Reodor F Skrevet Februar 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2008 Vet du ikke forskjell?kardan er "klokka" der utvekslingen er bak eller forran og bakaksel har alle biler, samme om de er bakhjulsdrevet eller har feilhjulsdrift. Kardang har i følge meg ingenting med selve "klokka" å gjøre. Det er derimot en ganske vanlig betegnelse på mellomakselen i og med at den har universalledd av cardan-typen, også kalt Hardy-Spicer. Dette universalleddet ble altså oppfunnet av den italienske matematikeren og fysikeren Gerolamo Cardano som levde på 1500-tallet. Cardan-leddet har en ulempe ved at konstruksjonen medfører økende hastighetsvariasjoner ved økende vinkel (selv om gjennomsnittshastigheten er uforandret). Dette kan delvis motvirkes ved å montere leddene parvis. Ved ekstreme vinkelutslag kan leddet låse. Derfor har man i våre dager i all hovedsak gått over til såkalte likeløpsledd eller homokinetiske ledd i framhjulsdrevne konfigurasjoner samt i bakhjuls-/firehulsdrevne konfigurasjoner med uavhengig bakhjulsoppheng. Likeløpsleddet (CV-joint på engelsk) ble oppfunnet av ingeniøren Alfred H Rzeppa på første halvdel av 1900-tallet. Derfor kan man også oppleve betegnelsen Rzeppa-ledd om dette leddet som kjennetegnes ved lik hastighet selv ved store vinkelutslag. Å kalle selve bakakslen på en 124 (eller enda verre, en Volvo 240) for kardang blir derfor etter mitt syn helt feil, men det visste du vel, du som ynder å fortelle andre hvor lite smarte de er... __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 og jeg kunne godt tenkt meg at dere krangla om hvem som er smartest ett annet sted en her... Lær deg forskjellen på kardang og bakaksel så skal jeg vurdere det... __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Kan vel slenge med noe matnyttig og da.. Er som regel den utgaven i modellserien med svakeste motor som har de mest gunstige utvekslingene for det du søker. altså best mulig aks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Nei det er sant! :) Kardangbøy!! Hmmm... fiffig,fiffig det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Du har missforstått høy/lav utveksling.Høy er en 3,69 og lav er 2,82 Her er du forresten delvis inne på noe. En 3,69-utveksling (f eks) omtales ofte som "lav, numerisk høy". Likevel hevder jeg at det er riktigst å omtale 3,69 som den laveste av de to (numerisk høyeste). __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 http://www.gwb-essen.de/fahrzeugbau/english/seite_10.html Cardan shaft variants and combinations Cardan shaft with length compensation (fixed and slip) Cardan shaft without length compensation with midship (fixed and mid) Short coupled cardan shaft with length compensation variants with sleeve yoke/sleeve muff __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E320 Avantgarde Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Kardangbøy pga at den går over kardangen: http://www.bilforumet.no/200-serien/167689-eksos-r-r-nerme-bremser-r-3-kardangb-y-p-242-a.html XtremeCar http://nettbutikk.autoutstyr.no/TradePoint/CategoryBasic?category=4,100088&categoryName=EKSOS%20UNIVERSAL%20KARDANGB%C3%98Y Og du har ikke greie på Høy/lav utveksling. 3,69 er HØY utveksling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lasse-86 Skrevet Februar 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Lær deg forskjellen på kardang og bakaksel så skal jeg vurdere det... da forandra jeg bare topic jeg, så kanskje du kunne tenkt deg og krangla om dette ett annet sted..... som mye annet innen bil så brukes det mye feil betegnelser på forskjellige ting... noen kaller bakaksel for kardang selv om det er feil, men trenger jo ikke kverulere så jævlig på det, eller har du lite å bruke tida di på??? gå heller ut i garasjen å skru litt istenden for å sitte er å skrive, eller er du en av de som leser og kan alt det teoretiske, men veit ikke hvem vei du skal skru når du skal løsne en skrue????? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lasse-86 Skrevet Februar 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 men jeg har funnet ut at den utv jeg skal ha sitter på 200e bensin og diesel med manuell kasse... så da har jeg fått den hjelpa jeg trenger... gjenstår bare å finne en som har en sånn utv liggende å slenge takker folkens for hjelp og råd... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 da forandra jeg bare topic jeg, så kanskje du kunne tenkt deg og krangla om dette ett annet sted..... som mye annet innen bil så brukes det mye feil betegnelser på forskjellige ting... noen kaller bakaksel for kardang selv om det er feil, men trenger jo ikke kverulere så jævlig på det, eller har du lite å bruke tida di på??? gå heller ut i garasjen å skru litt istenden for å sitte er å skrive, eller er du en av de som leser og kan alt det teoretiske, men veit ikke hvem vei du skal skru når du skal løsne en skrue????? Jeg synes faktisk det Avantgarde som er den verste kverulanten her, men han nevner du ikke enda han kaller både den ene og den andre for idiot. Det er spesielt... Du har selvsagt rett i at jeg er en teoretiker med runde briller som ikke har snev av praktisk peiling, så ute i garasjen har jeg ingenting å gjøre. Det er mye bedre å sitte på forumet å pådra seg praktikernes vrede. __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Kardangbøy pga at den går over kardangen: http://www.bilforumet.no/200-serien/167689-eksos-r-r-nerme-bremser-r-3-kardangb-y-p-242-a.html XtremeCar Autoutstyr Og du har ikke greie på Høy/lav utveksling. 3,69 er HØY utveksling. Du må være noe av det mest påståelige jeg har vært borti... Herlig! Fortell meg hvorfor bakaksel er kardang du så skal jeg holde kjeft. Og fortell meg hvorfor man har en LAV-serie på seriøse firehjulstrekkere dersom utvekslingen er høy. Det er som sagt forskjell på høy og numerisk høy. __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Fra Wikipedia: Ordet Kardang brukes noe upresist om to sentrale deler i en bil og i enkelte motorsykler. Ordet har sitt opphav i at det på mellomakselen er to universalledd eller kardanske ledd oppkalt etter den som regnes som oppfinneren, Girolamo Cardano (1501-1576). Ordet kardang eller kardangaksel brukes om mellomakselen mellom girkasse og bakaksel i en bakhjulsdreven bil, eller mellomakselen mellom motor og bakhjul på en motorsykkel. BMW og Moto Guzzi er eksempler på motorsykler med mellomaksel i stedet for det mer vanlige, kjededrift. Når en ser en lastebil bakfra, ser en midt på bakakselen en stor rund «klokke» - differensialklokka. Denne blir av enkelte, særlig eldre, omtalt feilaktig som «kardangen». Link: Kardang - Wikipedia __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lasse-86 Skrevet Februar 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2008 Her er vel ingen noe bedre enn andre, avantgarde kverulerer og du svarer han. dette har godt litt langt nå syns jeg, så ser helst at vi alle avslutter dette nå.. jeg har fått den hjelpa jeg trenger og mye ny info og takker for det til dere alle.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Februar 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2008 Mere drittkasting her inne og jeg deler ut permsedlene mine igjen :) Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lasse-86 Skrevet Februar 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2008 Mere drittkasting her inne og jeg deler ut permsedlene mine igjen :) Du kan godt slette hele tråden da jeg har fått de svarene jeg var ute etter.. Hadde ik regnet med så mye dritt bare av ett enkelt spørsmål... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg