Turboed1 Skrevet November 29, 2007 Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 Sorry for og gå litt av topic. men dert ser ut som dere vet hva dere snakker om.Spm. noen som vet om det er nevneverdig effekt og hente med ic på diesel turbo uten lmm? kun gamle go pumpa.... "Mer" luft skal hjelpe der også...men siden jeg ikke har vett på dieseltrimming,så aner jeg ikke hvor mye. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 29, 2007 Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 Og det er mer oksygen i N2O enn oksygenet det erstatter fordi N20en er såpass kald :)Er ikke mye oksygentilsetning som trengs...vi har jo ikke stort mer enn 20% i lufta. En prosent eller to til gjør underverker det... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 29, 2007 Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 Var ikke klar over at det var så lavt oksygeninnhold i atmosfæren. Trodde det var nærmere 90% jeg... Men ifølge wikipedia så stemmer jo det. Så, hatten av til deg Turboed1 :D Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet November 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 Sitat:"En intercooler kjøler ned innsugstemperaturen. Senker du temperaturen 50 grader vil det gi en effektøkning på ca 10% - og dessuten blir motoren bli kaldere noe som minsker risikoen for sprekking eller blåste pakninger og topper. Testresultat fra IC - utetemperatur 21 grader, ladetrykk 0,9 bar. Original IC: Turbo: Temp 118,7 grader - Innsug: Temp 45,6 grader Større IC: Turbo: Temp 118,4 grader - Innsug: Temp 29,2 grader" Endelig de eg venta på. Er dette en god mal? I følge denne så vil det si at for hver grad du får ned insugstempen med, så får du 0,2% mere effekt. Så ved kjøp av denne intercooler så får du 17,84% mere effekt. Da er det jo ikke mye å hente på ic på mindre motorer, men det er jo tøffere + at en får en bedre og sikrere motor å kjøre med. Helt konge;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rioi Skrevet November 29, 2007 Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 og dessuten blir motoren bli kaldere Det er vel ikke nødvendigvis riktig. Når du øker motoreffekten med 10% ved hjelp av større cooler vil også varmen stige proporsjonalt med effektøkningen eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 29, 2007 Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 Da er det jo ikke mye å hente på ic på mindre motorer, men det er jo tøffere + at en får en bedre og sikrere motor å kjøre med.Å jo da. Mindre motorer liker i de fleste tilfeller ladetrykk bedre enn store... lader du mye hardere,er tempen ut av turboen også høyere,og en bedre IC gir da en ytterligere effektøkning over det du regnet ut..;) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 29, 2007 Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 Det er vel ikke nødvendigvis riktig.Når du øker motoreffekten med 10% ved hjelp av større cooler vil også varmen stige proporsjonalt med effektøkningen eller? vet ikke noe om det jeg. Bare fant dette på nettet litt før jeg leste denne tråden og da bladde jeg tilbake og la inn den der :P Vet ikke om det stemmer eller om det er salgstriks men.. hehe her fant jeg det: http://www.bsbildeler.no/butikk/visv.../1399/1166/114 Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 29, 2007 Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 Endelig de eg venta på. Er dette en god mal? I følge denne så vil det si at for hver grad du får ned insugstempen med, så får du 0,2% mere effekt. Så ved kjøp av denne intercooler så får du 17,84% mere effekt. Da er det jo ikke mye å hente på ic på mindre motorer, men det er jo tøffere + at en får en bedre og sikrere motor å kjøre med. Helt konge;-) jeg kan ikke garantere at dette er 100% rktig, men det var noe jeg fant på en tuningside, sikkert ikke halvgæli. Denna sida som er kilden: http://www.bsbildeler.no/butikk/visv.../1399/1166/114 Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet November 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 jeg kan ikke garantere at dette er 100% rktig, men det var noe jeg fant på en tuningside, sikkert ikke halvgæli.Denna sida som er kilden: http://www.bsbildeler.no/butikk/visv.../1399/1166/114 He he, taker og bukker eg, er med på den med små motoerer, men er det noen plass det går an å få tak i en guide? Noen som har fakta på bordet? Den fra bs bildeler kan jo bare vere salgstriks? Er ikke noen som har noe å referere til, gjerne en person, eg er litt intrisert i å finne ut akkurat hvor mye det har og si, synest det er ytterst interesant.. Takker for gode svar, Hvilken kjøler vil dere anbefalle til en bil med en rundt 280-300 gamp? En b230fk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 29, 2007 Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 Takker for gode svar, Hvilken kjøler vil dere anbefalle til en bil med en rundt 280-300 gamp? En b230fk? Til 300 hk kommer man langt med 2" (evt. 2.5",men det er strengt tatt ikke nødvendig til "bare" 300hk) trykkrør og en kjøler på ca 76x220-250xså lang du får plass til...evt 76x260-300xditto hvis du har 2.5" rør. Sistnevnte så har du rør nok til langt over 300... hjelper ikke med en koffert-størrelse kjøler hvis rørene er trange,som sagt... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AudioX Skrevet November 30, 2007 Rapporter Share Skrevet November 30, 2007 Jeg trodde poenget med intercooler var å kjøle lufta for å unngå tenningsbank. e vel vanninnsprut som brukes for å forhindre tenningsbank:) rett på meg om eg tar feil:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 30, 2007 Rapporter Share Skrevet November 30, 2007 e vel vanninnsprut som brukes for å forhindre tenningsbank:) rett på meg om eg tar feil:) Det er mange måter å forhindre tenningsbank på, det er ikke bare vanninnsprut som gjør det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.