Gå til innhold

Lakkrens

Ranger emnet


markus1

Anbefalte innlegg

Noen som har meninger om bruk av lakkrens.Da mener jeg å legge på for hånd,eller med maskin.Norprol nevner en makita maskin med lammulsrondell hvis du skal bruke MG sin lakkrens nr 83(?)eller noe der omkring.Sa at jeg har en Cyclo,men at jeg ikke kunne bruke denne til påføring eller ta av igjen.Noen som har et godt tips?f.eks meguiars lakkrens og bruk av cyclo,Autoglym,etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MG83 er en Dual Action polish utviklet til DA maskiner, så hvorfor de sier du ikke kan benytte en cyclo mht til denne skjønner ikke jeg, men det kan for all del være en grunn..

 

Hadde personlig ikke benyttet lammeull og MG83, MG85 er utviklet mht lammeull, MG83 er til gul/beige megs puter..

 

lakkrens for hånd er ikke noe problem, ripe korrigering for hånd derimot er mye jobb og anbefales å gjøre med DA el Roternede med rett pad/produkt valg.

 

Du trenger ikke klemme til med den hardeste paden og cyclon med en gang, test med en bløtere pad først og se hva du korrigerer med det, det er alltid minst agressive kombo først..

 

Cyclo har kun 1 hastighet, så den hardere paden og polish kan bli kastet litt, så viktiog å fordele produkt med maskinen avslått før du starter opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen puter på panvulk, men har du cyclo så må de åpenbart være 4". Tror ikke Meguiars har noen av det slaget. Skal du ha 4" pads til rens og har det travelt, kan du dra på Clas Ohlson og kjøpe 100mm orange sonax-puter (59,-/par tror jeg). De har ikke like mye cut som gule cyclopads, men er lettere å jobbe med enn gule.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har meninger om bruk av lakkrens.Da mener jeg å legge på for hånd,eller med maskin.Norprol nevner en makita maskin med lammulsrondell hvis du skal bruke MG sin lakkrens nr 83(?)eller noe der omkring.Sa at jeg har en Cyclo,men at jeg ikke kunne bruke denne til påføring eller ta av igjen.Noen som har et godt tips?f.eks meguiars lakkrens og bruk av cyclo,Autoglym,etc.

 

 

Hei du. MG83 er ingen lakkrens, det er en rensepolish/cleanerpolish. Navnet er jo Dual Action Cleaner Polish(DACP). Den er meget velegnet til D.A maskin som UDM/PC/G100, men den funker med Cyclo. Men å bruke MG84/MG85 som er lakkrenser med Cyclo er ikke å annbefale. Egen erfaring er Oransje og Grønne Org Cyclopads med MG83 funker fint. Håper det ga mening.

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trenger jeg litt hjelp her. Min svarte Polo har endel små riper/store swirls etc. Tenkte å kjøpe UDM og kjøre på med #83 og W-7006(Skal selvfølgelig prøve med minst aggressive først) får og få vekk det verste. Så #80 , kanskje #7 og #21 som sealer med W-8006, etterfulgt av Pinnacle LS med W-9006 som bling bling. Blir dette høl i huet? Eller MÅ jeg kjøpe roterende i tillegg? Blir forvirra her,hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjorke: Mulig det holder med MG83 el MG80 alene, har sjelden trengt noe over MG83 for å korrigere etter den da den som oftest/altid gjør lakken LSP klar, bare pass på å bryte den ned helt..MG83 og MG80 funker best sammen med gul pad, den burgunder blir litt for hard i mine øyne til de, om du benytter burg pad og MG83, må du nok gå over med MG80 og gul pad for å fjerne merker etter burg paden..

 

Så min måte hadde blitt:

 

-MG83 (noe riper) el MG80 (lite riper) på gul pad/DA

-MG7 for hånd

-MG21 for hånd/DA

-Pinnacle LS for hånd

 

Eller det vil si, jeg hadde droppet MG7 nå på høsten, legg heller på 2 lag av MG21 el Pinnacle LS istedet. blir blank nok det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at det bare er "cutting compounds" som er lakkrens? Det er jeg ikke uten videre enig i. Det selges da lakkrenser som knapt nok inneholder slipemidler.

 

Hos Meguiars iaff. MG83 er ikke omtalt som en lakkrens der.

Hos MG er 86, 85, 84, 1, 2 og 4 lakkrens. Samt en rens som har godt ut av produksjon.

 

Iaff var det sånn den perioden jeg jobba der.

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe nytt jeg fant ut akkurat nå er at "Dual Action" betegnelsen på flaska IKKE har noe med Dual action maskinen, det er kun en betegnelse som sier at produktet er dobbelt virkende, dvs det har diminishing abrasives OG polerende egenskaper i samme produkt, samme gjelder 80, 82 og 09, og de kunne alle hatt Dual Action i navnet..men, frykt ei, de kan benyttes på orbital/DA maskiner....

 

MG83

 

cleaning action as the diminishing abrasives abrade the paint removing small particles of it usually in an effort to remove some type of below surface defect such as swirls, scratches and etchings.

 

Removes light to medium swirls, stains, blemishes, oxidation and contaminations...

 

 

Og viste dere at hvit lakk (singel stage) er den hardeste lakken som finnes? Sort er den bløteste....(lakk uten klar lakk) mht mohs hardnes rating

 

På en skala fra 1-10 er kalk 1, sort(carbon black) er 2, hvit er 7 og diamant er 10!!!!!! Hvit inneholder Titanium dioxide, som er rangert som Nr 7 på lista, samt at hvit lakk uten klarlakk skal være "nesten" umulig å få fjernet riper fra (og å få riper i vil jeg da også tro)

 

Lese mer:

 

http://meguiarsonline.com/forums/post/42515.aspx

 

Lærer noe nytt hele tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe nytt jeg fant ut akkurat nå er at "Dual Action" betegnelsen på flaska IKKE har noe med Dual action maskinen, det er kun en betegnelse som sier at produktet er dobbelt virkende, dvs det har diminishing abrasives OG polerende egenskaper i samme produkt, samme gjelder 80, 82 og 09, og de kunne alle hatt Dual Action i navnet..men, frykt ei, de kan benyttes på orbital/DA maskiner....

 

Disse går under CleanerPolish :D Men du har oxo en til som er fin, men den havner under AIO, MG66 har lite slipemidler(4av10på skala) samt att den polerer og har voks i seg :D Mye brukt på bruktbiler i kombo med Cyclo :D

 

Kan det stemme att jeg så den røde flotte Evon din ved Buskerud Storsenter nylig Truls ? Var iaff meget lik og meget blank :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår