Gå til innhold

Starterkødd på '85 2.2 100Q (Fikset.. eller ikke)

Ranger emnet

terion

Anbefalte innlegg

Starteren på min 100Q fra 85 kødder med meg. Med en ukes intervaller så plutselig bare nekter starteren å gå rundt, hører et kraftig klikk i reléet, men ingen starter går rundt virker det som.

Helt av seg aleine, så virker den igjen. Etter at den har fått stått litt.

Det jeg kan tenke meg er at den er våt, for det har vært ganske fuktig de dagene den har gitt seg. Noen tips?

En annen sak, kaldstarten på denne bilen også sliter veldig, dvs. Den virker ikke helt. Hva bør jeg se over? Hvor mye volt skal måle over dysa? Hvilken sensor og hvilket relé tilhører i kaldstarten?

Prøvde å kikke over dette i Haynes'n, men det virker som det er en vill blanding av alle motorer i den boka.. Hvordan sjekker jeg kaldstarten?

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo du mekanisk sprut, så tror ikke du får målt noe spenning over dysa! Kaldstarten er den store klumpen på siden av motoren. Førersiden!

Den er bygget opp med en membransak inni, som går på vacum! Når den kjenner at motoren er kald dytter den inn litt ekstra bensin og slipper til litt luft slik at du får høyere tomgang!

Er samme greia på 240 etc!

Åpne den så ser du, membran pleier å bli slitt, og da funker'n dårlig!

Sikkert jævlig dårlig forklart, men husker ikke HELT hvordan det var!

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum, ifølge haynes'n er det en bensinvarmer, eller en dings som varmer bensina, dysa sitter jo på innsuget en plass, den har faktisk to ledninger koplet inn på seg. Den måler jeg lite over, får ikke noe spenning der.

Skal ta å sjekke ut den klumpen der og. En annen sier at det er tre ting på denne maskina som pleier å gå, dysa kan gå, men det er minst sannsynlig. Tempsensoren som måler kjølevannet kan være gåen, eller sist og mest sannsynlig; et Bosch relé som kåler alt til.

Haynes'n ber meg (har akkurat kjøpt den tingen selv nå:P) sørge for at kjølevannet ikke er over 30 grader. Kople fra midtre ledning på fordelern og putte den til jord. Skru ut dysa og putte den oppi et kar, så skal den da sprute en god stråle bensin opptil 5-10 sekunder når en drar på startern. På nyere modeller skal den sprute pulser med bensin så lenge man drar på starteren når bilen er kald.

Som jeg forstår det som, det står jo tross alt på svensk :P

Starteren min fant jeg ut av, innslagsreleet er helt gåent, selve plusspolen på releet var helt løst og nedslitt. Får stikke innom en hugger og finne meg en ny starter imorgen.

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenkte jeg skulle oppdatere denne, for de som har audi, eller annen bil forsåvidt med k-jetronic, og min erfaring med å fikse kaldstart.

Etter starteren/startmotoren min gikk føyka (skriver så denne posten er søkbar), så bestillte jeg ny starter. Etter bytte av denne fikk jeg betraktelig bedre turtall på motor ved start, samt pga plussledning fra dynamo til starter, og fra starter til/fra pluss på batteriet, så fikk jeg ganske mye bedre spenning på batteriet. (Har original voltmeter på dashen på denne quattroen :) Dette har gitt kaldstarten et tupp i rompa, så nå starter endelig quattroen min som bare tusan igjen :D

En annen ting jeg kan tenke meg hjalp, var at huggeren sa at den startmotoren jeg hadde var på 1.1kW, den splitter nye er på 1.4kW.

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg trodde og mente jeg hadde fikset dette, men nå er den likedan. Kaldstarten funker som aldri før, men starteren nekter å slå inn. Denne gang har jeg en splitter ny starter, men den nekter å starte bilen før jeg tar av + ledningen til innslagsreleet, da hører jeg klart og tydelig at releet slår tilbake. Da først funker starteren, inntil nestegang jeg har prøvd å starte bilen. (Som ellers starter lett og fint nå).

Noen som har vært borti dette, som har en viss formening hvor jeg skal leite først? Jeg tipper det står spenning konstant på denne + ledningen, men kanskje ikke fullt 12v. Skal måle dette senere.

Hvor går denne ledningen fra? Rett fra tenningslås, eller går dette via et rele en plass?

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider