Gå til innhold

Kontinuerlig effekt i 4 og 2 Ohm

Ranger emnet


Bareare02

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser at noen forsterker produsenter lever samme effekt i 2 og 4 Ohm. Bla Alpine( Per channel into 2 Ohms: (@14.4V ≤1%THD+N, 20Hz - 200Hz) 1000W x 1 • Per channel into 4 Ohms: (@14.4V ≤1%THD+N, 20Hz - 200Hz) 1000W x 1)

og McIntosh(RMS effekt(8/4/2 OHM): 1,200W)

 

Hva er fordeler og ulemper med dette?

Opel Astra. 1,6. 16v

x Honda Nsr. Full Effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fordeler":

-trenges ikke store og overdimensjonerte kjøleribber.

-trenges ikke overdimensjonert strømsforsyning da max effekten er "begrenset" uansett last...

-produsenten sparer på produktet og kjøperen får en litt "rimeligere" produkt, siden den koster mindre å produsere...:spin

-trenger ikke å overdimensjonere batteriene da man vil aldri overskryde max effekt....

 

 

ulemper:

-teoretisk vil du begrense dynamikken og headroom i forsterkerne.

-man vil ikke "risikere" å få mer effekt ved å øke laddespenningen... :)

-en overdimensjonert forstekrer er større fysisk og blir gjerne varmere også.

-den vil trekke mer strøm og krever mer av det elektriske anlegg i bilen.

-overdimensjonere en forsterker med flere utgangs transistorer og i power supply vil den gjøre dyrere...

-en del mer men nå har jeg ikke mer tid... :angelsmili:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så mange ulemper altså?

Du sier at den i teorien vil miste(til en vis grad) sine dynamiske egenskaper. Så McIntosh, som produserer Hi-end monoblokker til både 95.000,- stykket og og opptil 300.000 for settet, velger å bruke en teknologi som reduserer forsterkerens prestasjoner?

 

Merkelig :s

Opel Astra. 1,6. 16v

x Honda Nsr. Full Effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,200watt er mer enn nok til å gi mye dynamikk, men effekten blir "begrenset" men i McIntosh er en av de beste eksempel på hvordan bygge med kompromisser men om du hadde heller nevnt en anne merke som ikke er så ekstrem og dyr vil du merke forskjelene lettere. Ellers finnes det nok av teknisk dokumentasjon på nødvendig effekt for å kunne gi realistisk dynamikk :) -ikke noe som jeg "finner på"... ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår