Gå til innhold

Vond lukt i kupeen

Ranger emnet


GuideDog

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kjøpe meg en Elantra 1.5 st.vogn her i forrige uke. Er snakk om 1997 modell med 143'km på speedoen. Bilen er i god bruksstand.

 

Oppdaget på turen opp fra Stavanger (til Trondheim) at det kommer en vond lukt fra vifta inn i kupeen. Lukter en blanding av god gammeldags mannsjit og katalysator.

 

Har vært en liten runde på nett her og kommet fram til at det mest sannsynlig er kupefilteret eller A/C lukten kommer fra (fordamperen). Visste på forhånd at A/C ikke virket, men tenkte at dette var fordi forrige eier ikke hadde fyllt etter med kjølevæske/gass. Uansett det er her jeg tror problemet ligger. (Se http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?z=4&a=562)

 

Om det er noen som har vært borti lignende eller har noen formening om hvordan man kan fikse dette på egen hånd hadde jeg vært meget takknemmelig. Er relativt bilkyndig, men kunne godt tenkt meg noen kommentarer fra dere andre på forumet før jeg setter i gang.

 

Håper på gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for gode svar. Virker som om det er enighet om at det er i A/C anlegget/kupefilteret problemet ligger. Angående luftfilteret er det nettopp byttet.

 

Har dere noen som helst formening om hvor i bilen pollenfilteret ligger? Vet at mange biler har det bak hanskerommet og at noen har det rett ved torpedoveggen, nedafor "rista" på vindusviskerne. Tenkte å ta en titt selv først, før jeg eventuelt kontakter en Hyundaiforhandler. Jeg nevnte forøvrig at A/C ikke virker dvs. det går ikke. Kan en fortetning i systemet grunnet manglende vedlikehold f.eks tett/gammelt pollenfilter eller dårlig fordamperfilter være årsaken til dette, eller er det selve kompressoren som er gåen? Håper selfølgelig at sistnevnte ikke er tilfelle.

 

Og en ting til: Hvor kan man få kjøpt pollenfilter til denne bilen via nettshop? Brukte flere timer på nett i går uten treff. Vil helst slippe å gå via en forhandler som forlanger blodpris for et filter.

 

Håper på gode innspill fra dere!

 

Riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aller fleste delene jeg har trengt til denne og den forrige coupeen, har jeg kjøpt originalt hos forhandler, da jeg selv med gode rabatter ikke fant "rimelige" nok deler til at det var verd bryet :)

 

muligens sopp i fordamper i coupe som turbokano nevner.. ellers tenker jeg nok det er tomt for kjøle medie på bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår