Gå til innhold

144 '67 Prosjekt

Ranger emnet


'67 144

Anbefalte innlegg

Holder på med å gjøre istand en Volvo 144 '67, og tenkte jeg skulla lage en prosjekt-tråd her jeg også.. :hello:

 

 

 

Hadde veldig store og dyre planer for denne bilen, men jeg har funnet ut att slike prosjekter koster så mye att da kommer ikke denne bilen til å se veien igjen på maaaange år...

 

Så, nå har jeg jenket ned kravene litt, og bygger heller en bra 144 bruks/gatebil med litt småsnacks av deler... :-)

 

Slik er bilen nå:

 

Karosseri:

 

* 1 "lav" og en "høy" framskjerm (Skal ha 2 høye)

* Chrome-lister langs sidene + rundt noen av vinduene

* Rustfri og tectylert

* Svartlakkert bagasje/motorrom

* Dører med "kjøleskap" dørhåndtak

* Svartlakkert grill

* Rette hjulbrønner begge sider

* Tilhengerfeste

 

Understell/Bremser:

 

* 4x nye men pungterte Biltema-støtdempere

* Orginale med nedsunkede fjører foran

* Lesjöfors senkefjører bak

* Orginale bremser (4xskivebrems)

* Nye orginalforinger i hele understellet

* Nye bærekuler/endeledd (faktisk forholdsvis lett på rattet)

 

Interiør:

 

* Hvitt interiør fra en 144 '68 (whiplash-stoler)

* OMP Corsica moccaratt m/gul retningsstripe (bygger 9cm)

* OMP 4-pungtseler (E-merket) på førerplassen foreløbig

* Blått gulvteppe

* midtkonsoll med org. Turteller

 

Motor/drivverk:

 

* M40 gearkasse med lang gearspak

* Standard bakaksel med orginal innmat

* B20 (92 borring + 88 slag = 2338ccm)

* KG Steg-3 topp med bl.a Hel brygge

* Registerdrev av stål

* Timo 840 trimkam

* KG Steg-3 greinrør

* 2.5" eksos fra greinrør og ut

* 2x45 Webere på lange og "ledda" innsug + Pipercross luftfiltere

* Bryterløs tenning

* 24-raders oljekjøler

* Aluminiums toppdeksel

* Letta svinghjul (-2,5kg)

* Ombygd bunnpanne

* Facet Red Top bensinpumpe

* Filter King bensintrykkregulator

 

Felger/dekk:

 

* Hvitlakkerte 7x16 Wolfrace felger med 205/55-16 dekk

* Hvitlakkerte 6x15 Stålfelger fra Volvo 850 med 195/60-15 dekk

 

 

Volvo144672.jpg

 

Volvo14467.jpg

 

Volvo144675.jpg

 

Slik var den når jeg kjøpte den for ca ett år sia.. :-) (Des. 06)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo1446749.jpg

 

Hvitt interiør enn så lenge (skal prøve å få tak i svart + bytte ut framstolene med lave "buggystoler" uten nakkestøtte)

OMP 4pkt E-merka sele. Skal ha i det på andre sida også, bare jeg bestemmer meg for hvilke farge jeg skal ha på dem... :-)

 

Volvo1446755.jpg

 

Lesjöfors senkefjører bak + 16" Wolfrace. Kunne tenkt meg å hatt den enda lavere, men sålenge den er lavere bak enn foran å man vel bare være fornøyd... Gir en litt "Rally-look" syns jeg.

 

Volvo1446746.jpg

 

Fått av den stygge frontspoileren. Mange ganger penere med en gang! :-)

På ingen måte noe "værsting" dette her, men absolutt ett greit utgangspungt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fornøyd med timo kammen?

kjører med sånn grenrør selv men vurdere og bytte til TG motor sitt 4-1 grenrør, skal vistnokk gi mye bedre effektkurve....

morro med gamle overtrimma B20er som ikke likker by traffik....hehe

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke kommet så langt som til oppstart av motoren enda, da jeg mangla noen deler i sommer når jeg holdt på med den. Bestilte deler, og de kom ikke før nå nylig så jeg må ta meg litt i nakkeskinnet igjen nå snart, så jeg blir klar til sommeren igjen. Men, har da hørt om mange som bruker Timo 840 på bane værtfall og de skryter da fælt.. :-)

 

Ja, B20 med 2 doble er gromt!! Er spent på hvordan det blir med langslaga veiv og greier.. Pleier å bli en ekstra grom klang i de da.. Gleder meg til å få prøvd den, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke kommet så langt som til oppstart av motoren enda' date=' da jeg mangla noen deler i sommer når jeg holdt på med den. Bestilte deler, og de kom ikke før nå nylig så jeg må ta meg litt i nakkeskinnet igjen nå snart, så jeg blir klar til sommeren igjen. Men, har da hørt om mange som bruker Timo 840 på bane værtfall og de skryter da fælt.. :-)

 

Ja, B20 med 2 doble er gromt!! Er spent på hvordan det blir med langslaga veiv og greier.. Pleier å bli en ekstra grom klang i de da.. Gleder meg til å få prøvd den, ja![/quote']

 

Dette må jo bare bli bra, er på jakt etter en

sånn veiv selv.

 

Åssen veiv har du? kommer fra skakking ell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo1446715.jpg

 

Slik så det ut i motorrommet ved kjøp. '74 topp og muligens en annen kam. Med sportsfilteret og 2" fra frontrøret gikk den helt greit. Brukte nesten ikke bensin heller (ca 0,8) og den olja som ble brukt gikk via pakningene på stort sett hele motoren (Biltema??) Skal pakkes opp igjen og shines til en senere anledning. :-)

 

B202338ccm5.jpg

 

Ny-motoren rett etter handel. Håper det blir så gromt som jeg innbiller meg..

 

Volvo1446783.jpg

 

Motorrommet lakkert og motoren stort sett montert på plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg som har bygd motoren, så jeg er ikke sikker på hva veiva kommer fra slags motor. Sitter neddreide smidde B21Turbo-stempler i den, ettersom jeg skjønte så kan godt hende att veiv, råder og slikt opprinnelig kommer fra en skakking.

 

Er en på rally.no nå som skal selge ei langslag-veiv til skakking for rundt 4000.- Tror muligens det var R.E. Sandvold fra Hamar og jeg, om jeg ikke husker helt feil.. Du får ta det med ei klypa salt, men sjekk ut annonsen selv du.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG skaffer jo da, men det koster jaggu å det da!

Lønner seg vel å kjøpe en ferdigbygd motor isteden da. Regna litt på det, og fant ut att dela på motoren min koster da fort 40.000.- + og jeg ga langt mindre for den værtfall..

 

Klart, jeg har ikke prøvd å starte den, så det er jo selvsakt sjanser for att jeg går på en smell altså... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG skaffer jo da' date=' men det koster jaggu å det da!

Lønner seg vel å kjøpe en ferdigbygd motor isteden da. Regna litt på det, og fant ut att dela på motoren min koster da fort 40.000.- + og jeg ga langt mindre for den værtfall..

 

Klart, jeg har ikke prøvd å starte den, så det er jo selvsakt sjanser for att jeg går på en smell altså... ;-)[/quote']

 

Jeg har en helt nybygd 2,2l bunn, 8 bolt så jeg trenger

bare veiv og råder, sitter jo 24mm kryssbolter

i denne.

Hadde vært grymt med 2,5 eller 2,6L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel snart noen nye stempler og da, tror jeg. Hehe

Hsr du sperre og slik på bilen eller?

Selv har jeg planer om å kjøpe sperre fra U.S.A.

Tror den heter Truetrack eller no. En kompis av meg skal ha ei etterhvert, så vi kjøper vel samtidig vil jeg tro. Tror det kommer på ca 3500.- pr stk.

Trenger sperre skal man ha skikkelig motor. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel snart noen nye stempler og da' date=' tror jeg. Hehe

Hsr du sperre og slik på bilen eller?

Selv har jeg planer om å kjøpe sperre fra U.S.A.

Tror den heter Truetrack eller no. En kompis av meg skal ha ei etterhvert, så vi kjøper vel samtidig vil jeg tro. Tror det kommer på ca 3500.- pr stk.

Trenger sperre skal man ha skikkelig motor. :-)[/quote']

 

Nei må vel handle en sånn etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo1446767.jpg

 

Bilen min er så og si rustfri, men i sommer oppdaget jeg tilfeldigvis att på det pungtet her var det bare flattbrød! Det meste hang igjen i gammel tectyl og lakk..

Tydeligvis ett veldig utsatt sted, ettersom bilen ellers er så bra..

 

Volvo1446766.jpg

 

Sveisa inn ett galvanisert vinkeljern der, og fikk dynka det med tectyl på innsida og utsida. Skal ikke ruste noe mere der, værtfall..

Ett tips er å sjekke det opp fortest mulig, så du kanskje slipper å sveise på så mye som jeg måtte. Jævli trangt å komme til oppi der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jøss, hadde helt glemt denne tråden jeg..

 

Ja, gamlevogna til Ole Andre.

Har forresten den gamle oransje 142'n Ole Andre pussa opp for noen år sida å.. Nå med en B21ET, men den trenger litt "pleie" før den kommer i god form igjen..:drive2

 

Venter på svar fra BT ang godkjenning av motorbytte i 142'n, så da starter jeg liksågodt opp igjen med 144'n sålenge..

 

Gasser-motor er jo uansett grommere enn en turbo-motor, så..! :volvopower:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår