Gå til innhold

Prosjekt Sjelden Familieracer


Stølen

Anbefalte innlegg

Jess!

I januar dro jeg til Tyskland og henta meg en Honda Civic Aerodeck Vti. Det går en del Aerodeck'er i landet, men kun en håndfull av disse har fått Vti-motoren. I løpet av dette prosjektet skal jeg gjøre denne til den perfekte "Rett-fra-bana-til-Ikea" bilen, driftsikkerhet, økonomi og hverdagsbruk skal stå sentralt samtidig som bilen skal se bra ut og gå som ei kule..!

 

Her er standard spec på bilen:

 

Motor:

- Rekkestilt B18C4, 4 syl. 1797 ccm n/a

- 16 ventil DOHC + VTEC

- 169 hk v/7400 o.min (redline ved 8400 o.min)

 

Drivverk:

- Limited Slip Differential

- S9B 5-trinns girkasse

 

Vekt:

- 1235 kg

 

Bremser:

- 262 mm skiver foran

- 239 mm skiver bak

 

Standard prestasjoner:

0-100: ca. 8,4 sek.

Toppfart: ca. 225 km/t

 

Slik ser bilen ut standard:

 

pm_aero_deck_1.jpg

 

 

Noen bilder av min:

 

 

Honda_Aerodeck_at_Quarry_4_by_Stoelen7.jpg

 

 

Civic_Aerodeck_VTi_Interior_1_by_Stoelen7.jpg

 

Angry_Horses_1_by_Stoelen7.jpg

 

 

B18C4-motoren er stort sett lik B18C1-motoren som finnes i Integra GSR, LSD og S9B-kassa er også samme som i GSR. Sammen med et ganske stivt chassis og bra hjuloppheng er dette et prima utgangspunkt for å få "pose og sekk".

 

 

Det konkrete målet med dette prosjektet, er å nøkternt få effekten opp til mer enn 100 hk/liter (180+ hk). Dette burde oppnås rimelig enkelt ved å bytte ut grenrør og eksos, erstatte katalysator med et rør i samme dim som eksos og montere Hondata S300 Motorstyring. Hvis det blir råd og tid så går jeg videre med innsugsmanifold og Type R kammer (og venter i så fall med motorstyring/mapping til senere).

 

Ellers settes det fokus på vegholdning og grep.

 

Det som er gjort hittil:

 

- Honda S2000 luftfiltersats med Cold Air-løsning

- Supersprint 2,5" eksos fra katalysator og bak

- Byttet pakninger og bolter i topp

- Type R toppdeksel

 

- Gule Koni dempere

- AP Performance fjærer

- 16" Brock B13 kromfelger på 215/45-16 sommerdekk

- Profftonede ruter

- Fjernet alle emblemer (untatt H'ene)

 

Stereo:

- Pioneer 438 DA frontenhet

- Alpine V12 forsterker

- RTO Bassforsterker

- 10" Atomic tube Subwoofer

- 8 høyttalere

 

På plakaten fremover:

- Montering av Tri-Y grenrør med kat-erstatter(straks i posten)

- Nye tennpluggkabler (ser bra ut..!)

- Hondata S300 motorstyring/mapping

(Innsugsmanifold/type R kammer hvis økonomien tillater...)

- Slissede/borra skiver og gode klosser

 

Flere bilder kommer når sommerfelgene er på..!

Oppdatering følger så fort nye grenrøret er montert og testet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei, gøy og se at det kommer flere familieRacere, jeg liker det.

Det er ikke alle som synes det er no gøy og bli kjørt fra av en stv med det nye ikea skapet på taket, ;)

stå på, skal prøve og følge med på denne jeg... :D

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne prosjekter liker jeg. Minner litt om min egen faktisk. Som deg er/var målet mitt en bil jeg kunne ha det morro med på banen. Så skulle jeg stille den ut og få premie. Når utstillingen var ferdig dytter jeg 2 Rottweilere inni bilen og kjører hjem før dama tar bilen og kjører i butikken (event Ikea som du nevner). Jeg mener du gjør alt riktig her. En bil er bygget for å brukes. Stå på videre.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne prosjekter liker jeg. Minner litt om min egen faktisk. Som deg er/var målet mitt en bil jeg kunne ha det morro med på banen. Så skulle jeg stille den ut og få premie. Når utstillingen var ferdig dytter jeg 2 Rottweilere inni bilen og kjører hjem før dama tar bilen og kjører i butikken (event Ikea som du nevner). Jeg mener du gjør alt riktig her. En bil er bygget for å brukes. Stå på videre.

 

Takk takk :-) Mulig jeg har spotta bilen din i området, holder til i Lillestrøm selv. Sagdalen-området, hvis ikke jeg tar helt feil...?

Hvis jeg ser deg med hunda en dag så må jeg få hilse, digger Rottweilere :-) De er noen av verdens greieste hunder :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser spennende ut! Alltid likt Honda, så dette skal jeg følge med på.

 

Jeg har verken sølvgrå bil eller turbo.... Men hadde en gang en Fiat Marea med 2.0 rekke 5'er med 156 hk orginalt. Etter litt stasj innabords hadde den vel 200 hk. Litt i samme gate som din, men ikke like driftsikker. :) Endte opp med å selge den, og noen måneder etter avgikk den med døden etter motorhavari. Men fantastisk sprek bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller pengene på orntlige bremser og understell. Du har mer enn nok hester og ett kjempe potensiale av en bil. Men for å få det gøy på banen og ta gode runde tider. Ser du har bra fjører og dempere. Men å oppgradere til noen bedre skiver og klosser kommer du til å merke. Foringer og kregningstag gjør underverket.

 

Gleder meg til å se på prosjektet

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en enorm forkjærlighet for Aerodeck etter jeg hadde lest en test av denne i Motor. Fant den igjen nå, datert 1998. Testbilen hadde t.o.m midwing.. Jeg visst ikke at denne noensinne ble levert med B18. Burde ikke det i teorien gjøre dette til den Civicen med største motor man kunne få kjøpt i '98-'99? :D Godt å se at noen kjører noe annet enn Integra, EG og EK og likevel bry seg om effekt. Gleder meg til videre framgang :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :-) Mulig jeg har spotta bilen din i området, holder til i Lillestrøm selv. Sagdalen-området, hvis ikke jeg tar helt feil...?

Hvis jeg ser deg med hunda en dag så må jeg få hilse, digger Rottweilere :-) De er noen av verdens greieste hunder :-D

 

Det kan nok stemme ganske bra at jeg er observert i omerådet ja. Er jo ikke mange steinkast mellom oss. Ja ser du meg er det bare å hyle ut så skal du få hilse. Har bare 1 hund igjen nå da. Måtte avlive den ene for 14 dager siden grundet kreft:( Men desto større grund til å sosialisere den jeg har igjen og skjemme den bort med kos. Skal nok gi en liten bert med hornet hvis jeg ser deg kjøre rundt også;)

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme ganske bra at jeg er observert i omerådet ja. Er jo ikke mange steinkast mellom oss. Ja ser du meg er det bare å hyle ut så skal du få hilse. Har bare 1 hund igjen nå da. Måtte avlive den ene for 14 dager siden grundet kreft:( Men desto større grund til å sosialisere den jeg har igjen og skjemme den bort med kos. Skal nok gi en liten bert med hornet hvis jeg ser deg kjøre rundt også;)

 

Neeei så kjipt ;-( Måtte avlive Flatcoat'n min for et halvt år siden selv, magetrøbbel...

Har du forresten 4,2'en eller biturbo??

Hvis du har det siste så holder det at jeg hører Wastegaten hvis vi møtes på veien ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en enorm forkjærlighet for Aerodeck etter jeg hadde lest en test av denne i Motor. Fant den igjen nå, datert 1998. Testbilen hadde t.o.m midwing.. Jeg visst ikke at denne noensinne ble levert med B18. Burde ikke det i teorien gjøre dette til den Civicen med største motor man kunne få kjøpt i '98-'99? :D Godt å se at noen kjører noe annet enn Integra, EG og EK og likevel bry seg om effekt. Gleder meg til videre framgang :)

 

Dette var vel den største motoren ja, men det fantes en japansk Type R i 1998 med 182 hk (veit ikke om denne hadde B16 el B18). Men den er rimelig sjelden her i Europa.

 

Men B18C-serien er herlige maskiner :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller pengene på orntlige bremser og understell. Du har mer enn nok hester og ett kjempe potensiale av en bil. Men for å få det gøy på banen og ta gode runde tider. Ser du har bra fjører og dempere. Men å oppgradere til noen bedre skiver og klosser kommer du til å merke. Foringer og kregningstag gjør underverket.

 

Gleder meg til å se på prosjektet

 

Du har så rett så rett. Slissede, borra skiver og Green/Redstuff klosser kommer vel på budsjettet etter hvert tenker jeg. Denne bilen skal til Nürburgring etter hvert, og da holder ikke orig. greiene noe særlig... Var der med en MR2 i fjor, oppgraderte bremsene til 94+ men det gikk varmt fordet. Disse bremsene skal visstnok ha ventilering foran, men jeg har ikke undersøkt om dette stemmer.

Når det gjelder stabstag o.l så er det jo et bra stag i motorrom fra før. Tror ikke det blir aktuelt å montere stag i bagasjen, da det går på bekostning av lasteplass. Skal jo være Ikea-bil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste inngrepet som ble gjort på bilen, var å erstatte noen knekte bolter i toppdekselet.

De gamle boltene var så sprøe at jeg kunne knekke de med henda..! Sånt går ikke an.

 

 

Mekking2.jpg

 

Her er toppdekselet av, og de knekte boltene kan skiftes...

 

 

Mekking3.jpg

 

Over 50 kr stk for boltene... grøss!

 

 

Mekking4.jpg

 

Sånn skal det se ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår