Gå til innhold

vurderer kjøp av 850 stv.

Ranger emnet


kjetil1972

Anbefalte innlegg

heisan

skal bytte ut vectraen. trenger en større stv.

har kikket litt på 850èn.

kjenner ikke disse bilene,så jeg har noen spørsmål.

tenker på en bil i prisklasse 30-50k.

 

hva bør ban se etter på disse?

rust?hvor?

motorvalg,forbruk,svakheter etc.

hvordan drar de campingvogn? (har en vogn på 1350kg)

ellers generelle tips mottas svært gjerne:thumb

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 850 sedan drar 1600kg med 10V motoren og 144hk. Er vel denne det finnes flest av.

Angående forbruk så er vel disse bilene kjent for å bruke en del drivstoff på småkjøring, men har hørt de bruker desto mindre på langkjøring.

Nissan Silvia S12 CA18DET edition.(Prosjekt) http://www.nccn.no

Volvo 850 2,5l 5syl sedan (Bruksbil)

www.namsosgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæther Racing har mistet sin rett til å uttale seg om Volvo generelt og Volvo 850 spesielt. Likevel er han oftere inne på 800-forumet enn oss 850-eiere...

 

Rust er ikke et stort problem på 850, men litt rust kan likevel dukke opp. Se spesielt etter rust på bakluka (gjerne ved håndtaket), i overgang mellom kanalskjørt og døråpning der hvor plastkanalen gnisser mot karosseriet og der hvor skvettlappen foran ligger an mot karosseriet.

 

Det er en vanlig svakhet at kaliperen bak ruster slik at bremsevirkningen blir dårlig og som deretter gjør at skiva ruster. Videre kan det oppstå slark i styreleddene og en gjenganger er stagene som forbinder krengningsdemperen foran med støtdemperne.

 

Veivhusventilasjonen har en tendens til å tette seg slik at trykket i veivhuset blir for stort og olje presses ut gjennom tetningsringene på veiva. Typisk nok den som sitter bak svinghjulet. Det er vanlig å bytte denne ved koplingsbytte.

 

Drivstofforbruket varierer fra 0,7-1,1 liter/mil ved vanlig kjøring, men ligger typisk på 0,85-0,9 liter/mil.

 

Ingenting av det ovenstående er grunnlag for å fraråde kjøp, 850 er en meget god bil.

 

Dersom du skal trekke campingvogn bør du velge en motor med lavtrykksturbo, aller helst 2,5-literen på 193 hk, men 2-literen på et sted mellom 160 og 180 hk duger også. Disse er ikke så vanlige (hvertfall ikke 2,5-literen) og er muligens noe dyrere enn pristaket ditt. Et absolutt minimum er 2,5 10V på 144 hk, men den gir ikke særlig kraftoverskudd til trekking av last.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Veivhusventilasjonen har en tendens til å tette seg slik at trykket i veivhuset blir for stort og olje presses ut gjennom tetningsringene på veiva. Typisk nok den som sitter bak svinghjulet. Det er vanlig å bytte denne ved koplingsbytte."

 

-----------------------------------------------------------------

 

 

Veldig veldig Ot, Men...

 

Har en 850 glt 92 mod, i det siste har han begynt å brukt veldig mye olje.

 

er ingen lekasjer eller noe som jeg kan se, eller noe ojle på gulvet i garagen når den har stått der.

 

Kan dette ha noe med den veivhusventilasjonen som du ReodorF nevnte her oppe ?

 

Svar omså på PM så slipper vi å ødelegge denne tråden mer en jeg har gjort til nå.

Mvh Adrian

 

Volvo 245 Turbo 81

Polaris RMK 155" 600Ho 07

Massey Ferguson 4355 03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Veivhusventilasjonen har en tendens til å tette seg slik at trykket i veivhuset blir for stort og olje presses ut gjennom tetningsringene på veiva. Typisk nok den som sitter bak svinghjulet. Det er vanlig å bytte denne ved koplingsbytte."

 

-----------------------------------------------------------------

 

 

Veldig veldig Ot, Men...

 

Har en 850 glt 92 mod, i det siste har han begynt å brukt veldig mye olje.

 

er ingen lekasjer eller noe som jeg kan se, eller noe ojle på gulvet i garagen når den har stått der.

 

Kan dette ha noe med den veivhusventilasjonen som du ReodorF nevnte her oppe ?

 

Svar omså på PM så slipper vi å ødelegge denne tråden mer en jeg har gjort til nå.

 

Neida, den er vel ikke så ødelagt at vi må ta det på PM. Det høres ut som tetningsringen(e) dine er dårlig, men du får prøve å finne ut hvor olja kommer fra. Drypper det fra omr mellom girkassa og motoren så er det trolig den bakre tetningsringen, men det kan jo lekke fra tetningsringene på kammen også, selv om dette er mindre sannsynlig. Årsaken er som nevnt trolig veivhusventilasjonen, men tetningsringene kan sikkert bli dårlige selv om veivhusventilasjonen er ikke tett hvis motoren har gått langt nok. Men har motoren gått langt bør du absolutt se over og rense eller bytte oljefella og tilhørende slanger samtidig som du bytter tetningsring.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt deg en Omega b stv du ;) volvo er jo bare tull med

 

hehe! skal da i helgen å se på en 96 omega grinchy

synes da 850 er greie biler da.

 

takk for innfo.

kjekt å vite litt hva man skal se etter på volvo.

skal gi den en sjanse ihverfall:volvopower:

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA nå fikk jeg meg en liten latterkule , takk reodor, synd tråden din er så kjip eller så skulle jeg hengt der vettu ;)

 

Du ville ikke ha tilført tråden annet enn useriøst møl, så du er ikke savnet...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, den er vel ikke så ødelagt at vi må ta det på PM. Det høres ut som tetningsringen(e) dine er dårlig, men du får prøve å finne ut hvor olja kommer fra. Drypper det fra omr mellom girkassa og motoren så er det trolig den bakre tetningsringen, men det kan jo lekke fra tetningsringene på kammen også, selv om dette er mindre sannsynlig. Årsaken er som nevnt trolig veivhusventilasjonen, men tetningsringene kan sikkert bli dårlige selv om veivhusventilasjonen er ikke tett hvis motoren har gått langt nok. Men har motoren gått langt bør du absolutt se over og rense eller bytte oljefella og tilhørende slanger samtidig som du bytter tetningsring.

 

 

Okei, ja den har gått 270tusen.. bilen er på hamar og jeg er oppe i nord. kan jo sende han inn på en sjekk hos volvo.

 

Takk for hjelpen! :)

Mvh Adrian

 

Volvo 245 Turbo 81

Polaris RMK 155" 600Ho 07

Massey Ferguson 4355 03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville ikke ha tilført tråden annet enn useriøst møl, så du er ikke savnet...

 

Les hva gutten skrev da reodor, til helgen skal og titte på en omega b 96- hehe Var lett og overtalt han gidt, Så jeg er vel den som tilførte mest i hele tråden :hellothere:

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ja den har gått 270tusen.. bilen er på hamar og jeg er oppe i nord. kan jo sende han inn på en sjekk hos volvo.

 

Takk for hjelpen! :)

 

Ja, eller be han ta en NAF-kjøpstest på bilen. Det gjorde jeg da jeg kjøpte, de var veldig grundig!

Nissan Silvia S12 CA18DET edition.(Prosjekt) http://www.nccn.no

Volvo 850 2,5l 5syl sedan (Bruksbil)

www.namsosgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår