Reodor F Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Er det ikke forresten påbudt med TETT batterikasse når man bakmonterer batteri? Tenker da på under en kollisjon og batterisyre overalt.. Det vet jeg ikke, men både 245 og 780 godkjente jeg på biltilsynet med den samme patenten og fikk ikke noe pes for det.Nå brukte jeg jo ett Optima batteri og det er vel et gel-batteri så syresøl er vel ikke et problem på disse. Hvis man skal bruke kjerra i bilsport så vet jeg at det er krav om tett kasse, men det er mulig dette kravet ikke er der for å hindre søl av batterisyre, men for å hindre de eksplosive gassene som dannes i å rusle rundt i kupeen. Av samme grunn som at man skal feste startkabler etter en spesiell prosedyre mener jeg. Ikke vet jeg, men det var bare en tanke. Som forøvrig bringer meg inn på hvor man får tak i tette batterikasser. Jeg kjøpte ei på Biltema, men den er jo ikke tett. Dvs, den er tett nok til å hindre søl av batterisyre, men ikke tett nok til å hindre gasslekkasjer. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Når man ikke trenger tette kasser i nasjonal rally tviler jeg på at det er påbudt langs veien.... Se under batteri på denne linken. Det er jo tross alt godkjent av FIA. http://www.bilsport.no/reglement/regl_2007/Teknisk_reglement_nasjonale_klasser.pdf Her er også en versjon i drifting: http://www.bilsport.no/reglement/regl_2007/drifting/teknisk_reglement_for_drifting_klasse_Club_2007.pdf Men bilsport forbundet er ikke vanskelig å snakke med om dere lurer på noe. 2005 Norges Bilsportforbund. Postboks 60 - Bryn, 0611 OSLO. Tlf:23 05 45 00 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Det er jo også sånn at hvis man har batteri baki må man ha brannvegg i baksete veggen om man tar dette ut. Det er faktisk påbudt i Volvo original med vegg om man tar ut baksete selv om man ikke har batteri baki. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Når man ikke trenger tette kasser i nasjonal rally tviler jeg på at det er påbudt langs veien....Se under batteri på denne linken. Det er jo tross alt godkjent av FIA. http://www.bilsport.no/reglement/regl_2007/Teknisk_reglement_nasjonale_klasser.pdf Her er også en versjon i drifting: http://www.bilsport.no/reglement/regl_2007/drifting/teknisk_reglement_for_drifting_klasse_Club_2007.pdf Men bilsport forbundet er ikke vanskelig å snakke med om dere lurer på noe. 2005 Norges Bilsportforbund. Postboks 60 - Bryn, 0611 OSLO. Tlf:23 05 45 00 I pkt 11.2 i det tekniske reglementet for nasjonale klasser står dette: Batteriet skal være dekket med et isolerende væsketett lokk.Det er også mulig å plassere batteriet i kupèen. Det skal imidlertid være plassert bak forsetene. I så tilfelle skal beskyttelsesboksen være utstyrt med en avluftning med utløp utenfor kupèen. Og i pkt 10.1 i driftereglementet: Er batteriet plassert i kupeen, må det dekkes med et isolerende og lekkasjefritt materiale. Batteriet skal være godt festet. Batteripolene skal være isolert for å forhindre kortslutning. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Hvilket bringer meg inn på om batteriboksen nedenfor vil bli godkjent: Batteriboks Av syrefast plast. Beskytter batteriet og hindrer syre fra å lekke ut. Leveres med festebeslag og festerem. (Maks. batterihøyd: 195 mm). Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Det har du dærsken meg rett i. MY BAD. leser for fort... Men bare ta en telefon til folket på bilsport forbundet. Om man følger deres retningslinjer ligger man godt an hvis man får spørsmål og diverse krav ifra BT. Er litt usikker på dette med stroppen på kassa du har kjøpt med tanke på at det er en tøy stropp som holder lokket. Jeg har sett div andre batteri kasser som jeg skal prøve å lete fram produsenter på. Mulig du bør bruke noen i alu hvis kassa du ikke har kjøpt er lovlig. Gi meg litt tid.. skal lukte fram det jeg har sett før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Det var disse jeg tenkte på... Er jo ikke akkurat tette disse da. Men mange som får godkjent og bruker dette, særlig i gammel escort verdenen. http://www.ekmpowershop2.com/ekmps/shops/prepfab1/index.asp?function=DISPLAYCAT&catid=10 Eksempel på noe en har fått godkjent. http://norskescortregister.net/index.php?showtopic=5877&hl= Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Er litt usikker på dette med stroppen på kassa du har kjøpt med tanke på at det er en tøy stropp som holder lokket. Dersom man fester batteriet på forskriftsmessig vis inne i boksen er jo tøystroppen kun for å holde lokket på plass, men kassa er nok muligens for trang til festemekanisme. Nei, forresten, vent litt. Dersom man benytter flattjern så bygger disse så lite at man får plass i kassa. Tilbake til selve den tekniske løsningen: Flere bilprodusenter har i dag begynt å montere batteriet der bak. Dette gjelder blant annet Volvo S80. Det er jo bare å ta en titt på hvordan de har gjort det. Og som 780V8 nevner så er det ikke vanlig med sikring på batterikabelen. Hva kabel angår tror jeg ikke slik halvgjennomsiktig og glinsende stereoinstallasjonskabel er noe særlig. Det jeg har sett av slike kabler har hatt veldig spe isolasjon. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Jeg har jo på en måte motsagt meg litt i forskjellige poster her syns jeg. Men om du skal kjøre gatebil racing med vogna er det vel bilsport forbundet som har lagt til rette reglene her. Problemet med at man skal lage en feste anordning nede i kassa blir vel at man må lage hull for å få skruer/bolter igjennom osv. Jeg må nesten sjekke lit med nasjonal gutta om hvordan de gjør dette med batteri. Men det må da vel bare være å bruke ett tett optima batteri og slike ting. Da kan jeg ikke forstå annet enn at kassa er lovlig. Det er jo ikke bare bare å lage til en brann vegg i lang børsa di heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Hva kabel angår tror jeg ikke slik halvgjennomsiktig og glinsende stereoinstallasjonskabel er noe særlig. Det jeg har sett av slike kabler har hatt veldig spe isolasjon. Stikk til en elektroinstallatør og kjøp RK i f.eks 35 eller50kv.mm. For de uinvidde er RK mangetrådet ledning med relativt solid isolasjon. Brukes mest internt i sikringsskap.Tror denne tåler mer enn bilstereokabel, og er sikkert billigere også Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Jeg har jo på en måte motsagt meg litt i forskjellige poster her syns jeg.Men om du skal kjøre gatebil racing med vogna er det vel bilsport forbundet som har lagt til rette reglene her. Problemet med at man skal lage en feste anordning nede i kassa blir vel at man må lage hull for å få skruer/bolter igjennom osv. Jeg må nesten sjekke lit med nasjonal gutta om hvordan de gjør dette med batteri. Men det må da vel bare være å bruke ett tett optima batteri og slike ting. Da kan jeg ikke forstå annet enn at kassa er lovlig. Det er jo ikke bare bare å lage til en brann vegg i lang børsa di heller. Nå må vi ikke ta tråden fra VOLVO 1983 her, men dersom hullene i kassa tettes så spiller det vel ikke så stor rolle. Men Biltema-boksen er uansett ikke tett uten modifikasjon. Du får høre med Nasjonalgutta som kjører biler uten brannvegg da, Golf osv. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Stikk til en elektroinstallatør og kjøp RK i f.eks 35 eller50kv.mm. For de uinvidde er RK mangetrådet ledning med relativt solid isolasjon. Brukes mest internt i sikringsskap.Tror denne tåler mer enn bilstereokabel, og er sikkert billigere også Eller så har jeg god erfaring med feit sveisekabel til dette formålet. Solid men fleksibel. RK er vel stiv som... en kjepp... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Nå må vi ikke ta tråden fra VOLVO 1983 her, men dersom hullene i kassa tettes så spiller det vel ikke så stor rolle. Men Biltema-boksen er uansett ikke tett uten modifikasjon. Du får høre med Nasjonalgutta som kjører biler uten brannvegg da, Golf osv. Pratet med en kompis av meg som har teknisk på rally til tider. Han sier at det mest vanlige er å ha batteriet på original plassen. Men han har sett flere på særlig Volvo som bruker den kassa du har kjøpt. Om du bruker ett gelè batteri og dennne kassa mener han og jeg at du er sikret selv om du ikke har brannvegg i boforsen. Han var ikke sikker på om de brukte syre batteri i disse boksene. Men bruker du gele er du jo hel gardert. Han er selv service mann for Fiesta ST og de bruker original plassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Eller så har jeg god erfaring med feit sveisekabel til dette formålet. Solid men fleksibel. RK er vel stiv som... en kjepp... Tja, kommer an på hvor stiv kjepp du snakker om her... men RK er ganske myk i forhold til PN, som har tykkere kordeler(flertrådet) RK er mangetrådet og krever bruk av endehylser... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Tja, kommer an på hvor stiv kjepp du snakker om her... men RK er ganske myk i forhold til PN, som har tykkere kordeler(flertrådet) RK er mangetrådet og krever bruk av endehylser... Jeg vil tro at selv en "semifleksibel" RK ganske raskt vil bukke under for tretthetsbrudd grunnet forholdene som råder i en bil. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.