Gå til innhold

Varmeproblem

Ranger emnet

steinar

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at motoren i min golf 2 fra 86 blir for varm.

Ved vanlig motorveikjøring holder motoren seg helt perfekt i temperatur med nåla vertikalt rett opp. Problemet kommer først når jeg begynner og kjøre kø / står lenge i lyskryss o.l.

Da flytter nåla seg mer og mer til høyre men jeg har aldri sett varsellyset fordi jeg stopper bilen når det begynner å lukte svidd.

På bildet har jeg tegna inn hvordan tempnåla ser ut i begge stillingene.

tempviser.jpg

Vifta fungerer fint og slår seg på når den skal. Den trekker også bra med luft.

---------------------------------------------------------------------

Føgende har jeg testa:

Tatt ut termostaten og lagt den i kokende vann. Det er litt vanskelig å se på bildet men den åpner seg flott som bare det.

termostat.jpg

Her er alt sølet som ble igjen da jeg glemte å legge bøtte under slangen jeg løsna...

kjolevaske.jpg

Har noen forslag til hva mer jeg kan sjekke? Og evt hvordan?

post-1850-13804852490281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Starter radiatorvifta når motoren blir varm da?

Temp. føleren som sitter i radiatoren pleie å ta kvelden og da starter ikke vifta når kjølevannet blir varmt.

Hvordan kan jeg sjekke dette? Hvor ligger denne sensoren - evt hvordan kjenner jeg at radiatorvifta går?

Når du sier radiatorvifte - finnes det en vifte inni radiatoren? Eller tenker du på den som står utenfor - fordi den utenfor blåser som bare juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om radiator så vasket jeg bilen i tigervask maskin her for to dager siden.

Når jeg kjørte ut av vaskehallen så røyk det noe jævlig fra radiatoren. Vil vel anta at det er vaskevannet som fordamper - kan dette være en indikasjon på at radiatoren ikke kjøler og bare blir dritvarm når den sirkulerer det varme vannet rundt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gikk varm for ei stund sia og kokte men det var forde giveren til vifta var gåen... Men vifta di går jo... Hmmm... Kan vel ikke være at det er mye dritt i radiatoren vel?? Kan jo skjekke temperaturen på de forskjellige slangene ut og inn ved å kjenne på de.. Du kan jo skjekke termostaten en gang til ved å kjenne om slangen ut fra termostaten blir varm etterhvert som motoren blir varm... får prøve deg fram... :D Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting å tenke på her er at når jeg tok ut all kjøleveska i dag så det ut som om jeg hadde sølt ut all oljen fra bilen.

Det var mye gugg og dritt i den og blandt annet når jeg ser inni den tomme kjølevæskebeholderen så er det mye svart sot og dritt i bunnen.

Kanskje noe er tett / eller nesten tett.

Tidligere i år kjørte jeg mercedes og da røyk den tempsensoren på motorblokka som gir strøm til vifta. Jeg synes den ble fortere varm og var mindre tolerant for bykjøring. Tenker derfor at det er noe som er nesten tett men funker litt.

På den andre siden hadde merca en 2.3 liters motor - og denne golfen er jo bare 1.6 - aner ikke om det har noe å si for varmeutviklinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er du 100 % sikker på at den er for varm ? Ta av lokket på ekspansjons tanken når bilen er varm ( vær forsiktig så du ikke skoller deg ) . Se om vannet koker ut her. Nb - det skal være trykk på kjølevanssystemet - så du må slippe av litt trykk før du er sikker på at den koker ...

Hvis den virkelig koker vil jeg tippe du har belegg inne i radiatoren din - dette hadde en kammerat og det førte til at vannet ikke ble kjølt ned noe serlig i radiatoren - kjenn på slangene - den ene som grå til radiatoren skal være varm - men den som går fra skal være ganske kald i forhold ... ( ivertfall når viften går )

Husk også at om du blander frost veske selv så mister denne effekten om du ikke blander den ut nok ... minst 50 - 50 med vann mener jeg det var ...

Golf 4 gti 99 mod

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider