Gå til innhold

Renault Clio 94 , 1.4 problemer

Ranger emnet


vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Hei, en bekjent av meg har Renault Clio 94, 1.4. Bilen har stått stille i garansjen i ca 1 år og jeg prøve å starte igår.

Etter at batteiet fikk strøm fra en min bil, startet den. Men motoren dør heletiden. Så at VANNET i batteriet var helt TOMT. Kjøpte batteriet vann og fylte i de 6 hullet som var, samt bensin 5l som ble fylt inn.

Men etterhvert klarte motoren å holde tomgang, men veldig ustabilt, døde ofte. Prøvde i ca 10 min, men fortsatt var ikke batteriet ladet opp. Prøvde å kjøre 5 m ut av garasjen, døde med en gang. Har gitt opp nå.

 

Men noen sier det kan være tett bensinfilter....

Hva annet kan det være`?

 

Det lukter mye bensin av eksosen...

 

 

Setter stor pris på hjelp, da bilen må gjøres kjørbar snarest mulig.

 

Takk på forhånd.

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takker for svaret!!

Pluggene ble bytta for ikke så lenge siden. Hvordan sjekker man tenning selv?

 

Har hørt fra andre også at batteriet bør byttes. Kjøper ny på mandag. Hva skal jeg kjøpe, som ikke er blybatteri?

Har selv i bilen batteri som ikke trengs å fylle vann på, hva heter sånt?

Hvor er det billigst å kjøpe? Kommer batteriene fullt ladet når de selges i butikken??

 

EDIT: OKi, men må det nye batteriet jeg kjøper imorra lades først eller?

Isåfall hvor lenge?

Bilen står ganske langt bort fra meg. 30min kjøring...

Skal prøve å teste med batteriet fra min passat ikveld.

Kommer tilbake med info

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med en mekaniker og sjekket litt nærmere. Siden jeg har dieselbil, kunne vi ikke bruke mitt batteri, tilfelle den kunne ødelelegge starter og evt andre ting pga at diesel bilbatteri har jo høyere volt.

Sjekket ellers batteri med voltmeter, viste 0.00, helt død. Koblet med startkabel, startet med en gang.

Mekanikeren sa med en gang at bilen gikk på 3 sylindre, ene fungerte ikke.

 

Fikk beskjed om å kjøpte nytt batteri imorgen og prøve å kjøre litt med bilen i noen dager og se om siste sylinderen kommer i live, tilfelle det kan ha oppstått karbon greier rundt ventilene sa mekanikeren.

 

Men vet dere hva som kan være prob med ene sylinderen?

 

Han justerte også wire'en fra gass, slik at den ikke stopper heler tiden. Går på litt høyrere turtall nå.

Da blir det batterikjøp imorgen.

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det batteriet ikke tar opp lading er fordi blyplatene i batteriet har sulfatert. det legger seg et belegg på dem når batteriet ikke er ladet. Derfor "dør" de platene og klarer ikke å holde på strømmen.

Og batteriet på bilen din og på Clio'n har nok samme volt. Det er 12 volt. Det som er forskjellen er er startkapasiteten, og den måles i ampere.

Det batteriet du tenker på kalles vedlikeholdsfritt batteri. Ellers så er det kjekt med "gele" batteri. Det vil jeg anbefale hvis bilen står mye.

 

Det med sylinderen kan komme i fra en skadet ventil, Feil på tennplugg, defekt tennpluggkabel, feil på fordelerlokket. Det gjør at motoren ikke forbrenner der og bensin går da uforbrent ut i eksosanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg putta inn et bra brukt batteri og starta bilen og kjørt til oslo. Fylt på bensin for 100kr og kjørte fra Gardermoen - Oslo, nesten alt bensin ble brukt opp(litt er det igjen). Men til å være 1.4L motor, så er det tydelig noe galt her. Sikkert ene sylinderen som ikke funker.

 

Sjekket følgende nå: tok ut alle 4 tennplugger: de to nærmest sjåfør-side så ganske bra ut, ,litt brunaktig, de to andre hadde sot avleiring og svartaktig. Men alle 4 så ut til å ha olje....

 

Tok også ut fordeler lokket. Alt så liksom greit ut der, litt svart pulver, som jeg renset vekk. Hvordan sjekker man om fordelere gjør jobben? Kan fordeler kjøpes på biltema?

 

Jeg tror jeg kjøper 4 stk tennkabel og fordelerlokk fra biltema imorgen, men 4 stk tennplugger kjøper jeg fra Renault tror jeg. Tenkte at motorting bør jeg kjøpe originalt.

 

Eller hva sier dere? Noe annet jeg bør gjøre som er billig?

 

Motoren rister over normalt. Når jeg kjørte oppoverbakken forbi Hellerudsletta/Olavsgård på motorveien, kom jeg i ca 100Km/t i 5gir, men farten ble fort redusert til 80 og jeg måtte bytte til 4 for å holde 80Km/t. Kan det være flere sylinder som har gått??

 

Takk for hjelpem alle sammmen!!!

 

EDIT: Biltema ser ikke ut til å ha fordelerlokk, men tennpluggkabler!!!

Hva er inlet manifold gasket? Intakpakning? Leste på nettet at denne pakningen kan blokkere tilførsel av bensin/luft til ene synlinderen kanskje...

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg ute og startet motoren. Tok deretter ut en og en tennkabel fra tennpluggene, begynte fra den som er lengst vekk fra sjåførsiden, her er resultat:

 

Plugg-kabel nr 1 : motoren stoppet ikke

2 : motoren stoppet ikke

3: motoren stoppet umiddelbart

4: motoren stoppet umiddelbart

 

det var tennplugg 1 og 2 som hadde sot avleiringer og 3 og 4 så bra ut.

Betyr dette at KUN 2 synlindere funker? herregud!!

 

EDIT:

Jeg var ute nå igjen og testa følgende:

 

Siden sylinder nr 4 og 3 ikke virker, kobla jeg tennkabelen som går fra plugg nr 4 inn på 2, som jeg vet virker.

Prøvde å starte 2 ganger, motoren starta ikke, men hørte at det smella noe steder. ble litt redd for at noe ryker, så jeg koblet tilbake. Hørtes nesten ut som noe metall biter slår med hverandre el.l.

 

Også merka jeg noe mer også: når jeg har motoren på tomgang og drar ut tennkabel nr 4 fra pluggen, så slutter det med en lyd som høres ut som man har bakre eksospotta løs, hvis dere skjønner meg :)

 

Dersom jeg kobler tennkabelen tilbake, så kommer den lyden igjen. Det virker som sylinder nr.4 som er nærmest passasjeren, sliter med noe inni.... denne lyden hørte jeg allerede idag når jeg bytta batteri og starta bilen...

Sylinder nr 3 er helt død, ingen lyd heller..

 

EDIT: har rekkefølgen til tennkabelene mye å si på fordelerlokket?

Hvor evt. starter det og dreier den mot venstre?

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet følgende idag: alle tennpluggkabelene, inkl kabelen fra coil'en, samt alle 4 plugger.

Når jeg jeg satte på plass pluggkabelene på de to pluggene/sylinderene, hører jeg lyder, sikkert gnist, like før de faller på plass. Det er nok ingen vits å bytte fordelerlokk/rotor.

 

Skulle også bytte olje, men da bilen ble heist opp, så jeg at det var en sånn avlang firkanta skrue som trengs for å skrue tappepluggen...

 

Nå tror jeg det må skrues i motoren for å finne ut av hvorfor sylinderene ikke funker. Har nok gjort det jeg kan.

 

Og det lukter bensin når jeg tar ut olje peilepinna !!!

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, sjekka at det er gnist på alle 4 pluggene.

 

Legge fingerene oppå hva? du mener kanskje at jeg skal ta av en plugg og sette finger over sylinderhullet mens motoren går?

koster komp test mye?

 

 

kan jeg bruke en slik en?

Biltema Norge

 

denne kobles til tennplugghullet står det og hvormye skal det da vise?

 

Hvilken verdi betyr at toppakningen har gått?

 

jeg kjøper imorgen hvis det er så lett å finne ut av om toppakningen er defekt.. smile.gif

 

 

Har du sjekket om det er gnist på alle

plugger?

 

Sjekket om dysene spruter? legg fingrene oppå så kjenner du om di funker.

 

Om dette er ok så ta en komp test

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på insprøytningsdysene. di tikker når di spruter, så det kan kjennes når du legger fingrene på:)

 

Bare se at kompresjonen er lik på alle.

 

Om det ikke er komp så kan det være ventiler som henger feks, trenger ikke være topp pakning

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår