bilgal86 Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Jeg har en -87 volvo 240 som jeg skal fikse litt på før jul. Planen var å få kjøpt 4 stk nye senkefjærer, 4 stk nye justerbare gule koni støtdempere, superflexforinger i hele understellet, støtdempertårnstag og torpedoveggstager. Er det mye arbeid å få det på? Har bare byttet støtdempere bak for 2 år siden, så så mye erfaring innenfor dette har jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Dempere og fjærer er fort gjort. Foringer er nok litt mer arbeid med! :) Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 jeg vil benytte anledningen til å fraråde deg koni demperne, og heller kjøpe bilstein clubsport, såsant du ser deg råd til å legge et par lapper til i demperne.du angrer ikke;) men ellers sant som colli sier, men kan være litt vrient en del av de understellsdelene om det er 20år siden sist det var åpna, så godt verktøy, og gjerne noe til å varme opp bolter og sånn men kan ofte komme godt med.. foringene komer du vel ikke så langt med uten ei presse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Er vel litt drøyt å fraråde noen Koni dempere da! Koni er jo ingen dårlig demper selv det skal sies at Bilstein er dyrere og bedre.. Man får hva man betaler for! Har kjørt med Koni på flere biler og jeg er godt fornøyd hvertfall.. Kjøpte ett sett med gule selv nå nettopp selv om jeg vurderte Bilstein,men fikk koni'ene til en så god pris at det var ikke noe å tenke på. Lurer på om Bilstein CS er kortere enn org. dempere.. noen som vet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet Oktober 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 jeg vil benytte anledningen til å fraråde deg koni demperne, og heller kjøpe bilstein clubsport, såsant du ser deg råd til å legge et par lapper til i demperne.du angrer ikke;)men ellers sant som colli sier, men kan være litt vrient en del av de understellsdelene om det er 20år siden sist det var åpna, så godt verktøy, og gjerne noe til å varme opp bolter og sånn men kan ofte komme godt med.. foringene komer du vel ikke så langt med uten ei presse Er det så mye forskjell på de demperne? :p Blir sikkert å gå for koni pga økonomien er ikke på topp, og kjører ikke så ofte på bane eller helt perfekte veier, noe som er mangelvare her i finnmark, masse humper, ujevne veier og sporete. Hvor får jeg kjøpt en sånn presse, og hvordan ser den ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Bilstein CS er bedre og kortere enn koni ja.. 34mm kortere.. Mye mer beefy og de demper ujevnetene mye bedre. Koni er natt og dag i forhold til originale dempere, så ikek tro koni er noe dritt det heller! Får du tak i brukte koni feks.. så slå til :-) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Et tips til de som skal godkjenne senking hos BT med gule koni, dere må være heldige/smarte. Fjærene er for korte i forhold til demperene, så når man jekker opp bilen, vil fjæren løsne. Dette liker ikke BT. :) I hvert fall ikke her. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet Oktober 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Okei, da ble jeg litt klokere :p Får se hva jeg kjøper. Begynner snart å jobbe for fullt igjen etter lang tid med permisjon Blir å jobbe ukedagan og helgan, så tar nok ikke lang tid før man har fått kjøpt delene :) Lesjefors fjærer går vel sammen med Bilstein ClubSport? Det er vel ikke vanskelig å få godkjent bilstein eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Bilstein CS er bedre og kortere enn koni ja.. 34mm kortere..Mye mer beefy og de demper ujevnetene mye bedre. Koni er natt og dag i forhold til originale dempere, så ikek tro koni er noe dritt det heller! Får du tak i brukte koni feks.. så slå til :-) Brukte koni? Er de så dårlige at de ikke er verdt prisen ny da eller? :) Må vel heller være brukte bilstein som måtte være gull hvis økonomien tilsier rimeligst og best mulig demper! Nå er det to merkene oppbygd med to forskjellige tekniske løsninger og det er vel en grunn til at bilstein ser litt kraftigere ut!? Man får hva man betaler for! Så derfor er røde justerbare koni et alternativ også.. har prøvd de og det er ikke noe dårlige dempere det heller. faktisk ganske stive på det hardeste og klart stivere og bedre enn originale.. Tenker da på kvaliteten på veiene han beskriver.. Så for normal senk ca.40mm så er det i prismessig rekkefølge -røde justerbare koni -gule justerbare koni -Bilstein CS og de er vel eneste alternativ for noe spes. mere senk enn standard senkesett 40mm.. Innbiller meg at fjærene akkurat sitter fast på et nytt og ikke samensunket senkesett.. men går det ikke å få godkjent med annet enn Bilstein CS så er det vel bare å bite i det sure eplet og punge ut.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Brukte koni?Er de så dårlige at de ikke er verdt prisen ny da eller? :) Må vel heller være brukte bilstein som måtte være gull hvis økonomien tilsier rimeligst og best mulig demper! Nå er det to merkene oppbygd med to forskjellige tekniske løsninger og det er vel en grunn til at bilstein ser litt kraftigere ut!? Man får hva man betaler for! Så derfor er røde justerbare koni et alternativ også.. har prøvd de og det er ikke noe dårlige dempere det heller. faktisk ganske stive på det hardeste og klart stivere og bedre enn originale.. Tenker da på kvaliteten på veiene han beskriver.. Så for normal senk ca.40mm så er det i prismessig rekkefølge -røde justerbare koni -gule justerbare koni -Bilstein CS og de er vel eneste alternativ for noe spes. mere senk enn standard senkesett 40mm.. Innbiller meg at fjærene akkurat sitter fast på et nytt og ikke samensunket senkesett.. men går det ikke å få godkjent med annet enn Bilstein CS så er det vel bare å bite i det sure eplet og punge ut.. Jeg bare mener at om du kjøper nye gule koni, så er differansen opp til bilstein så liten at jeg ville heller skippet et par byturer den ene måneden og brukt de pengene på å oppgradere til bilstein CS. PS. Ja, jeg har eid og kjørt mye med både gule koni og bilstein cs.. På samme bil og med senkefjærer.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Fy faan, et par byturer! Det blir jo Bilstein CS foran og enda penger til kebab til overs det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Innbiller meg at fjærene akkurat sitter fast på et nytt og ikke samensunket senkesett.. men går det ikke å få godkjent med annet enn Bilstein CS så er det vel bare å bite i det sure eplet og punge ut.. Jeg hadde helt nye fjærer, og helt nye Gule Koni. Det satt ikke fast. Man trenger ikke fjærklemme for å montere senkefjærene dersom man har gule koni. Så innbiller deg nok litt feil hvis vi snakker om det samme. MEN, jeg har godkjent senkesettet mitt FØR jeg monterte Gule Koni. Jeg vet ikke om de tar tilbake godkjenningen min, når jeg skal vise bilen. :) Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Ja da husker jeg feil tydeligvis.. :) Men mine satt hvertfall akkurat fast.. Og det gikk akkurat å montere fjærene uten klemmer men når de ble skrudd til så satt de akkurat fast.. Men nå driver vel ikke lesjøfors akkurat med rakettforskning heller da så noen små forskjeller mellom fjærene er det sikkert! Spørs vel hvor syk vill og gal BT mannen er og om han prøver å rive fjærene av bilen eller pirker litt i de.. Men skal man være sikker så er vel Bilstein CS the shit.. Jeg også mener Bilstein er best,men trådstarter var ute etter noe rimeligere dempere.. derfor nevnte jeg Koni Det skulle jeg kanskje ikke gjort for er det noe som får folk opprørt her inne på forumet så er det å prøve å rokke ved det som er opplest og vedtatt ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet Oktober 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Da blir det Bilstein ClubSport på meg, men da skal jeg spare penger til desember så bestiller jeg Bilstein CS, superflex foringer, nye senkefjærer samt støtdempertårnstag, og torpedoveggstager, spå er jeg godt på vei. Neste år skal det en b230fk inn og m90 girkasse. Men begynner en plass, kan ikke ta alt på en gang dessverre. Takk for gode tips folkens :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Jeg skriver også under på gule koni => fjræene fremme kan vries rundt.. Var derfor jeg byttet til CS.. Fikk ikke godkjent motorbyttet pga senkefjærene, osm jeg ikke fikk godkjent pga. gule koni... Så, ja. :P Jeg måtte bytte.. Og jeg må si jeg ble overrasket. Det er pga. koniene ikke er laget for å senke såpass mye med at fjærene sitter løse.. Som betyr at de i "utgangspunktet" da vil kjøre delvis komprimert. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.