Gå til innhold

Ødelagt girkasse?

Ranger emnet


luktbas

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte en gammel 900 årsmodell -93 som har fungert helt fint og uten problemer, helt til en måned tilbake.

 

Det hele startet med at jeg innimellom plutselig ikke fikk lov til å skifte gir, eller i det heletatt sette i gir, hvis bilen sto i fri.

Jeg brydde meg ikke noe særlig om dette, siden det var skjeldent.

 

 

Uansett,

En ettermiddag koblet jeg opp den nye stereon min, og lot han sto i bilen over natta så den var klar til morgendagens kjøretur.

Men da jeg kom morgenen etterpå og skulle dra til jobb, startet ikke bilen opp i det heletatt. Jeg la også merke til at det ikke var noe motstand i clutch pedalen da jeg pressa på han med foten for å så vri om nøkkelen.

Jeg trodde det var batteriet som var tomt, og tenkte ikke mer på den saken.

 

Kjøpte et nytt batteri idag, siden jeg endelig fikk lønn, og kobla det opp. Bilen vil fortsatt ikke starte, og nå lurer jeg på om det kan ha noe med problemet jeg har hatt tidligere med girkassa?

 

Siden det ikke er noe motstand i clutchen når jeg presser på den, vil det si at jeg ikke får skiftet gir eller sette i fri (bilen står i revers f.ø.). Og jeg tror at jeg må ha bilen i fri for å få startet den ordentlig?

 

Uanz,

hva tror dere kan være feilen? Ødelagt girkasse? eller kansje clutch?

Jeg kan ingenting om bil annet enn hvor jeg fyller på olje og etc. så hvis du har et inlegg, prøv å skriv det så jeg skjønner :/

 

Skal høre med et verksted i løpet av uka men tenkte jeg kunne høre her og forhåpentligvis spare litt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ja! du må ikke ha bilen din i fri for å starte den nei, og startproblemer kan IKKE skyldes problemer med girkasse eller clutch. så da har du i alle fall fått eliminert det som alternativer.

 

men du blir nødt til å forklare nærmere hva som skjer når du skal skru på bilen din. får du på tenninga? noen feilmeldinger i dashen?

 

også har du formulert deg litt dårlig her:

"En ettermiddag koblet jeg opp den nye stereon min, og lot han sto i bilen over natta så den var klar til morgendagens kjøretur"

 

hva lot du stå i bilen over natta? anlegget? det skal jo være i bilen til ethvert tidspunkt spør du meg :P lot du anlegget stå SKRUDD PÅ gjennom hele natta? er du sikker på at du monterte det nye batteriet riktig vei?

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Candi,

Jeg prøvde meg litt frem igår, og ved å vri om nøkkelen så tenninga var på, fikk jeg girt til fri. Det var vedig bra, for da har jeg mulighet til å boksere bilen til et verksted :)

Når jeg kommer meg hjem fra jobb idag skal jeg se om bilen starter når den står i fri. Det skal bli interessant.

 

men du blir nødt til å forklare nærmere hva som skjer når du skal skru på bilen din. får du på tenninga? noen feilmeldinger i dashen?

Når bilen min sto i revers (siden jeg ikke viste hhvordan jeg skulle gire til fri) hoppa bilen mye bakover, og det hjalp ikke å holde bremsen inne. Strømmen var på ja, batteriet, utropstegnet og olje lampen lyste (hvis jeg husker riktig).

Som sagt skal jeg prøve å starte bilen mens han står i fri for å se hva som skjer.

 

også har du formulert deg litt dårlig her:

"En ettermiddag koblet jeg opp den nye stereon min, og lot han sto i bilen over natta så den var klar til morgendagens kjøretur"

 

hva lot du stå i bilen over natta? anlegget? det skal jo være i bilen til ethvert tidspunkt spør du meg :P lot du anlegget stå SKRUDD PÅ gjennom hele natta? er du sikker på at du monterte det nye batteriet riktig vei?

Jeg fikk en ny cd spiller til jul, med Ipod støtte, som jeg koblet opp. Det var før jeg kjøpte nytt batteri. Stereon fungerte, så jeg skrudde AV og fjerna lokket (så den ikke blir stjelt).Jeg la merke til at en liten lampe blinket i rødt på stereon, mens den var skrudd av. Jeg trodde det var for å ha litt strøm som stereon bruker for å "våkne opp" når jeg trykker på ON knappe, så jeg lot det være.

Morgenen, dagen etter, starta ikke bilen i det hele tatt, og det var ikke noe motstand i Cluth pedalen når jeg trykka den inn.

 

Så jeg dro og kjøpte nytt batteri siden jeg trodde at dette skyldtes at batteriet var tomt. (batteriet i bilen har blitt bytta en eller to ganger siden -93, så det var på tide å bytte likevel).

 

Håper det var litt mer oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen min sto i revers (siden jeg ikke viste hhvordan jeg skulle gire til fri) hoppa bilen mye bakover, og det hjalp ikke å holde bremsen inne. Strømmen var på ja, batteriet, utropstegnet og olje lampen lyste (hvis jeg husker riktig).

 

Ok da ble det litt klarere :)

 

Bilen hopper bakover når den står i revers, fordi du ikke får friet clutchen. Så det høres ut som clutch eller Clutch-pumpe/slave-pumpe er defekt..

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår