Gå til innhold

Utbetaling lar vente på seg - tiltak?

Ranger emnet


EyeLid

Anbefalte innlegg

Sitter og undres litt på hva som eventuelt kan gjøres for å faktisk få den skadeerstatningen jeg har krav på.

 

Bakgrunn:

- bilen står parkert på kundeparkering til butikk.

- mens jeg er og handler blir jeg rygget på av en 60 tonns mobilkran fra Firma X.

- fører av mobilkran var ivrig på KJAPT å komme seg avgårde, noe jeg aksepterte kun mot at jeg personlig fikk se førerkort og notere det jeg trengte pluss telefonnummer. Snakket om å møtes i Drammen ila samme helgen for skademelding, da jeg bor Trheim til daglig.

- ender med å kjøre langt ut på Hurum-landet dagen etter for å få skademeldingen unnagjort. Jeg får beskjed om bare å fylle ut alt som trengs så sjåføren bare kan signere skademeldingen, hans utsagn var "jeg har dårlig tid skjønner du! Står her og jobber svart til 1000kr timen". Det rimte for meg relativt godt med hastverket på fredag rundt kl 17, da det var litt odde arbeidstid for entreprenørbransjen.

 

Etter dette avventer jeg litt med å levere min del av skademeldingen, i håp om at firmaet utbetaler skadetaksten (ble rett under 19 000kr). Da jeg forhørte meg litt hos Firma X sier ansvarlig for forsikringer der at han ikke har mottatt hverken kopi av skadetakst (som jeg har fått bekreftet var mottatt og videresendt ham av en avdelingssjef i Firma X) eller skademeldingsdelen for "Fører B" da sjåfør av mobilkranen var sykmeldt en stund.

 

Litt senere følger jeg opp denne saken, hvorpå ansvarlig for forsikring bare legger på(!) telefonen. Skriver en generell mail til Firma X hvor jeg kommenterer at jeg synes det er for dårlig, at skademeldingen da er blitt sendt inn til mitt forsikringsselskap. Adm. Dir. i Firma X tar kontakt og spør omkring saken da det var ukjent for de at deres kjøretøy ble benyttet til svart arbeide og litt konkret om tider og steder osv. Hører siden ingenting nevneverdig.

 

Forhører meg med mitt forsikringsselskap igjen, de har purret opp saken fra Firma X sitt forsikringsselskap, iom vi snakker om en meget enkel sak ift en påkjørsel av parkert kjøretøy. Enda ikke hørt noe.

 

I gårkveld skrev jeg en direkte mail til Firma X sitt forsikringsselskap, la med konkret info, tlfnr, saksnr osv til skadetakst gjort hos merkeforhandler, og saksnr gitt meg av mitt forsikringsselskap på selve skadesaken. Venter i spenning, for på fredag har det gått 6 arbeidsuker siden skade ble innrapportert til mitt selskap, og oversendt Firma X sitt forsikringsselskap.

 

----------------------------------------

 

Det jeg da er litt usikker på, er hvordan jeg går frem om jeg ikke hører noe innen fredag. Skal jeg politianmelde andre parts forsikringsselskap for å bruke j*vlig lang tid?

Eventuelt Firma X for at jeg er blitt skadelidende som følge av en av deres ansatte bedriver sort arbeide og ulovlig ferdsel med deres kjøretøy?

 

Dessuten, har noen referansegrunnlag til hjemmel om at fører av kjøretøy fra 3501kg og opp er PLIKTIG å rygge med hjelpemann?

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det burde mitt selskap kunne gi kopi av skademelding til Firma X sitt selskap om det evt var mangel på dette...

 

Blir bare usikker på om det er mest hensiktsmessig å evt anmelde Firma X eller deres forsikringsselskap. Alt står og faller vel egentlig på motpartens forsikringsselskap å få gjort de nødvendige tingene. Uansett kan det etter så mye surr GLADELIG være noen som må blø litt.

 

Er uansett drittlei av å gå og vente pga en idiot som har klønet det til for seg selv.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har signaturen til sjåfør "B" på din skademelding så vil forsikringsselskapet, etter å ha gitt sjåfør "B" en rimelig romslig tidsfrist (mener å huske at det var 6 måneder) på å levere inn skademeldingen sin, gå med på å bare bruke din skademelding.

 

Mao, du må bare smøre deg med tålmodighet, så får du erstatningen til slutt.

 

Btw, send ett lite tips til skatteetaten om at de burde granske regnskapet til sjåfør B litt grundigere.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, vurderer litt hva jeg skal gjøre.

 

Det er uaktuelt å klandre Gjensidige for noe spesielt her, da det utelukkende er Firma X, og deres (forhenværende?) sjåfør, som forsinker saksgangen i mitt tilfelle.

 

Har i dag fått navn og nr til saksbehandler hos Gjensidige og fått bekreftet at kopi av skademelding gikk fra If med posten i går. Ergo får man høre igjen på tirsdag eller så.

 

Forøvrig er jeg litt usikker med dette å ha "rettet" bilen igjen. Har fått ordnet på fronten osv slik at bilen er kjørbar uten tekniske feil, og tok selvfølgelig takst hos merkeverksted i forkant av dette. Dette håper jeg virkelig ikke Gjensidige sier noe på?! :boxing

De kan da ikke mene at man skal sitte med skadet kjøretøy til pynt og vente i evigheter pga andres dumskap?

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har sendt taksten til selskapet og snakket med takstmann hos Gjensidige. Har nå lagt inn kontantoppgjør på kr 12000,- etter avtale med Gjensidige.

 

Dette var da svaret jeg fikk i dag fra takstmann hos Møller, som takserte skaden til 18 863,-.

 

Har han trukket MEG for egenandel eller noe? Skjønner ikke helt dette...har ikke akkurat mye erfaring om skadeerstatning bak meg.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis varierer muligens fra selskap til selskap, men jeg mener i hvert fall å huske at Gjensidige i forbindelse med kontanterstatning ubetaler erstatning på grunnlag av takst, hvorav arbeidskostnadene erstattes med 50%.

 

Kan det ligge noe her, kanskje?

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, har noen referansegrunnlag til hjemmel om at fører av kjøretøy fra 3501kg og opp er PLIKTIG å rygge med hjelpemann?

 

Tviler sterkt på at så er tilfelle. Er ikke ofte at man ser lastebiler (eller lette lastebiler aka "store personbiler") med mer enn én person i...

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at så er tilfelle. Er ikke ofte at man ser lastebiler (eller lette lastebiler aka "store personbiler") med mer enn én person i...

 

Derfor jeg spør, i tilfelle det finnes noe om det!

Mobilkran er forøvrig reg som pen, liten traktor.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fører av lastebil er pliktig å rygge med hjelpemann dersom han ikke har full oversikt. (Det vil i praksis si at man alltid skal ha hjelpemann dersom man ikke har ryggekamera.)

 

Du skulle ha latt møller reparert bilen din, da hadde det blitt en krangel om hvem som skulle betale senere, og det blir jo ikke du som skal betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår