Gå til innhold

Problem etter skifting av støtdempere foran

Ranger emnet


Crazytaxi

Anbefalte innlegg

Når vi først er inne på dempere.. Er det noe stress å skifte dempere bak? Mine har sett sine beste dager, så tenkte jeg skulle skifte såsnart det er skrutemperatur ute
Ikke at jeg bytta mine selv, men når jeg så på at mr Fristad (VACN) gjorde det på min, tok det ikke så lang tid vertfall.. :P Monterte vel komplett gewinde på noen timer.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER det lurt å bruke lock tight på de muttrene da?....

 

jeg sleit som FAEN med å få løsna de når jeg skulle montere gewinde.

 

og da var det ikke brukt noe låsestoff i det hele!..

 

problemet er vel at støtdemperen vrir seg inni sylindergreia?

 

man er nesten NØDT til å bruke muttertrekker! jeg hadde aldri fått det til uten!...

 

kanskje det fins noe superspesialverktøyunit som er beregna på saken, men det hadde vertfall ikke jeg :wonder:

- 1992 Toyota RotteRolla

- 2005 Husaberg 650

- 2009 Kawasaki Z750

X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line

X 1996 Vw Golf3 Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummikoppen i toppen fungerer som et lager, fjærbeinslager.

Denne skal kunne rotere og bevege seg, ellers blir det litt ekkelt å svinge osv.

 

Dette kalles for Macpherson fjærben og finnes på en masse biler.

 

400px-Mcpherson_strut.jpg

 

Les mer her

 

---------

 

Bak er det en skru på toppen, og en nede som står i bakstillingen.

Hvis det sitter veldig bak så er det en fordel å ha egnet verktøy for å "holde igjen" demperen mens en skrur løs mutteren.

Er mye enklere å skifte bak enn foran, selv om det igjen er fort gjort.

 

Styr unna alt som heter locktite, gjengelås osv.

Hvis en skrur skruene fast i utgangspunktet, så kommer dem ALDRI løs såfremst en ikke skrur dem løs.

Ha heller litt gjengepasta, fett e.l. på gjengene slik at dem blir enklere å få løs en annen gang..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår