekkene. Så om en LS6 er raskere enn en SD på orginale dekk tviler jeg Sterkt på.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan du se på denne linken http://www.geocities.com/motorcity/speedway/4067/50fastest.htm

Raskere enn 1969 Corvette 427 L88. virker ganske seriøst, nevt hvor de har hentet dataene fra nederst. Er også raskere enn 71 vette med LS6 på 450hk. Så at det i bunn og runn er en bedre motor er det vell liten tvil om;)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell mange som har vært flink til å skryte på seg hester, feks 426 hemien har IKKE over 500hk. Har personlig møtt en 426 Hemi med presse i vesterås den hadde bremset ut 519 hester. Så folk må gjerne for meg komme å skryte med at muskelbilene hadde så mye meir enn de oppgitte hester. Har dog noen eksempler på at det er faktis feil oppgitt.

Har selv cam og div motor spesifikasjoner for Pontiac her hjemme. Vi kan ta Pontiac 400 Ram Air III er oppgitt til 360 hk, dette er en D-port motor og kan nok stemme ganske godt. Så har vi Ram air IV versjonen som er rund port og ekstrem kam i i overkant av 0,500 løft, den er oppgitt til 370 hester som jeg ser som helt feil.

 

Det er nok mange muskelbiler som ble undervurdert i antall hester, men har mer tro at det er de litt mer vanlige motoren som ble undervurdert. Viss disse spesielle motorene hadde så ekstremt mye hester hvorfor var SDen så mye raskere enn mange av dem? Det var fremdeles dritt dekk i 73. At det var mange motorer som var spreker i orginal stand enn SD er det jo ingen tvil om men at de hadde 500-600 hester tviler jeg. Selfølgelig har Smokey Yunick bygd motorer for Chevrolet og Pontiac med mer hester .Men snakker trosalt om sammlebånds motorer her

 

 

Forøvrig er mest vinnede MOTOR noen gang 426 hemi.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i Amcar magazine 4-2002 at Chevelle SS 454LS6 klarte kvartmila på omtrent 13 sek blank, og det var med dei originale dekka frå 1970...

 

Visst du valte den som helt værst værsting, valgte du den med Munchi M-22 firetrinns manuell med jernclutch, og selfølgelig 4,10:1 utveksling i bakakselen.

 

Er ikkje 455 motorene som stod i Pontiac på 70-talet Oldsmobil-maskiner?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den er ikke oldsmobil, Pontiac brukte olds 403 i California helt på slutten av 70 tallet. Oldsmobil har jo egentlig ikke mange motorer som er særlig engnet til å trimme, eneste jeg har hørt om er 350 disel blokka som er veldig sterk. Det var her jeg leste om Olds http://www.442.com/tech/tech.html men det begynner å bli en stund siden

 

Pontiac hadde kun en V8 blokk den satt i alt fra 350 til 455. De hadde bare forskjellig slag og sylinderforinger. Det var også en tyngre veiv i 455. Hadde veldig mange forskjellige topper og det er vell der Pontiac har sin styrke.

 

Foresten viss du ser på linken min her http://www.geocities.com/motorcity/speedway/4067/50fastest.htm

Så finner du jo fort ut at Chevelle med LS6 var raskere en SD, men ikke mye. Poenget mitt var at Pontiac med veldig små modifikasjoner fikk ut over 500HK av SD, Når bilen har 400 BHK, med lav comp og lite cam så sier det vell mer om potensialet.

 

Anngående 426 Hemi så er det en motor som også ble bygd utenom bilene den satt til forskjell til SD, det er en motor som er mulig å få tak i uten at den plukkes ut av en bil. Det er den motoren som på generell basis har vunnet mest, det innebærer i all hovedsak Drag Racing. Men trior ikke den er mest vinnende på Nascar banene. Pontiac vant i allefall det aller meste fra 1959-1963, men tviler nu sterkt på at Pontac er mest vinnende innen nascar.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

Det står i Amcar magazine 4-2002 at Chevelle SS 454LS6 klarte kvartmila på omtrent 13 sek blank, og det var med dei originale dekka frå 1970...

 

Visst du valte den som helt værst værsting, valgte du den med Munchi M-22 firetrinns manuell med jernclutch, og selfølgelig 4,10:1 utveksling i bakakselen.

 

Er ikkje 455 motorene som stod i Pontiac på 70-talet Oldsmobil-maskiner?

 

haha.gif AMCAR?? Det samme bladet som KUN driver med NYE biler? Som presentere det man på god engelsk kaller "riced out" biler?

I tillegg til det har de til og med prestert å presentere en TYSK rice bil!

Og skulle man først presantere no orntli bil så er det et 100K$ prosjekt fra en eller annen rodbygger i statene. Jeg vil ha Norske biler! Oppnåelige biler! Ikke sånn fantasiprisa oljesjeik dollarglis som vanlige folk aldri får seg...

Nei... Amcar er ikke en dritt i mine øyne, gi meg Wheels, Power eller Bilsport Classic hvilken dag som helst, men Amcar har i mine øyne mistet all respekt og troverdighet...

 

LS-6en er en rå motor, uten tvil, og det som hindrer den, som de fleste andre muskelbiler, i å ækse fortere er grep.

At den klarte 13 blank med Firestone Redline stiller jeg meg STERKT tvilende til ettersom dette må være de værste dekkene i historien.

Med slicks ville fløyta hatt en annen tone, men da sannsyneligvis godt under 13 sek.

Poenget er at SD455 er en kraftig NEDTRIMMA motor, noe man i aller høyeste grad ikke kan si om LS-6.

At en T/A, som i grunn ikke er noen lettvekter, klarer kvartmila på 13.5 med alle smogtriks og annet faenskap gjør at LS-6 bør begynne å skjælve i rådene hvis en eller annen idiot (Meg) begynner å file litt på en SD455.

 

Edit: Glemte no....

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kane

 

haha.gif AMCAR?? Det samme bladet som KUN driver med NYE biler? Som presentere det man på god engelsk kaller "riced out" biler?

I tillegg til det har de til og med prestert å presentere en TYSK rice bil!

Og skulle man først presantere no orntli bil så er det et 100K$ prosjekt fra en eller annen rodbygger i statene. Jeg vil ha Norske biler! Oppnåelige biler! Ikke sånn fantasiprisa oljesjeik dollarglis som vanlige folk aldri får seg...

Nei... Amcar er ikke en dritt i mine øyne, gi meg Wheels, Power eller Bilsport Classic hvilken dag som helst, men Amcar har i mine øyne mistet all respekt og troverdighet...

 

Heilt greitt at du ikkje liker Amcar, men ej kjenne ikkje Amcar heilt igjen med det du skriv. Visst du berre vil ha blad som viser gamle biler so kan ej forstå. Nærmeste Amcar- magzine for mine øyner i dette øyblikk er nr. 1-2003. Der står på framsiden bilde av en mustang 390 GT, bilde av en charger, og bilde av en Grand Sport Corvette, den einaste "nye bilen som du kanskje kaller det: videre står der med skrift: Packard Caribben, AMC Javelin, Hershey, AC Cobra og Hot 454 SS.

Ikkje mykje snakk om nye bila på fram sida ihverfall.

Forøvrig er alle dei nemte bilene "norske"(untatt Hersey som er en bilutstilling for gamle biler).

 

Einaste tyske bilen ej he sett i bladet, var en Ford Focus i USA-utgave.

 

et er då mi meining, men tydligvis ikkje din:)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har noe gammelt, men alt som står der er veldig uinformativt synes jeg... Jeg vil høre om hvordan de kødda for å få dashen til en 38 Ford til å passe i en 32, jeg vil ha tekniske artikler ikke bare Se & Hør med biler. Jeg vil høre mer detaljer om hvordan motor det er, og hva som er gjort med den, annet enn at den er frisert litt....

Å lese Amcar synes jeg er litt det samme som å lese Autofil, et blad jeg på ingen måte har sansen for av en mann jeg ikke liker no særlig...

"Renault Kangoo med firrhjulstrekk er en KJEMPKUUL bil!!!" - Gladkristent bilfantom.

 

Nei, den er ikke det... Den er stygg og kjedelig.

Det virker som at han synes alle kjøretøy er det morsomste han har sett eller kjørt!

 

Amcar hadde jo MASSE fine artikler før i tida... De overhalte motorer, girkasser og bakaksler og kom med masse fint stoff.

Hva har de i dag? Joda, tester av den nye Pontiac Trans Sport, eller Chrysler Sebring! Hva (Unnskyld fransken) FAEN har det med Amcar å gjøre? Små puslete lavkvalitets biler som blir bygd i Østerike for salg i Europa! Forhjulstrekk og firer? Nei, da kjører jeg MYE heller japse...

Men Trans Sporten er jo naturligvis den beste Minivan man kan få tak i, av den enkle grunn av at den er amerikansk... Hadde nok kjøpt meg en Hi-Ace med 7 seter og alt annet utstyr til halv pris med dobbel kvalitet.

 

Men, men vi har jo alle forskjellige meninger, og jeg mener ganske mye rart....

 

Men den absolutte toppen ble nådd da de presterte å brette ut den FÆLE Focusen i siste nummer! Det norske skriftspråket strekker ikke til for å beskrive hva jeg synes om de fullstendige ubrukelige modifiseringene som er foretatt på den skraphaugen.

Når jeg er på fylla på byn, pleier jeg å suge tak i de som kjører med top fuel vinge og neon lys på familie bilene sine og spørre om de har trimme, og hva vingen er god for.... Joa, de fleste er trimma gitt, med K&N filter og joika-kake enderør.... Gir sikkert tre hester på toppen og total mangel av både dreiemoment og hester på bånn....

Etter at jeg da har prata så mye dritt om bilene deres at alle kameratene dems har samla seg rundt meg for å jule meg opp, takker jeg for at de holder alle insektene unna de fine bila med neon lysa sine også går jeg.....

 

Hmmm... Det spora av litt det....:op

 

Uansett, jeg foretrekker blader som er lagd for folk som kan litt om biler, ikke blader for folk som eier en bil, og KANSKJE drister seg under panseret for å peile olja når høsten kommer...

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Foresten viss du ser på linken min her http://www.geocities.com/motorcity/speedway/4067/50fastest.htm

,

 

Her står det at på 36. plass er det en viss 1968 Hurst/Olds, og den har en 455 W-30 maskin på 390 Ponnier. Hadde Oldsmobil sin 455 og Pontiac sin 455?

Det er berre det at en gang brodern var og kiket på en Sverre Kahrs når han bremset, trur det var, en 455 som skulle stå i en Ildfogl. Då hadde det seg slik at Sverre stod og banntest over denne type motor, fordi de var så dårlige. Og då kom det fram at Broren men hadde lest i et blad at Pontiac fikk Oldsmobil motorer til sine Ildfugler på slutten av 70 talet.

Dette har ej lest sjøl en plass, men husker ikkje kor, så ej kan ikkje dokumetere det.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olds hadde både big og smallblock V8. Men pontiac hadde bare en block. Motorene var ikke de samme.

MEN vell å merke er det at med noe tlipasninger er det mulig å sette en Olds 455 veiv i en Pontiac 400. 455 veiva til Pontiac går ikke å sette i en Pontiac 400. Veiva til Olds går an å slipe til å passe, mens Pontiac 455 er såpass mye større dimesjoner at det ikke går.

 

Har sjekket opp og alle Pontiac 455 har samme slag og bor, av dette konkludereer jeg med at ingen kunne vært Olds maskiner.

 

Alle Pontiac motorer er basert på samme blok siden 1956. Om det har vært klager på olds motorene er ikke det så rart, olds lagde ikke bra motorer for trimming, mye kød for å få det til å virke. her er link til side som er skrevet Olds entusiaster motorene er ikke mye å skryte av i følge dem http://www.442.com/tech/tech.html . Når det er sakt har Pontiac lagd en latterlig dårlig motor nemelig 301, toppene på den ligner ingenting jeg har sett før og de flete Pontiac entusiaster bemerker den med " hæ Pontiac har da aldri lagd noen 301".

 

Det som er litt problemet med Pontiac 455 er at den har veldig mye slag i forhold til bor, blokken er en mellomting mellom smallblock og bigblock. Så motorene er ikke særlig turtallsvillige. Untaket er igjen SD som har et ekstremt sterkt bunnparti.

 

Viss du ser for deg en omdreining på en liten motor feks 302, den krever mye mindre stempelhastighet for å oppnå en omdreining enn en Pontiac 455 pga at Pontiacen har så mye større differanse mellom top og bunnpunkt, denne økte hastigheten øker belastningen på veiva sammen med de ekstra kreftene som kommer av det økte slagvolumet og medfører at store 8ere ofte tåler mindre turtall enn små. Som oftest er jo ikke dette noe problem da de store motorene også har mye mer volum å hente hestene fra.

 

Sier som tidligere sakt Olds 403 var brukt i Pontiacer fra 1977 pga strenge forurensings krav der. 455 var det slutt Pontiac å produsere i 1976, største motor etter 1976 er derfor 400 motoren, i California var det Olds 403. Olds sluttet også med 455 sin i 1976.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh har vell sakt noe feil her tidligere, SD en var håndbygd (trodde ingen ville finne på å bygge ca 1500 motorer for hånd). For øvrig er heller ikke toppene de samme som Ram Air IV toppene, de brukte en helt nye støpe metode for å greie å få enda bedre flow i toppene. Var heller ikke klarover at det var smidde alu stempler orginalt i maskinen.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår