Gå til innhold

4200 i parkeringsbot...

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt som F... på Google og her, men finner ingenting konkret, så da lager jeg ligsågodt en egen tråd:)

 

Svigerbroren min fikk seg en parkeringsbot hos Lensmannen idag.

Han hadde parkert på en hurtigbåtkai for å slippe av en passasjer og følge henne ombord.

Der han hadde parkert er det merket med Parkering Forbudt, men det rare var at han var den eneste av 4 biler parkert på samme sted som fikk bot.

 

Boten i seg selv er grei, var jo skiltet osv.

Det er mer beløpet jeg reagerer på, for det er jo skyhøyt i forhold til satsene jeg har vært "utsatt for":)

 

I forskriftene fant jeg denne:

 

Kjøring i strid med diverse trafikkskilt, blant annet “Innkjøring forbudt”, “Kollektivfelt” og “Envegskjøring”: 4200.-

 

Er det denne som gjelder?

 

Noen som vet noe?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt som F... på Google og her, men finner ingenting konkret, så da lager jeg ligsågodt en egen tråd:)

 

Svigerbroren min fikk seg en parkeringsbot hos Lensmannen idag.

Han hadde parkert på en hurtigbåtkai for å slippe av en passasjer og følge henne ombord.

Der han hadde parkert er det merket med Parkering Forbudt, men det rare var at han var den eneste av 4 biler parkert på samme sted som fikk bot.

 

Boten i seg selv er grei, var jo skiltet osv.

Det er mer beløpet jeg reagerer på, for det er jo skyhøyt i forhold til satsene jeg har vært "utsatt for":)

 

I forskriftene fant jeg denne:

 

Kjøring i strid med diverse trafikkskilt, blant annet “Innkjøring forbudt”, “Kollektivfelt” og “Envegskjøring”: 4200.-

 

Er det denne som gjelder?

 

Noen som vet noe?

 

En "parkeringsbot" er et gebyr. Da hjelper det ikke å lese i Forskrift om forenklet forelegg. Gebyrsatser kan for eksempel finnes i politivedtektene for aktuelle kommune, men det kan sikkert finnes andre steder også.

 

Dersom det ikke fremgår av "parkeringsboten" hvilke(n) bestemmelse® man har overtrådt, bør han ta en telefon til utstederen og spørre hva i all verden som foregår.

 

For øvrig var det en jævlig stiv pris, ja... Den eneste vettuge forklaringen jeg kan komme på for at det skal være så dyrt å feilparkere, må være dersom man står i fare for å blokkere veien for utrykningskjøretøy, og dette er skiltet. Bortsett fra det, kan jeg vanskelige forestille meg noen gode grunner til å ilegge et så høyt gebyr for feilparkering.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "parkeringsbot" er et gebyr. Da hjelper det ikke å lese i Forskrift om forenklet forelegg. Gebyrsatser kan for eksempel finnes i politivedtektene for aktuelle kommune, men det kan sikkert finnes andre steder også.

 

Dersom det ikke fremgår av "parkeringsboten" hvilke(n) bestemmelse® man har overtrådt, bør han ta en telefon til utstederen og spørre hva i all verden som foregår.

 

For øvrig var det en jævlig stiv pris, ja... Den eneste vettuge forklaringen jeg kan komme på for at det skal være så dyrt å feilparkere, må være dersom man står i fare for å blokkere veien for utrykningskjøretøy, og dette er skiltet. Bortsett fra det, kan jeg vanskelige forestille meg noen gode grunner til å ilegge et så høyt gebyr for feilparkering.

 

Flotters:)

Skal ringe svogers å fortelle ham det du skriver, takker så meget:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nok ikke det beløpet for å stå i strid med "Parkering forbudt" nei. Der er satsen 500 kroner.

 

Det pleier å være det, ja. Men det kan variere fra sted til sted, fra parkeringsplass til parkeringsplass ;) 4200 ville uansett vært et rekordbeløp, og jeg tror nok ikke det er "Parkering forbudt" han har forbrutt seg mot. Det må ha vært et skilt han har oversett eller noe i den duren.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være det, ja. Men det kan variere fra sted til sted, fra parkeringsplass til parkeringsplass ;) 4200 ville uansett vært et rekordbeløp, og jeg tror nok ikke det er "Parkering forbudt" han har forbrutt seg mot. Det må ha vært et skilt han har oversett eller noe i den duren.

 

Så rett så rett du har:)

Fikk ham til kjøre tilbake til "åstedet" og der fant han et innkjøring forbudt skilt like ved selve fergeleiet, faktisk i tillegg til et parkering forbudt skilt som var like ved:p

Så da er vel saken grei:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkjøring forbudt, og samtidig skiltet med parkering forbudt der han sto?

 

Politiet, som skiltmyndighet, bruker skilt 372 "parkering forbudt" i stedet for skilt 370 "stans forbudt" for å tillate kortest mulig stans for av- og/pålessing eller av- og/påstigning.

 

Jeg ville bedt om forskriften for stedet. Der står det som regel hensikten med skiltingen på stedet.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være det, ja. Men det kan variere fra sted til sted, fra parkeringsplass til parkeringsplass ;) 4200 ville uansett vært et rekordbeløp, og jeg tror nok ikke det er "Parkering forbudt" han har forbrutt seg mot. Det må ha vært et skilt han har oversett eller noe i den duren.

 

Nå fant vi jo ut av at det var et innkjøring forbudt skilt så den er grei ja.

 

For å flisespikke veldig. :D Hvis lensmannen har skrevet ut en bot er det vel lite trolig at det er privat parkeringsplass han har stått på. Med henvisning til variasjonen i nivå du snakker om.

 

Satsen på 500 kroner er lik over hele landet for å stå i strid med skilt nr. 372 "Parkering forbudt" på offentlig veigrunn.

03 V70 D5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår