Gå til innhold

Føring av ATV

Ranger emnet


TrulsR

Anbefalte innlegg

Jeg sjekket reglene for kjøring av firehjulsmotorsykkel.

Der står det at du kan kjøre atv med slagvolum over 125ccm med klasse B. Men noe jeg lurer på er om det er noen øvre grense på slagvolum og eventulet hastighet begrensing?

Har hørt du kan kjøre atv med opptil 18 hk,men vet ikke om dette stemmer.....

Mitsubishi Pajero -93

Volvo 145 Ekspress -72

Bmw 520i -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra Forskrift om førerkort:

 

"§ 3-5. Førerett i klasse B

 

Førerett i klasse B gjelder for:

 

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.

5. Klasse M kode 147.

 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

 

1. Beltebil med eller uten tilhengerslede.

2. Klasse M kode 146.

3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet."

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt feigt av paragrafrytteren som alltid har rett, (les: juristen) og slette sitt innlegg der han refset meg for og ta feil og gi feil info osv, å skulle belære meg med paragrafer og veitrafikkloven osv!

Men når han skjønte at han dreit på leggen der og tok grundigt feil, så sletta han innlegget sitt istedet for og beklage!!!! FEIGT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt feigt av paragrafrytteren som alltid har rett, (les: juristen) og slette sitt innlegg der han refset meg for og ta feil og gi feil info osv, å skulle belære meg med paragrafer og veitrafikkloven osv!

Men når han skjønte at han dreit på leggen der og tok grundigt feil, så sletta han innlegget sitt istedet for og beklage!!!! FEIGT :)

 

Trodde at det å slette innlegget ville fungere som en uforbeholden unnskyldning/innrømmelse av feil, men siden enkelte (hm, hvem da?) later til å være litt hårsåre, kan jeg godt be om unnskyldning i all offentlighet også :) Jeg har riktignok ikke undersøkt om påstanden din er korrekt (du må gjerne begrunne innlegg med henvisning til hjemmel/tilsvarende), men av en eller annen grunn har jeg en krypende følelese av at du har rett.

 

Jeg var nok litt rask med å rette på deg, for svaret mitt var åpenbart ikke helt gjennomtenkt. Det hender at det går for fort, og da kan sånt skje ;)

 

Et tips for fremtiden er å quote (sitere) innlegget du skal kommentere/følge opp, for da er det aldri noen tvil om hva/hvem du snakker om/til, og i tillegg slipper man at folk "sniker" seg unna og sletter innlegga sine - da er de for evig og alltid lagret som sitat i ditt innlegg.

 

For øvrig (denne kan godt besvares av flere): Hva tror dere at en paragrafrytter er? Det er mange som bruker uttrykket på (litt) gal måte, blant annet maxmix her.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at det å slette innlegget ville fungere som en uforbeholden unnskyldning/innrømmelse av feil, men siden enkelte (hm, hvem da?) later til å være litt hårsåre, kan jeg godt be om unnskyldning i all offentlighet også :) Jeg har riktignok ikke undersøkt om påstanden din er korrekt (du må gjerne begrunne innlegg med henvisning til hjemmel/tilsvarende), men av en eller annen grunn har jeg en krypende følelese av at du har rett.

 

Jeg var nok litt rask med å rette på deg, for svaret mitt var åpenbart ikke helt gjennomtenkt. Det hender at det går for fort, og da kan sånt skje ;)

 

Et tips for fremtiden er å quote (sitere) innlegget du skal kommentere/følge opp, for da er det aldri noen tvil om hva/hvem du snakker om/til, og i tillegg slipper man at folk "sniker" seg unna og sletter innlegga sine - da er de for evig og alltid lagret som sitat i ditt innlegg.

 

For øvrig (denne kan godt besvares av flere): Hva tror dere at en paragrafrytter er? Det er mange som bruker uttrykket på (litt) gal måte, blant annet maxmix her.

 

Ok, den er grei :)

 

Vanligvis pleier jeg og quote slike ting, men valgte ikke og gjøre det av 2 grunner. Den ene er at man skal ikke quote et innlegg rett over sitt innlegg på et forum, da det blir veldigt uoversikteligt. Den andre grunnen var at jeg ikke trodde du ville slette innlegget for at ingen skulle se hva du skrev.

 

 

Paragrafrytter ble nok litt feil, "person som strengt holder seg til ordlyden i paragrafer og bestemmelser", det gjør jo ikke du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den er grei :)

 

Vanligvis pleier jeg og quote slike ting, men valgte ikke og gjøre det av 2 grunner. Den ene er at man skal ikke quote et innlegg rett over sitt innlegg på et forum, da det blir veldigt uoversikteligt. Den andre grunnen var at jeg ikke trodde du ville slette innlegget for at ingen skulle se hva du skrev.

 

 

Paragrafrytter ble nok litt feil, "person som strengt holder seg til ordlyden i paragrafer og bestemmelser", det gjør jo ikke du? :)

 

Hensikten ved å fjerne innlegget var vel ikke å skjule det jeg hadde skrevet, det var vel heller å unngå at noen leste det og på den måten ble forvirra. Men men, have it your way :)

 

Har du vært i ordboka og søkt etter definisjonen nå? Hehe... Nei, jeg må nok skuffe deg; jeg gjør ikke det. Jeg henviser til dem når noen spør, men det betyr ikke at jeg samtykker i dem, etterlever dem og/eller forventer at andre skal gjøre det. En paragrafrytter, slik jeg ser det, er for eksempel en utrolig firkantet (myndighets)person (det være seg politi, dørvakt, NAV-ansatt, byråkrat av et slag osv), som gjemmer seg bak ordlyden i paragrafer og bestemmelser for å slippe å gjøre noe og/eller for å gjøre livet surt for andre. For eksempel en politimann som skriver ut foreneklet forelegg til en som har kjørt 51 km/t i 50-sona, en dørvakt som nekter noen å komme inn på utestedet kl 2355 fordi de ikke fyller 18 før etter kl 2400, en Lånekasse-ansatt som nekter å utbetale stipend til en student fordi han søkte en dag etter fristen og lignende. De "gjør jo bare jobben sin", men det som gjør dem til paragrafryttere, er altså at de gjemmer seg bak paragrafer og bestemmelser, uten å anstrenge en muskel for å gjøre sunne vurderinger og dermed en god jobb.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den er grei :) :pepsi:

 

Uansett, tilbake til ATV og topic:

 

Hvilken førerrett må jeg ha for å kjøre ATV?

 

Du må vite hva ATV'n er registrert som og du må inneha førerrett for den førerkortklassen. For å kjøre trehjuls- eller firehjuls motorsykkel kreves klasse B.

 

Førerkortkrav:

ATV registrert som moped kan kjøres av alle med førerkort klasse M-146 og M-147 og de som har det gamle mopedførerbeviset. ATV registrert som tung motorsykkel kan kjøres med førerkort klasse B, C eller D. Disse kan selvfølgelig også kjøre moped. Vi gjør oppmerksom på at førerkort klasse A, motorsykkel ikke gir førerrett for ATV registrert som motorsykkel.

Klasse M 145 Gir ingen førerett for ATV

 

Klasse M 146 Gir førerett for ATV registrert som moped

 

Klasse M 147 Samme som M 146

 

Klasse A Samme som M 146

 

Klasse A1 Samme som M 146

 

Klasse B Alle registrerte ATV

 

Klasse T Gir førerett for ATV registrert som traktor

 

 

sånn er den saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår