Gå til innhold

ønsker tips om GTI kjøp

Ranger emnet


¤haz¤

Anbefalte innlegg

hei,

vurderer kjøp av Golf III GTI, egentlig hadde jeg tenkt meg en vanlig Golf IV - men link forstillingen skremmer meg bort..

 

Jeg har ikke peiling - men GTI'en bør vel holde seg OK i verdi om man tar vare på den?

 

Spørsmål;

1. Hvilken modell/årsmodell bør jeg se etter samt hvilke bør jeg unngå? (Dersom det er noe forskjell)

2. Er det like greit å gå for en godt utstyrt 1.8L?

3. Hva bør jeg legge til som kjøpskriterier ved leting etter bil? Selvsagt typiske ting som KM, rust, service, slitedeler mm... men jeg tenker her på ting som er typisk slitt på GTI modellen!

4. Hva bør jeg forvente å måtte legge på bordet for en fin bil?

5. Ikke minst, hvilke salgskanaler bør jeg titte på? Foruten finn, autodb, kanskje vw/audi forumet etc.?

Takker for samtlige innspill, fyr løs :)

 

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg vil si deg er at du bør se på andre modeller og, for en Golf 3 GTI er en slapp bil med kun 115 hk.. I tilleg til det så må du være forsiktig når du kjøper, for det må nesten reknes med at majoriteten av GTI bilen er hardere kjørt en en vanelig 1,8 liters Golf.. Se om du ikke finner en bra Golv IV TDi eller noe? Evt. en Golf 3 eller IV med 1.8 liter bensin..

 

Skal du absolutt ha GTI, så gå for en strøken Golv 2 GTI 16 v:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne f.eks:

 

64_-1232871759.jpg

FINN bil - Norges største bilmarked. Søk etter biler, motorsykler eller bildeler.

 

05_-33561080.jpg

http://cache.finn.no/mmo/5/121/808/05_-33561080.jpg

 

Denne 3'n så jo bra ut, men her har du en Golf IV GTI til bare 23.000,- mer:

 

99_390193804.jpg

http://cache.finn.no/mmo/9/121/870/99_390193804.jpg

 

Eller hva med og gå for noe enda mer spesielt som det ikke er så veldig mangen andre som har, Golf IV V5

82_149216647.jpg

FINN bil - Norges største bilmarked. Søk etter biler, motorsykler eller bildeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^jeg har tittet på samtlige over (bortsett fra II'ern) og den ene har deffekt motor. Denne FINN bil - Norges største bilmarked. Søk etter biler, motorsykler eller bildeler. er den beste jeg har sett så langt, også er det 16v. Da hopper hk altså opp fra 115 til 150? Har ikke disse specs printet inn ennå.

 

Så du sier at det ikke er nok krefter i en std vanlig GTI til at det er noe vits i å gå for denne - kontra en strøken 1.8L som er godt utstyrt, for eksempel?

 

NB: MÅ ikke absolutt har GTI, men må absolutt opp i komfort og mer moderne bil enn dagens bil, en Golf II 1.8L (i tillegg til bobla som er sommerbilen da, men da setterman jo pris på gammel teknologi og komfort :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på hva du er ute etter, men vist motor ikke er så nøye så ville jeg gått for en godt utstyrt 1.8 liter. Dette pga at du betaler litt ekstra for GTI navnet, for og si det mildt..

 

Men sier det igjen, har du muligheten til og kjøpe deg en Golv IV TDI eller med Minst 1.6 liters motor så har du en komfertabel og god bil:) TDI'n på 110 hk er i tilleg ganske sprek:)

 

Som Scorpion over her sier, VR6 er en skikelig grombil og ofte entusiastbil så det kan jo også være ett alternativ:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker så mye for svar. Vi kommer jo tilbake til dette med behovet, hva er det? Som jeg har sagt så ønsker jeg en mer moderne bil en dagens Golf II, litt ekstra krefter men også en pålitelig bil som ikke trengs skruing (det har jeg nok av med bobla)

 

Golf IV tror jeg er uaktuell pga forstillingen (samme med A3) og VR6 er vel veldig dyr og høy forsikring + vanskelig å få tak i? Jeg vet ikke, er ikke inne i dette "gamet".

 

Kanskje jeg finner ut at en 1.8L er like greit.

Hva bør jeg se etter? Modell betegnelse? Årsmodell? Farve? Pris?

 

Forstatt takk for hjelp :)

 

(Mods: bør jeg flytte tråden til GTI forumet?)

 

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg har fått lån, men aller først må jeg selge ên av bilene mine, deretter skal jeg en måned til thailand og hvis den fremdeles er på markedet når jeg er tilbake - så er det aktuelt.

Holder du til på østlandet?

 

Ønsker fremdeles svar på spørsmålene mine 3 poster over.

 

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje jeg finner ut at en 1.8L er like greit.

Hva bør jeg se etter? Modell betegnelse? Årsmodell? Farve? Pris?

 

1,8, 90hk og ca. 150nm..

0-100 på ca. 12s

Finner du deg en slik i GL versjon så er det en grei bil.

2,0 som GL eller GTI har 115hk og ca. 160nm.

Litt sprekere enn 1,8, 0-100 på ca. 10s..

 

Styr unna 92-94modellene, disse har som regel dårlig lakk fordi Vw på dette tidspunktet begynte å bruke den nye miljølakken.

I tillegg slipper du unna "barnesykdommene" som var på de første modellene.

 

2,0 16v er skikkelig GTI, 150hk og 175nm

0-100 på ca. 8-9s

Disse er relativt skjeldne her på berget grunnet høy nypris osv.

 

Sånn generellt så er Golf3 gode biler å kjøre, ikke så dyre å vedlikeholde og for småpenger kan dem se relativt bra ut.

 

Hvis du er ute etter en bil som har lite feil og ikke er så tørst så skal du se etter 96-97 modeller med enten TDI eller 1,6 100hk motoren.

Disse har bedre lakk, bedre rustbeskyttelse og på disse er de fleste "barnesykdommene" borte

 

I tillegg får du det meste av utstyr som var tilgjengelig hvis du finner deg en GL, abs og airbag er standard, takluke og el.vinduer er greit å ha osv.

 

Vr6 er nok toppmodellen, men også her blir den bedre med årene, de siste modellene rundt 96-97 er mye bedre enn de som kom i 93 f,eks.

Disse har dessverre et litt høyere vedlikeholdsbudsjett, spesielt register er en litt kostbar affære.

Ta en titt i motorommet og se på hvor mye tilgjengelig plass det er, så skjønner du hvorfor;)

 

Forøvrig så kan jeg bare legge til at hvis du ser etter en Vento så er som regel disse bedre utstyrt enn tilsvarende Golf og billigere:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg har fått lån, men aller først må jeg selge ên av bilene mine, deretter skal jeg en måned til thailand og hvis den fremdeles er på markedet når jeg er tilbake - så er det aktuelt.

Holder du til på østlandet?

 

Ønsker fremdeles svar på spørsmålene mine 3 poster over.

 

mvh.

 

 

 

holder til i molde (møre og romsdal)

*Golf 2, 1,6L* *solgt*

*Golf 3 GTI* *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår