Turbokassa Skrevet Oktober 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 Driver å vurderer å sette dumpventil på 940 turbo, også har jeg lagt merke til to forskjellige "lyder" som er på dumpventlier. Den ene er ren utblås og den andre er pulserende lyd (mulig det finnes flere varianter?) Men hvertfall, hva er det som avgjør hvem av de lydene som skal komme? Er det forskjell på dumpventilen elelr plasseringen i motorrommet (før eller etter intrecoolern) eller er det noe annet som spiller inn? takker for svar ;> Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Oktober 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 søk på forumet! bov tråd, burde vært sticky! Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Oktober 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 utblåsing/psssh= dumpventil kvitring/turbo surge= ingen dumpventil og luften stanger mot skovlene i snurra ved gasspjeld lukk.. Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Oktober 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 utblåsing/psssh= dumpventil kvitring/turbo surge= ingen dumpventil og luften stanger mot skovlene i snurra ved gasspjeld lukk.. veit om en cosworth som har dumpventil og pulserende utblåsning. det blir ikke pulserende utblåsning om du setter dumpventilen rett etter turboen? slik at trubinen gjør at lyden fra dumpen blir pulserende? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinsmo Skrevet Oktober 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 ikke monter dumpventil. motoren tåler det ikke. vacuumet klarer ikke stenge ventilen helt, så den kommer til å suge falskluft. monter heller åpent luftfilter. da blir det lyd. sitter jo orginalt resirkventil på bilen. kan være en ide å stramme fjæra i resirken litt. ellers driver denn bare å poffer å peser til deg hele tiden! Siter 86 745 TIC 98 A6 2.5 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 For liten eller for stram dump = Surge = Turboen stanger i luft den ikke får unna = pulserende lyd. Slitasjen du får ved surge (bortsett fra at kompressorbladene får juling) ligger i at thrustelageret i turboen får enormt med press på seg,og kan med tiden slite ut lageret. Ikke sette på dump fordi motoren tar skade(?!) men resirk er greit..? Sist jeg så på en av mine div dumper så er en resirk en dump med slangetilkobling for motorer som bl.a har LMM... Funksjon,sånn ca identisk. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jason940 Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 veit om en cosworth som har dumpventil og pulserende utblåsning. det blir ikke pulserende utblåsning om du setter dumpventilen rett etter turboen? slik at trubinen gjør at lyden fra dumpen blir pulserende? Det har ikke noe med plasseringen å gjøre men med ladetrykk og hva slags dump en har. jeg kan få begge typer utblås lyd på min volvo fordi jeg har en dump med ganske stram fjør, for å hindre at den suger falsk luft. Så hvis jeg gir pent på og ladetrykket ikke kommer over ca 0,6-0,8, så får jeg litt blandings lyd da ikke dumpen ikke åpner helt og en del luft går tilbake til turbo. Får jeg opp trykket til 1,0-1,5 så hører jeg kun dumpen. En bil som er trimmet mye med :volvopower: stor turbo og høye ladetrykk, så kan man få en blandigslyd uansett, da en dump ikke vil klare og slippe ut alt overtrykket. Da må man evt ha dubble dumper. Siter 360 M/TURBO TIL SALGS Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Oktober 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 Det har ikke noe med plasseringen å gjøre men med ladetrykk og hva slags dump en har. jeg kan få begge typer utblås lyd på min volvo fordi jeg har en dump med ganske stram fjør, for å hindre at den suger falsk luft. Så hvis jeg gir pent på og ladetrykket ikke kommer over ca 0,6-0,8, så får jeg litt blandings lyd da ikke dumpen ikke åpner helt og en del luft går tilbake til turbo. Får jeg opp trykket til 1,0-1,5 så hører jeg kun dumpen. En bil som er trimmet mye med :volvopower: stor turbo og høye ladetrykk, så kan man få en blandigslyd uansett, da en dump ikke vil klare og slippe ut alt overtrykket. Da må man evt ha dubble dumper. har satt i stage II turbo fra GIK, ladetrykk 0,9. skal være 220Hk i den nå. hvordan dumpbventil vil fungere på den da? pedersens-recing har en JBR dump, de mener at den ville fungert fint på den.. eller? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Oktober 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 For liten eller for stram dump = Surge = Turboen stanger i luft den ikke får unna = pulserende lyd. Slitasjen du får ved surge (bortsett fra at kompressorbladene får juling) ligger i at thrustelageret i turboen får enormt med press på seg,og kan med tiden slite ut lageret. Ikke sette på dump fordi motoren tar skade(?!) men resirk er greit..? Sist jeg så på en av mine div dumper så er en resirk en dump med slangetilkobling for motorer som bl.a har LMM... Funksjon,sånn ca identisk. har satt inn stage II turbo fra GIK, 0,9 ladetrykk. står i papira at dumpventil ikke er nødvendig. da burde den jo tåle evt surge om dumpventil er for stram? er jo jøtt mange biler som har tssh th th th (eller åssen man skriver det) Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
onklsaabfar Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 0,9 bar er mer enn godt nok for å rettferdiggjøre dumpventil. problemet er ikke at turboen ikke "tåler" d, den smeller jo ikke i stykker umiddelbart, men du kan nok gi den noen år ekstra hvis den slipper å stange i sin egen avføring hver gang du slipper gassen. Siter Dont worry, I'm an expert! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Oktober 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 0,9 bar er mer enn godt nok for å rettferdiggjøre dumpventil. problemet er ikke at turboen ikke "tåler" d, den smeller jo ikke i stykker umiddelbart, men du kan nok gi den noen år ekstra hvis den slipper å stange i sin egen avføring hver gang du slipper gassen. det blir ikke som noen sier, for lite mottrykk, slik at dumpventilen ikke stenges ordentlig og falskluft finner veien inn? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
onklsaabfar Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 hvis du styrer unna biltema dumpene går d nok helt greit. selv ladet jeg 2.2 bar på en modifisert "noname" dump uten problemer. Siter Dont worry, I'm an expert! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 det blir ikke som noen sier, for lite mottrykk, slik at dumpventilen ikke stenges ordentlig og falskluft finner veien inn? Om lufta finner veien INN rett over tomgang er det bare en fordel...da våkner motoren fortere. Når trykket javnes ut stenger den,og hu hei hvor det går... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havove Skrevet Oktober 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2007 Er ikke JBR-K25 en ok dump for biler med lmm?http://www.pedersens-racing.no/bil/JBR/ sitter dumpen på en 13c på selve turboen? Siter Saab 9-3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Oktober 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2007 Om lufta finner veien INN rett over tomgang er det bare en fordel...da våkner motoren fortere. Når trykket javnes ut stenger den,og hu hei hvor det går... aha var det jeg trodde også. Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.