Gå til innhold

Lage høytalere selv?

Ranger emnet


Gjest Volvo_gutten

Anbefalte innlegg

Tenkte på å ha en liten sub i hver kasse ja. 8 eller 10 tommer. Det høres kanskje pinglete ut, men membranarealet på fire 8-tommere blir til sammen litt mer enn membranarealet på en 15-tommer.

 

Små elementer har vanligvis ikke like mye nivå i de lavere frekvensene, så det gjelder å velge elementer med lav Fs og designe kassen(e) riktig.

 

Et alternativ er å bruke større, men billigere elementer. Ettersom det er fire stykk som skal dele på arbeidsmengden får hvert element langt mindre å jobbe med, med lavere forvrengning som følge. :)

 

Dette er selvsagt ikke en løsning som passer for alle. Man skal ha plass til, og ikke minst finne gode plasseringer til fire subber istedetfor én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det er ikke verre enn å øke kassevolumet med samme antall liter som subben du skal bruke må ha. Den må selvsagt monteres i et eget kammer. Men om du gjør det mister du muligheten til å flytte rundt på subbene for å optimalisere bassresponsen, noe som er ganskje kjedelig. Rommet og tilpasningen er en stor del av bassgjengivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe nytt?? :) (bilder)

 

eg bygde meg ei subb kasse når eg gikk på Vgs.

den var og fra dynabel. spela jævlig bra.. :)

http://www.mamut.net/dynabel/subdet164.htm

 

Mi er svart, med MASSE klar lakk på.. :P har lyst og sparkle, og lakke oppat kassa, den har blitt ganske slitt dei siste 3 åra.. :/ litt synn egentlig. pluss eg var ikkje so nøyen når eg pussa lakken. ville bare bli færdig.. så no driv eg og iritera meg på alle stripene i lakken. og plate skøytanne.. :P hehe...

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Volvo_gutten

Mener du meg? :) hehe

 

Har høvla og pusset de verste kantene, så nå ser det sånn nogenlunde bra ut. Får vel klesse på med sparkel i morra eller lørdag og legge på finerplater. (noen som vet hvor jeg får tak i det?) :)

 

DSC_1922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du meg? :) hehe

 

Har høvla og pusset de verste kantene, så nå ser det sånn nogenlunde bra ut. Får vel klesse på med sparkel i morra eller lørdag og legge på finerplater. (noen som vet hvor jeg får tak i det?) :)

 

http://i17.photobucket.com/albums/b91/volvo_yes/DSC_1922.jpg

 

kan kjøpe laminat plater.. :) hehehe... :)

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår