Gå til innhold

Regler angående vannscooter i norge

Ranger emnet


Kennet

Anbefalte innlegg

Jeg fant en fin artikkel her: - Kjør med god samvittighet - Vesterålen Online - VOL.no - nyheter

som forteller litt om hvilke krav som stilles til Vannscooter.

 

Som det står: Hvis Scooteren er CE eller C merket er det som å betrakte som en båt og er fullt lovlig å bruke overalt. Uansett om det er håndgass og sykkelstyre.

 

Hvis du har vannscooter så anbefaler jeg deg å kontakte leverandøren for å sjekke om merkingen og dokumentasjon er tilgjengelig. Hvis du skal kjøpe scooter, så kjøp en med slik merking. Da kan du kjøre fritt.

 

Noe godt kommer det ut av vårt medlemskap i EØS.

 

 

 

www.Jettrade.no | forsidebilde

FINN båt - Norges ledende båtmarked. Søk etter båter, båtmotorer og båtutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

beklager at jeg drar opp en 2 år gammel tråd, men når jeg søkte på google var dette en av di øverste sidene som kom opp =)

 

kan noen gi meg di eksakte reglene som kategoriserer hva som kategoriserer om et kjøretøy skal gå under "vannscooter" reglene??

 

jeg eier en 8 fots SunRider "vannscooter" med påhengsmotor.. denne skal ifølge folk ikke gå under vannscooter reglene.. men skulle gjerne sett disse reglene..

 

har hørt snakk om at reglene tilsier at "kjøretøy under 4 meter, med vannjet drift, og speed på rattet" er det som er ulovlig,

 

men min har påhengsmotor , og vanlig båtspeed, så da er jeg jo safe?! men vil se reglene :-P noen som kan finne dem?? =)

 

Bilde av leketøyet mitt =)

 

38248_1343472392004_1387060014_30780064_5767736_n.jpg

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse
Definisjon av vannscooter og liknende

 

Reglene gjelder for vannscootere og liknende motordrevne mindre fartøy som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter. Alle vannscooterliknende motordrevne mindre fartøy, hva enten disse kan karakteriseres og betegnes som jetski, vannmotorsykler, vannmopeder, motorisert surfebrett, undervannsscootere eller liknende omfattes. Mindre luftputefartøy vil også falle inn under definisjonen av vannscootere og liknende. Normalt vil denne type fartøy mangle reling.

I tvilstilfeller avgjør Sjøfartsdirektoratet om en type fartøy går inn under definisjonen. Sjøfartsdirektoratets vurdering og avgjørelse av hvilke fartøy som faller inn under de nye reglene vil ikke være enkeltvedtak som kan påklages til overordnet myndighet. Sjøfartsdirektoratet vil kunne ta stilling til tvilsspørsmål på eget initiativ, eller etter en konkret anmodning.

 

kilde: http://www.regjeringen.no/en/dep/md/documents-and-publications/andre/brev/utvalgte_brev/2001/regler-for-bruk-av-vannscootere.html?id=90797

Endret av sicarlse
la til kilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår