Gå til innhold

Dieselfilter bytte på Passat TDI 99, 110hp, enkelt?

Ranger emnet


vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bytte dieselfilter til min passt TDI 99 modell, i forbindelse med en service jeg selv skal gjøre på min bil.

 

 

Jeg har en dieselfilter liggende som jeg kjøpte fra Tyskland i sommer.

 

Er det noe jeg må passe på? Har lest rundt omkring at det kommer luft inni systemet osv., men det vil det jo gjøre når jeg åpner begge slangene fra dieselfilteret? Skal det være noe automatisk luftfjerning eller noe med disse motorene?

Skal jeg fylle litt diesel i filteret før jeg setter/dytter slagene på plass, for å slippe ha luft inne i filteret eller noe??

 

 

Min motorkode er AFN

 

Skal ellers bytte( i tillegg til diselfilter): luft -og pollen filter, olje med filter(med bunnplugg+pakning).

 

Dett er allrede gjort:

 

Bremseveske bytta jeg i sommer nå, reg.reima er bytta.

Tok ut og rengjorde luftfilterhuset for 3 dager siden.

Girolje skal byttes, venter på en sånn inbus nøkkel fra tyskland.

Har også planer, når det blir varmt ut, å ta ut inntak manifold ( eller hva det heter) og rengjøre det. Lest omkring at det kan ligge masse dritt inni der...

 

Noen tips og erfaringer rundt dette?

Takk på forhånd.

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å skifte filter på en moderne dieselmotor, bare å skru av og sette på nye:) Du kan ha diesel oppi for å gjøre starten enklere etterpå, men går helt fint uten og, bare å kjinne litt..

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg er ikke så kjent med nyere dieselmotor, med såvidt jeg har erfart så sliter du av slangene og sett på plass det nye. For så enten å kjinne litt eller evt bruke håndpumpa om slikt noe finnes.

Men det er litt Merce-patent så jeg ville ikke brukt veldig lang tid på å leite etter pumpa hvis jeg var deg=P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dieselfilterbytte gjort. Alt gikk veldig bra. Startet på 1. forsøk etter byttet.

Dette gjorde jeg:

Dro til Biltema og kjøpte 5L drivstofftank til 50kr og fylte 5L diesel på en bensinstasjon på vei hjem.

Fylte også litt over halvfull tank med diesel på bilen, siden noen nevnte at det er best med fulltank.

 

Under panseret: Måtte ta av en slange fra turbo til intercooler( det var litt olje inni slangen, skal det være slik?), så

fikk jeg skrudd ut tot. 4 slanger( 2 til og fra motoren til filteret og 2 til og fra tanken til filteret).

Så fant jeg fort ut at nye filteret var kun selve filteret, ikke den delen som sitter på toppen med tilkoblinger til alle slangene...

 

Men min er fra 99, så jeg måtte etter at jeg tok ut filteret, skru ut toppdelen, det var litt verre. Brukte bare oljefilter tang

og en skruetrekker, dro begge i motsatt retning så gikk den av.

Fylte nye filteret helt full med diesel fra reservetanken jeg hadde kjøpt fra Biltema og skrudde så toppendelen på plass.

Monterte deretter filteret på plass og alle slangene, samt turboslangen...

 

Starta bilen...trykket IKKE på gass, som det ble påpekt. Kjørte kanskje 20meter.

Alt ser bra ut foreløpig.

 

INGEN VITS Å BETALE VERKSTED FOR DENNE TYPEN ENKEL VEDLIKEHOLD AV BILEN :)

Kjøpte dieselfilteret fra Tyskland i sommer, kosta under 200Kr tror jeg. Ellers var det bare 5L reservetanken fra Biltema til 50kr og jobben var gjort for under 300Kr. Verksted tar MIN 1000Kr tror jeg!!!

 

Men til alle dere: Tusen Takk for svarene deres!!!!!!

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår