Gå til innhold

Bygge kasser til frontelementer

Ranger emnet

jalla

Anbefalte innlegg

Originally posted by jalla

Høres ikke noe særlig ut å lage bål i bilen, hehe.

Blir sikkert til at jeg stapper nedi noe Acousto-Q fra Eltek.

Skal uansett fylle subkassa med Acousto-Q eter å ha kledd bunn, bak og sidevegger med med profilert skum.

Dette kan høres ut som en plan, men du drit i å gå til Eltek for kjøpe dempemateriale. Dempemateriale dem selger der er kunstfiber, akkurat det samme du muligens har i dyna di. Så det kan kjøpes mye billigere. Det er et faktum. Prøver noen å fortelle deg noe annet, er det desverre løgn. DEt profilerte kummet, er ikke noe annet en skuplast som du får på Jysk (sengetøylageret). Der får du sikkert og tak i kunstfiber.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det å dissekere ei gammel dyne vil gjøre susen?

Eller har du forslag til annet materiale som vil egne seg bedre?

Takk for alle innspill så langt folkens.

En lærer som kjent så lenge man lever...

Angående midbass har jeg leflet med tanken på å stappe inn 2 stk BA PRO 6" i dørene og koble disse opp mot delefilteret til 6" elementene bak. Forsterkeren skulle greie å dra disse fint.

Det jeg imidlertid er mere bekymret for da er batterikapasiteten. Det jeg har nå skulle gi meg potensiale for rundt 800W v/14.4V utenom det bilens elektriske system drar ellers. Sterkerne vil etter at suben er på plass dra omtrent 800W ved full load, noe som vil grense opp mot det det elektriske systemet takler.

Muligens vil det å spe på med et tørrbatteri fra Stinger gjøre susen, selv om jeg svetter bare ved tanken på hvordan disse er priset.

Et SP1000 ville nok dekt mine daglige behov, så det blir nok det neste fornuftige steget å ta.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstfiber er nok det greieste der som du skal dempe, og til ditt bruk.

Når det gjelder midbasser, ville jeg kjørt en 4 kanaler på hele sulamitten forran. hvor 2 av kanalene går på komponentsettet, og de to andre til midbassene. På den måten vil du kaunne ha visse justeringsmuligheter, samt at midbassen får en elektronisk deling.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hvis du skal ha god balanse i lyden ville jeg ( eller, har jeg ) installert høyttalere også i dørene.. Dette er også i en Audi 80, men en coupe. Har bygd kasser som dekker hele nedre del av døren, laget slik at det ikke ser ut som et byggesett fra IKEA, men "glir" inn med resten av interiøret... Elementene som sitter i dørene nå er kun 5,25", med 1" diskant nedfelt i luftehullet på dashen.. I originalhullene til høyttalerne på dashen har jeg satt i noen 4" som jeg syns ga et bredere lydbilde...

Dette er absolutt ikke noe "proff-bygge", men det er mine ører som skal høre musikken, og jeg er ganske fornøyd så langt... Mangler "kun" høyttalere bak.....

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

...Det jeg har nå skulle gi meg potensiale for rundt 800W v/14.4V utenom det bilens elektriske system drar ellers. Sterkerne vil etter at suben er på plass dra omtrent 800W ved full load, noe som vil grense opp mot det det elektriske systemet takler.

Muligens vil det å spe på med et tørrbatteri fra Stinger gjøre susen, selv om jeg svetter bare ved tanken på hvordan disse er priset.

Et SP1000 ville nok dekt mine daglige behov, så det blir nok det neste fornuftige steget å ta.

Ville heller valgt en eller flere kondensatorer.

Et ekstra batteri vil bare gi deg fler minutter å spille, når motoren er av. Spenningen på batteriet er mellom 12-13v.

En kondensator vil jo holde ladespenning, (14,4v eller hva nå enn laderegulatoren din gir), og hjelper dermed til når motoren er i gang, og dynamoen ikke greier mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider