Gå til innhold

Justering av lyd, mangler jeg noe ?

Ranger emnet


VolvoSkrue

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg håper med dette inlegget at noen kan forklare meg hvordan jeg justerer sterio anlegget mitt for best mulig lyd kvalitet. Bilen jeg skal ha dette i er en Ford Mondeo STV.

før jeg begynner med spørmålene så kan jeg forklare litt om hva anlegget mitt består av. vi begynner med selve sterio anlegget som er en ETAX CR-660 4x40W, Denne har en rekke instillinger på slik som Loadnes, kan stilles inn for ferdig innstilte slik som rock, pop, osv.

 

1 stk: Entax cr-660 1 kanal output signal.

 

1 stk MTX Thunder 4252 - Amplifier - 2-channel

som forøvrig brukes til mine 2 12" subwoofere.

Jeg har også en fjernstyring til denne som gjør at jeg kan justere bass opp og ned. alt etter ønske.

link til informasjon MTX Audio TA4252 Thunder 4252 - 250 watts RMS x 1 bridged • selectable high-/low-pass crossovers • wired remote ThunderEQ bass boost • preamp outputs • speaker-level inputs with SmartEngage - , Car Amplifiers, 2-Channel Amps - Sonic Electronix

http://www.mtx.com/caraudio/products/manualsQuickInstall/amps/TA4252OwnersManualDoc.pdf

 

1 stk Alpine MRP-F450 4 kanals forsterker, Som forøvrig brukes til mine 4 stk dør høytalere, 4x 6x9.

link til informasjon http://support.alpine-usa.com/products/documents/OM%20MRP-F250.PDF

 

2 stk MTX 12" subwoofere, 2x350W

 

4 stk 6x9 høytalere, disse er orginale i bilen, har ikke byttet disse ut enda. de trykker bra.

 

1 stk støyfilter.

 

kabler og slikt er kjøpt inn etter spesifikasjon av forsterkerne.

MTX = 16 Kvm2

alpine = 8 Kvm2

høytaler kabel = 2x1,5 Kvm2

 

Oppsettet mitt er som følger. Jeg har 1 signal kabel som går i fra spiller og til støyfilter, derifra så går det 2 y kabler som går inn på hver sin kanal på Alpin forsterkeren, Fra Alpin forsterkeren så går det 1 stk signal kabel som går inn på innput kontakten på MTX forsterkeren. Støy filteret står i mellom signal kabel og Alpin forsterker.

 

Problem forklaring:

Uansett hva jeg enn prøver å justere så blir jeg ikke fornøyd, jeg synest lyden fra de 4 høytalere er en smule mørke i lyden, blir liksom ikke klart nok. Når jeg prøver å justere opp bassen på subene så følger de andre 4 etter, noe de ikke skal gjøre. Når jeg prøver å justere ned bassen via spiller så blir bassen i subene dårligere, når jeg prøver å justere opp diskant tonen via spiller så blir det alikevel for dårligt, når den enda står på max så er fremdeles de 4 høytalerne litt mørke og ikke klare nok.

 

Det var vel alt tror jeg så da kan jeg begynne med spørsmålene.

 

spørsmål 1, trenger jeg noen ekstra delefilter ?

 

spørsnmål 2, hvordan justerer jeg, hva begynner jeg med osv. hva slags instillinger skal spilleren stå på for beste lyd.

 

spørsmål 3, må jeg bytte ut høytalerne i dørene for at lyden skal bli klar og fin, eller kan jeg vente litt med dette, Evnt. hvor store bør disse nye evnt være i W ? og hva bør jeg evnt satse på, to veis, 3 veis ? Jeg vil helst ikke sette inn noen flere høytalere enn de 4 jeg har.

 

Jeg håper med dette noe lange innlegget at noen kan ta seg litt tid til å hjelpe meg, jeg har null peiling på dette så jeg famler i mørket her, jeg har spurt de jeg har rundt meg om de kan noe om dette men dette har ikke hjulpet noe særligt.

Jeg bryr meg ikke noe om å forklare hva jeg har satt forsterkerne på og hva jeg har justert for det er etter min mening ikke nødvendigt, jeg er ute etter noen som kan forklare meg fra start til slutt om hvordan jeg skal gå fram for å få en bra lyd ut av dette. Jeg liker godt at det dunker bra men også at selve lyden er klar og fin også.

 

tusen tusen takk på forhånd for alle svar som evnt kommer inn.

 

 

 

 

Mvh. Tommy

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loudnes, og slike "ekstra" ting, skal stå AV når du justerer. Bassboosten setter du midt på. Slå på delefilter i alpine forsterkeren, høypass på ca 60hz. På mtx forsterkeren setter du på lowpass på ca 80hz. Så justerer du "gain" på mtx`n helt ned,og justerer gain på alpine fosterkeren, med volumet ganske høyt, til det spiller så høyt at det ikke låter bra, deretter litt ned igjen. Så justerer du gain på mtx`n til det trykker "bra nok" for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår