Gå til innhold

Hvor er batteriet på E230?


emolions

Anbefalte innlegg

Sett i gang å le! Slå deg på knærne over min grenseløse uvitenhet - du får lov av meg, bare hyggelig å kunne hjelpe til med dagens trim av lattermusklene! :)

 

Sånn - nå når det er overstått, kan du tørke tårene og kanskje hjelpe meg med følgende: Min E230 ble stående natten over med kupélyset skrudd på, og i dag er batteriet flatt. Har startkabler og velvillig nabo, men finner ikke batteriet...

 

Hvor er det?

PFT for svar.

mvh emolions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det under baksetet...?

 

Skal vel som oftest være en + kobling i motorrommet om batteriet ikke er der, slik at man kan koble startkabler på der istedet for f.eks under baksetet.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rett under frontrute høyre side -96.under baksete på høyre side på 97-.det er også en kontakt i motor rommet tydelig merket +.men råder deg til å ikke få start hjelp med vanlige startkabler

Les:

Moderne biler (nesten alle etter 1990) er som rullende datamaskiner – og svært følsomme for spennigssjokk! Får du starthjelp via vanlige startkabler, kan elektronikken som styrer ABS-bremser, airbag og motorstyrings-systemer skades – ofte uten at det avdekkes med en gang. Våre nye tyske startkabler som er utstyrt med Startsafe overspenningsbeskyttelse, gjør at du trygt kan motta starthjelp selv om du har en moderne bil. Selv om personbiler kun har 12 V spenning, kan gnisten som lett oppstår ved startkabeltilkobling fremskaffe spenninger på flere tusen volt. Når en bil med tomt batteri mottar strøm fra en bil med full spenning – som er tilfellet ved starthjelp – skapes et voldsomt spenningssjokk som forplanter seg ut til alle bilens komponenter. Vi kjenner ikke til at biler på markedet har utstyr som demper eventuelle spenningssjokk. Vi har også erfart at skader som påføres elektronikken ikke nødvendigvis oppdages med en gang. Kanskje ikke før etter at garantitiden er ute – eller i en situasjon der elektronikken ville vært til hjelp. Vi råder derfor alle som har biler utstyrt med elektronikk til ikke å motta starthjelp via vanlige startkabler. Våre kabler er 3,5 m lange, og 25 mm tykke. Kraftige kabler for norske forhold.

toyota avensis

toyota hiace

opel commodore a

volvo 145 volvo 145 ekspress

volvo 144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til esbandos og sravna for svar på mitt spørsmål!

 

Nå skal jeg hjem og prøve å finne batteriet... ;-)

 

Forstår godt at moderne biler kan ta skade av å få overspenning, men hva hvis motoren i "den andre bilen" ikke går i det hele tatt? Da må det vel være stabil - og lav - styrke på strømmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår