Gå til innhold

tikkene 1.8 golf

Ranger emnet


3 Rotor FC3

Anbefalte innlegg

det er noe du bare må teste for å finne ut. spørs på motor osv også. noen har ventiler som justerer seg selv andre har det ikke. kan fort bli dyrt. 5k på verksted for å bytte ventiler på en 8v såvidt jeg husker.

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

*85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt.

*84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altid blitt lært opp til at mobil 1 og valvoline er bra oljer - og shell dårlig - så jeg har altid kjørt på valvoline halv syntetisk olje. Skiftet nå til shell pga noe toppakningsskifte en søndag - fikk ikke tak i noe annet. Etter det tikker den nesten aldri. Så fra nå av kjører jeg på shell 5 -40 mener jeg det var ...

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problem på Golfer.

Har du hydr. ventilløftere slitter du i nesten alle tilfeller unna med å bytte olje.

Shell er en forbannet bra olje til de motorene.

Kjørte selv på statoil superway x tidligere av golfene mine, siden den skulle være utviklet sammen med møller for golf med hydr løftere, men det ble det bare tull av.

Bytt til shell, eller en annen som funker og motoren stilner av, og blir mye gladere i deg:)

- 03 Audi S3

- 89 VW Golf GT Syncro

[x] 99 Audi S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Castrol helsytetisk 10W40 !

 

Var litt plaga med at den tikka litt når den var kald, men har ikke fått testa etter oljeskift pga. råtne pluggledninger :( (gikk ikke på alle sylindrene).

 

Her om dagen fikk jeg skyss til byen med en som jobber som mekaniker på VAG verksted,

(kan godt hende at han forenklet det slik at jeg skulle forså ikke vet jeg)

men han forklarte at hydrauliske ventilløftere fungerte slik at det hele tiden lå en olje film mellom (kam/ventil? det fikk jeg ikke helt med meg) som justerte ventilene hele tida, ettersom jeg forstod.

 

Grunnen til at det kunne tikke var at det lå olje slam i noen kanaler i toppen, som førte til at det ikke ble tilstrekkelig med oljefilm mellom (kam,ventil?).

 

Onkelen min har en 98mod ford mondeo, han fikk noe sinnsykt med ventil tikking (pekking som vi sier), han byttet olje og alt forsvandt... så det beviser jo egentlig at teorien kan stemme.

 

Men han mekanikeren sa også at der fantes en renseveske som man kunne ha i olje og la bilen stå på tomgang i 10 minutter med varm motor. Man skulle så tappe av olja og fylle på ny, og voila!

 

Jeg har ikke funnet ut hva evt. denne renseveska heter eller hvor jeg får kjøpt dette.... finner ikke på bensinstasjoner.. :(

 

Når jeg kjøpte min bil var det ikke noen tikking what so ever, bilen har ikke vært på veien siden, kun blitt startet opp, ut av garasje og inn i garasjen igjen... Tror den har godt av å få seg en litt lengre tur snart! :rolleyes:

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere forklaringer og løsninger her.

 

Så vidt jeg vet er et to forskjellige typer hydr.løftere levert i golf2. Det kom en forbedret utgave i 88 eller noe tror jeg. Dette fordi det var en del problemer med tikking.

Oljen du bruker kan være for tykk slik at den ikke kommer orntli til, det kan være slam i kanaler ol. osv......

Jeg fikk et tips en gang: bytt olje og rus motoren i noen minutter, det holder som regel. Det kan være nok å ruse motoren og.

Men jeg ville byttet olje.

 

Det jeg IKKE ville gjort er å tylle på noe "renseveske" av noe slag. Har du riktig olje skal den ha rense effekt nok. Men en ting selskapene ikke snakker om er at forskjellige oljer kan reagere med hverandre og lade slam.

Grunnen til at jeg sier dette er at jeg hadde G60 tidligere og der ble det helt på sånt stoff. Det resulterte i at oljetrykks reg. kilte seg, oljen kom ut filterpakningen, pumpen gikk tett osv....

Alt ble byttet, men til slutt skar driten seg pga skadene som hadde kommet mens dette pågikk.

 

Så: bytt olje, rus motoren i noen minutter, og du skal nok se at det ordner seg. Hvis ikke, bytt løftere.

- 03 Audi S3

- 89 VW Golf GT Syncro

[x] 99 Audi S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke gunstig å kjøre med dette.

Prøv en olje som flyter lettere ved lav temeraturer.

Bilen din stopper nok ikke. Men det høres ut som om dine løftere er slitt.

Alle golfer kakler litt med en gang de startes opp, men det gir seg som regel nå det har kommet olje til løfterne

- 03 Audi S3

- 89 VW Golf GT Syncro

[x] 99 Audi S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problem på 8v min men der kom og gikk tikkinga som den følte for. uansett turtall. og det med fabrikk overhalt motor også. har hatt 5 forskjellige golf motorer. fire gti 8v og nå en 16v. eneste jeg er fornøyd med er 16v motoren. men det er faktisk den som var vanskeligst å kaldstarte. 8v motorene starta bare jeg så på de nesten. :D

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

*85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt.

*84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår