242-T5 Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 Mulig det er en tråd her som kan hjelpe meg? Er det det, så håper jeg noen kan legge en link her.. Skal starte på bur, og lurer på hvilke størelse det er på platene som skal sveises fast i gulvet? Diameter på bolter? Tenkte å kjøpe hovedbøylen fra Pedersen, og bygge resten selv, men vil sveise platene nå, så er takknemlig for svar så raskt som mulig... Bilder av bur og bygging ville vært topp, så har du det må du gjerne legge det inn her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 mener det ble brukt 4mm 150x150mm på et bur jeg var med å satte sammen, men er noen år siden, så husker ikke helt. men bygging av bur i 240 har jo blitt gjort noen ganger, så du kan jo ta en tlf til SAM i sverige, ev.t se på nettsida, ellers har du jo henning trømborg i østfold, se på http://www.jhlinnerud.no/, sjekke ut http://www.igmab.com/, eller ta en kikk på turboperformance klubben i sverige. Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 Kjøp Bilsporthåndboka eller les reglene for teknisk reglement på http://www.bilsport.no Har endel bilder av burbygging, og skal igang med å bygge bur igjen i slutten av måneden her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TitaniumRods Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 Tenker du på i følge burbestemmelsene til Norges Bilsport Forbund, for å tanke på å få det godkjent? I så fall... Utdrag av Bilsportboka 2008: "Hver festeplate skal festes med minimum tre bolter til en stålforsterkningsplate som er minium 3mm tykk, og som har ett areal på minst 120cm2, og som er sveiset til karosseri/chassis. Eksempler er vist på tegning 253-18 - 253-24 (for skissende 253-18 er det ikke nødvendig med sveising i karosseriet). Dette gjelder ikke bakoverstrevere. (Se 11.2.2.3) Det skal benyttes minst M8 bolter med minimum ISO-standard 8,8 eller bedre. Muttere skal være selvlåsende eller montert med låseskive. Overstående krav er å anse som ett minimum. Det er tillatt å øke antall bolter, burets festeplater kan sveises til forsterkningsplatene, og buret kan fastsveiset i karosseriet. Burets festeplate kan ikke sveise direkte i karosseriet uten forsterkninsplater." Dette burde hjelpe, hvis tvil er det bare ringe NBF å få Bilsportboken tilsendt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 holder på med bur i min, men det blir ikke helt riktig i forhold til bilsport boka, siden alt blir skrudd! men ligger litt bilder i tråden min Siter Volvo 245 -"racebussen" Toyota Hiace Ford escort mk1 rs2000 ---DO88.se--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 lurer på en ting? dette med skrudde koblinger. er det greit å sveise alt da uten skrukoblinger? og noen som vet avstand fra hovedbøyle til sete/hode? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 hvis det skal gokjenest i henhold til bilsport boken så skal hoved bøyle stå "Rett bak stolrygg" du bør seff påstrebe å ha klaring til tak /bøyle... er greit å ha .. har selv gått rundt på tak med for liten klaring melom hjelm og tak er ikke d spor godt.. Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 Les boka... er mye å ta hensyn til, er vel en ide å bygge det minst like godt som det NBF krever. Skrukoblinger er kun godkjent på sidestrevere nå vel? Varierer på typen skrukobling, det er lov å bruke rør som du trer utpå og skrur gjennom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 okei... da bærger jeg heldivis akkurat hos meg da førerposisjon er flytta noe bak :p enn det me total fastsveising av bur da? uten noe demonterbare saker. BTW buret mitt blir fra tårn bak (skal lage) til tårn foran. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 så lenge du har bolter også så er det ikke no prob..min 3stk pr festepunkt a 8mm og av 8.8 kvalitet min 6 feste punkt se på disse tegningene..... Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 kravene til dimensjon er feil i de bildene da .. skal være min 45 mm i diameter og 2mm tykke gods 50 mm diameter og 1,2mm Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
242-T5 Skrevet Januar 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2008 Har begynnt å sveise inn de nedre festene til bur i dag, men for å være sikker på at bøylen ikke skulle komme i komflikt med hode så kommer hovedbøylen 10 cm. bak B-stolpen....Blir det for langt bak? Hvor langt bak har dere andre den? Nå er dette 242 så det blir jo ikke likt med en 244. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Januar 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2008 på min 142 så sto bøyla vel 5cm bak b stolpe Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TitaniumRods Skrevet Januar 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2008 Det vanligste er å feste hovedbøylen før opphøyningen i gulvet, da kommer hovedbøylen bak b-stolpen. Legger ved ett bilde her, har ikke bygget dette selv men er gjort på riktig måte og godkjent i løspbil. Det er og lurt å førhøyne feste til buret i bunn ved å sveise en "kasset" i siden i kanalen, da det blir mye sikrere, for eksempel om gulvet skulle sprekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
242-T5 Skrevet Januar 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2008 Det vanligste er å feste hovedbøylen før opphøyningen i gulvet, da kommer hovedbøylen bak b-stolpen. Legger ved ett bilde her, har ikke bygget dette selv men er gjort på riktig måte og godkjent i løspbil. Det er og lurt å førhøyne feste til buret i bunn ved å sveise en "kasset" i siden i kanalen, da det blir mye sikrere, for eksempel om gulvet skulle sprekke. Røret mitt kommer rett føre det lille ovale hullet som du ser bak bøylen som er på bildet dit. Grunnen er 3-punkt selen...må ha det for å få godkjennt bilen hos BT. Blir nok litt langt bak i forhold til den på bildet ja...hmmm Vi skal lage bøylen selv nå, har vi funnet ut. Fikk tak i 48mm og 43mm rør i dag, litt kraftigere en nødvendig....men det var gratis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.