Gå til innhold

Hjullagerbytte bak??

Ranger emnet


kris

Anbefalte innlegg

Får noen forferdelige durelyder vad 90-100 km/t. Regner med det er lagrene som er gåene... eller kan noe annet lage slik lyd, foruten eksosannlegget da??

 

Skal nå bytte lagrene uansett...

 

Hvordan tar man ut og setter inn lagrene lettest og raskest mulig i bremseskivene???

 

Har det for meg at man må "banke" ut ytterringene til begge lagrene, er det riktig??

 

-Kris-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve lagrene faller rett ut etter du tar av kapselen, drar ut låsesplinten, tar av "metallmutterholdertingen" ;) og skrur av mutteren og skiva.

Du banker ut ytre lagerring med et skrujern og en hammer el.l.

Deretter banker du den nye inn med den gamle ringen, til den er kant-i-kant. Så bruker du et skrujern langs kanten (forsiktig) eller en jævlig stor pipe.

1989 Corrado G60

1988 Golf 2 VR6 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk greit helt hit: "Deretter banker du den nye inn med den gamle ringen, til den er kant-i-kant."

 

Hva skal være kant i kant?? De to lagerringene?? Eller er det noen seter man skal banke de inn i??

 

"Så bruker du et skrujern langs kanten (forsiktig) eller en jævlig stor pipe."

 

Hva bruker du det ovenfor til?? Trodde man skulle begynne på indre ringen etter man var ferdig med den yttre...

 

Er det foressten mulig å sette inn disse ringene skjevt, slik at hele skiva blir skeiv etterpå??

 

Skiva bak på høyre hjul tar nemlig borti klossene en gang per runde man dreier, så noe må jo være skjevt der bak...

 

Tusen takk for hjelpa så langt!!!

 

-Kris-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk greit helt hit: "Deretter banker du den nye inn med den gamle ringen, til den er kant-i-kant. "

Hva skal være kant i kant?? De to lagerringene?? Eller er det noen seter man skal banke de inn i??

Nei, hvis du banker den nye ringen inn med den gamle, for langt, så setter du fast den gamle, og har to stykk lagerringer inni der, forstår du? :D

 

"Så bruker du et skrujern langs kanten (forsiktig) eller en jævlig stor pipe."

 

Hva bruker du det ovenfor til?? Trodde man skulle begynne på indre ringen etter man var ferdig med den yttre...

 

til å få DEN YTRE ringen helt inn, siden du ikke kan bruke den gamle ringen på slutten som forklart ovenfor.

 

Er det foressten mulig å sette inn disse ringene skjevt, slik at hele skiva blir skeiv etterpå??

nei, de passer så tight inni der, at hvis du kommer skeivt ut, får du den ikke inni. kiddie

 

Skiva bak på høyre hjul tar nemlig borti klossene en gang per runde man dreier, så noe må jo være skjevt der bak...

 

det er klossene som ligger for nærme skiva, evnt. skiva som er skeiv.

 

1989 Corrado G60

1988 Golf 2 VR6 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har skiver bak og de er noe slitt så anbefaler jeg på det sterkeste og bytte dem i samme slengen(koster ikke sååå mye)...

bank de nye lagrene inn i den nye skiva.. og monter...(skift klosser og så blir det bra)

nettop gjort alle fire lager/skiver(nye og store greier foran)/klosser bremseslanger osv...

godt og vite at alt er bra...

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nå tror jeg jeg skal klare det.

 

Når jeg bremser ned i ca 70 km/t får jeg en ulelyd fra høyre skive bak. Det er derfor jeg lurer på om skiva er skeiv eller noe sånt...

 

Samtidig hører man at noe ligger inntil skiva eller skiva tar borti noe ved alle hastigheter over 50 km/t....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår