Gå til innhold

230f 93model suge trimming?

Ranger emnet

volvo 240 2.3f

Anbefalte innlegg

Takk for svar så langt.. men blei endring i planene.. blir bare suge trimming i steden.. motoren er 230f 93model med k-kam på.. ka kan eg gjøre får å få litt meir effekt?.. tenkter da helst på toppen..porting å vidre.. har tilgang på cnc fres så trenger bare å vite kor mye eg skal ta vekk.. kansje høvle toppen..? har det noe for seg å lage nytt innsug? grenrør.. må vel ha litt mer bensin kansje? hvor mye kan eg eventuelt få ut av dette? kom med ideer og forslag..

siden du skal ha suge trim så bør du hels hatt flatstempen får å oppnå bedre komp.

siden din motor er såppas ny så har du trolig 63mm rådelager, å det kan være litt vanskelig å få tak i flatstempel som passer til disse rådene.

men du kan jo enten gå for ei litt gammel b230e eller ei gammel b230f blokk.b230e blokkene har flatstempel men mangler festet til svinghjulsgiveren i bakkant av motoren (det er mulig å mikse å trikse for å få til feste på disse motorene å), men hvis du tar ei gammel b230f blokk å setter i b230e stempel så har du både flatstempel og feste til svinghjulsgiver, di har også 55mm rådelager i stede for 63mm, dette kan være en fordel ved sugetrim, grunnet at 55mm ble utviklet for å bli brukt i såkalte lavfriksjons motorer, noe som er fordel ved suge trim, disse rådene har seffe et minus å det er at di er svakere enn 63mm, men det positive er at di også er lettere enn 63mm å ved sugetrimming så er det en fordel med lettere innmat for å oppnå turtallsvillighet, mange polerer rådene også for at di skal oppnå minst mulig motstand i luft og oljen som befinner seg inni motoren.

råden med 55mm lager blir jo også brukt i den legendariske b230et motoren med 182++ turbo hk, å di holder jo dær ved fornuftig kjøring.

du kan jo seff flytt over toppen å sprutet du har fra før på disse motorene å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må jeg ha sånn dings som sitter på innersiden av oljefiltere og 2 slanger ut derfra til turboen?

Må vel nesten ha olje kjøler også?

du tenker på sån Sandwich plate som står mellom oljepilteret å motoren, dette er for å få montert olje kjøler, oljekjøleren skal ikke monteres mellom motoren å turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du skal ha suge trim så bør du hels hatt flatstempen får å oppnå bedre komp.

siden din motor er såppas ny så har du trolig 63mm rådelager, å det kan være litt vanskelig å få tak i flatstempel som passer til disse rådene.

men du kan jo enten gå for ei litt gammel b230e eller ei gammel b230f blokk.b230e blokkene har flatstempel men mangler festet til svinghjulsgiveren i bakkant av motoren (det er mulig å mikse å trikse for å få til feste på disse motorene å), men hvis du tar ei gammel b230f blokk å setter i b230e stempel så har du både flatstempel og feste til svinghjulsgiver, di har også 55mm rådelager i stede for 63mm, dette kan være en fordel ved sugetrim, grunnet at 55mm ble utviklet for å bli brukt i såkalte lavfriksjons motorer, noe som er fordel ved suge trim, disse rådene har seffe et minus å det er at di er svakere enn 63mm, men det positive er at di også er lettere enn 63mm å ved sugetrimming så er det en fordel med lettere innmat for å oppnå turtallsvillighet, mange polerer rådene også for at di skal oppnå minst mulig motstand i luft og oljen som befinner seg inni motoren.

råden med 55mm lager blir jo også brukt i den legendariske b230et motoren med 182++ turbo hk, å di holder jo dær ved fornuftig kjøring.

du kan jo seff flytt over toppen å sprutet du har fra før på disse motorene å.

oki.. ja får se litt ka eg får taki.. men kor kan eg evt få taki flatstempel til 63mm råder? kor mye kan eg ta av i kanalene? å kor mye kan eg høvle av toppen? uten at ventilene tar i stemplene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvolvo, åssen fres det her er snakk om da? skal være nokså dreven for å ta ut av kanalene i en fres! er 4akse fresing, så du trenger enten delehode eller 5 aksefres, å så er det en helvettes tegne/programerings jobb! har lekt med tanken jeg og men det har ingenting for seg, mye letter å bare slipe det ut.. forbrenningsrommet derimot er det lettere/bedre å frese i evt

nei forbrennings rommet er ikke noe problem å frese vekk i.. ka som kan gjøres der då? har tilgang på fres med delehode men den er manuel da.. men funker det og...er ikkje så mye arbeid å skrive program.. men kan evt frese litt og slipe litt.. men lurer litt på kor masse eg kan ta vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til øko trimming av sugemotor så har det ikke mye hennsikt å frese forbrenningsrommene. pluss at fresing av forbrenningsrommene er en kunst å få rett, hvis du tenker å utføre dette så bør du rådføre deg med motor tunere som har erfaring med dette. tror at du kun bør satse på planing av toppen.

for å finne ut hvor mye du kan plane av så kan du jo bare vri på kammen helt så ventilene er helt åpne å så kan du jo måle. på min405 topp så freste jeg av så mye at når ventilen er helt åpen så stikker den godt ut nedenfor topppaknings flata på toppen.

grunnen til at ventiler å stempler stuker sammens er jo 99% av tilfellene at registerreima ryker. så ved sammen montering av motoren så bør det spanderes på ny reg reim å spennrulle. men hvis du planer toppen for mye så må du muligens få tak i ei reg reim med ei tann mindre, også fordel med justerbart kam drev å slik at du får justert motoren riktig.

du kan jo seff montere større ventiler å men da må toppen portes så den står i samsvar med ventilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til øko trimming av sugemotor så har det ikke mye hennsikt å frese forbrenningsrommene. pluss at fresing av forbrenningsrommene er en kunst å få rett, hvis du tenker å utføre dette så bør du rådføre deg med motor tunere som har erfaring med dette. tror at du kun bør satse på planing av toppen.

for å finne ut hvor mye du kan plane av så kan du jo bare vri på kammen helt så ventilene er helt åpne å så kan du jo måle. på min405 topp så freste jeg av så mye at når ventilen er helt åpen så stikker den godt ut nedenfor topppaknings flata på toppen.

grunnen til at ventiler å stempler stuker sammens er jo 99% av tilfellene at registerreima ryker. så ved sammen montering av motoren så bør det spanderes på ny reg reim å spennrulle. men hvis du planer toppen for mye så må du muligens få tak i ei reg reim med ei tann mindre, også fordel med justerbart kam drev å slik at du får justert motoren riktig.

du kan jo seff montere større ventiler å men da må toppen portes så den står i samsvar med ventilene.

da blir de planing av topp i første omgang vertfald.. og frese/slipe utav kanalen litt.. så di får en glatt og fin overflate vertfald.. grenrør da e det vert å hive på?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal porte å slipe kanalene i toppen så ikke slip til det er helt polert, for da oppstår det et vakum mellom lufta å den glatte flata, er en fordel at det er litt ruffsette overflate for å oppnå rotasjon på lufta, slik at den blanner seg bedre med drivstoffet. kan være en fordel å få tak i et grenrør for sugemotor jah, får jo bedre gjennomrtekk i motoren da enn med den orginale manifoilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei forbrennings rommet er ikke noe problem å frese vekk i.. ka som kan gjøres der då? har tilgang på fres med delehode men den er manuel da.. men funker det og...er ikkje så mye arbeid å skrive program.. men kan evt frese litt og slipe litt.. men lurer litt på kor masse eg kan ta vekk?

om det skal ha noe for seg, er det 3D kjøring, med kulefres som gjelder, og slikt program skriver du ikke inn for hånd for å si det sånn;) da er du avhengig av enten god dialog styring på maskinen, eller et program på pc som f.eks edgeCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det skal ha noe for seg, er det 3D kjøring, med kulefres som gjelder, og slikt program skriver du ikke inn for hånd for å si det sånn;) da er du avhengig av enten god dialog styring på maskinen, eller et program på pc som f.eks edgeCam

hehe.. nei er arbeid å skrive et sån program:P blir noen tusen linjer då.. pleier å tegne med solid edge og bruker edgecam for å lage program.. men tar det bare for hånd litt mindre styr..kan ikkje kjøre 3D program på fresen, styringen som er på den takler det ikkje..for gammelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider