Gå til innhold

tips på understell på rassabil?

Ranger emnet

martinsen-lyd

Anbefalte innlegg

hei, har fundert lenge på åssen understell jeg skal bruke på en rassabil( som ikkje koster gull) :hellothere:

Det jeg tenkte på:

gule koni

40mm eller 60mm senkesett

superflex/poly(veit ikkje helt hvem av dem)

25mm stabstag

Justerbart panhardstag

momentstag

SAM støtdempertårnstag

Sam torpedeostag

noen som har noen tips ell anbefalinger?

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, har fundert lenge på åssen understell jeg skal bruke på en rassabil( som ikkje koster gull) :hellothere:

Det jeg tenkte på:

gule koni

40mm eller 60mm senkesett

superflex/poly(veit ikkje helt hvem av dem)

25mm stabstag

Justerbart panhardstag

momentstag

SAM støtdempertårnstag

Sam torpedeostag

noen som har noen tips ell anbefalinger?

takker for svar.

Hei, ser greit ut det der.

Ps. superflex foringer er laget av polyurethane, så du kan finne flere produsenter av polyurethane enn superflex.

Ellers, så har jeg en tanke jeg sender deg på PM om du skal senke mer enn 40mm.. Jeg skriver det ikke her, pga. jeg blir garantert flamet av en eller annen bygdetulling om jeg skriver noe jeg ikke har prøvd selv.

Anyhow, sender deg en PM jeg, med en URL som forklarer det hele. Et fint triks (om det funker), til ekstremsenkning.

Du kan også kjøre doble krengestag, istedefor å kjøpe nye stag. Det vil stjele bakkeklaring og det er litt macgyver/jalla, men om du bare skal ha en billig lekebil, så er det vel greit.

Husk at pi * r^2 gjelder her, så et par mm har mye å si! Du kan finne bilder av doble krengestag, div løsninger, etc. på TurboBricks | High Performance Volvo Club > forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget til dobble krengestag framme på min, funker kalas det og vil ikke si at det er så jalla å lage til heller.

Bak bør du ikke ha det grøvste staget du finner. 21 eller 23mm holder i lange baner sammen med 25mm framme eller 2x21mm som jeg har på min.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. superflex foringer er laget av polyurethane, så du kan finne flere produsenter av polyurethane enn superflex.

Ellers, så har jeg en tanke jeg sender deg på PM om du skal senke mer enn 40mm.. Jeg skriver det ikke her, pga. jeg blir garantert flamet av en eller annen bygdetulling om jeg skriver noe jeg ikke har prøvd selv.

Anyhow, sender deg en PM jeg, med en URL som forklarer det hele. Et fint triks (om det funker), til ekstremsenkning.

Du kan også kjøre doble krengestag, istedefor å kjøpe nye stag. Det vil stjele bakkeklaring og det er litt macgyver/jalla, men om du bare skal ha en billig lekebil, så er det vel greit.

Husk at pi * r^2 gjelder her, så et par mm har mye å si! Du kan finne bilder av doble krengestag, div løsninger, etc. på TurboBricks | High Performance Volvo Club > forum

Legg ut "trikset" her da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe skal legge litt penger i alt, understell,

motor(2,5l 16v suge) ,karoserri(rustfri/bur) skal prøve det du sendte på pm=) vis jeg får spørt deg om no på pm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dabutcher: da må man sveise om hylsene som demperene skal i da? Hjelper det mye flytte bunnkulene som sitter ytterst på bærebruene foran, lenger ned?

Skal være samme diameter, men 3" kortere.

Du må space ned styrestagene ja, så du ikke får "bump steer".

Det er også en fordel å justere forspenn på fremre stabilisatorstag, så dette går "plant med bakken", når bilen står på hjul.

Du får justerbare kyllingbein ferdig laget, med uniballs hos bla.a. Home - www.trianglesunlimited.com , men også hos en .au fyr. (frakten fra .au er fryktelig dyr!).

ps. du kan egentlig lage dette selv, justerbare kyllingbein..

Det er egentlig et must, om du skal kjøre doble krengestag.

Om du skal drifte med den, så må du gjerne kjøre 23 + 21mm krengestag bak og kanskje 23mm fremme.

Jeg har sett folk kjøre med doble 25mm bak også, men 25mm = ipd = dyrt. 21 og 23mm er mulig å fremdrive fra huggere rundtom, til "skrap-pris".

Tror det groveste volvo laget til 200, var 25 mm / 23 mm, men IPD hadde noen VELDIG sjeldne (utfaset) 28mm fremme. (var vel v6 stag, såvidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved senking så kan du gjøre det på den måten her:

DSC00953-1.jpg

Hvis du gjør det sånn så er det også enkelt å få plass til flere krengestag bak.

Du kan bygge det sånn som jeg har det på bilen jeg pleier å kjøre med i bilcross:

DSC00955-1.jpg

DSC00960-1.jpg

Veit ikke helt om det er noe særlig hvis du skal bruke den til å slædde med, men det sitter ihvertfall noe helt jævelig.

Er vel sikkert noen som har mål av hvordan du kan bygge sånne, men går ut ifra at det er en del jobb hvis du skal få det bra.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider