Gå til innhold

for de som sprøyter...:)

Ranger emnet


technobreath

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde ei rusta dør på bilen som sandblåste og lappa igjen med glassfiber. Resultatet blei skikkelig over forventning, men skuffelsen kom da jeg skulle sprøyte.

 

Har kjøpt lakksprøyte fra hobbybutikken mekk - ja jeg vet det er som å banne i kirken for dere som kan sprøytefaget :P - men jeg tenkte jeg skulle kjøpe en litt billig sprøyte å lære meg faget før jeg investerer i skikelig utstyr. Vel, tilbake til problemet mitt, som jeg mistenker ikke har noe med om sprøyten er billig eller dyt, men heller har med meg å gjøre.

 

Uansett. Jeg har aldri lakka med sprøyte før jeg prøvde dette, og fant ut at det slettest ikke er enkelt. Men spørsmålet mitt er; Hvordan legges metallic lakk på?

 

Jeg har brukt å legge på slik at første strøket dekker. Resultatet ble med første gang med sprøyta som alle andre gangene jeg har lakka metallic med boks - det ble renninger - men med sprøyta ekstra mye. Vel - jeg har ikke stilt inn sprøyta skikkelig, jeg vet det. Men jeg har ikke gjordt det pga mangel på kunnskap på hvordan det skal være, men uansett så tilbake til renningene.

 

Hvordan lakkerer jeg metallic uten at det begynner å renne?? Noen fortalte meg at jeg måtte dekke med første strøk ellers så kom det til å bli ett "blassent" resultat. Stemmer dette? Har aldri prøvd å legge det lagvis uten å dekke første strøket...

 

Kort sagt - jeg greier ALDRI å lakkere metallic uten at det blir renninger.

 

Håper noen av dere guruer kan forklare meg litt hvordan jeg skal gå frem for å lakke f.eks. bildøra mi uten at det blir renninger og ujevn farge. Jeg har veldig lyst å lakke hele bilen min når den er ferdig om noen år - langtidsprosjekt etter lommebokens pengestand - men vil ikke gjøre det før jeg har dreisen på lakkeringen. Fargen er forøvrig lys grønn metallic om det har noe å bety. Men jeg planletgger å lakke blått metallic med tida...

 

Håper noen kan gi meg svar på hvordan jeg går frem en gang for alle slik at jeg slipper å lure på hvordan jeg skal begynne, og for å finne ut hva galt jeg gjør...

 

Takk!! :D

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. takk for tilbakemeldingen. Så da har vi avklart at jeg trenger ikke lakkere feite strøk med metallicen. Da er jeg kvitt mye av problemet mitt med renninger allerede. Så er spørsmålet,

 

Skal jeg lakkere metallicen bløtt i bløtt eller vente til strøket er helt tørt før jeg hiver på neste strøk?

 

Så til klarlakken. Hvordan skal denne legges på? 5 tynne lag her også i stedet for 1-2 feite lag? Og legges lagene på før lakken er helt tørr her også eventuelt? Hvordan skal jeg gjøre for å få den optimale glansen angående lakkering og tørketid mellom strøk?

 

En siste ting er hvordan blir jeg av med appelsinhuden i klarlakken? Kan jeg våtslipe lakken med f.eks. 1200 papir? Har nemlig gjordt dette med plastikklykter som er brent av rubbing-maskinen min. Svimerkene skar jeg vekk og pussa matt hele lykta, for så rubbe den opp igjen med poleringsmaskinen. Perfekt glans resultat.

 

Kan jeg gjøre det samme med klarlakken? Legge på tilstrekkelig klarlakk, og så våtslipe, for så rubbe opp igjen til enda bedre glans enn før uten appelsinhud...? Og i så fall, hvor lenge må eller bør jeg vente med å slipe å rubbe lakken etter den er sprøyta... tenker da at den burde herde en viss tid... snakker vi om uker og måneder eller timer eller dager?

 

Takk for svar!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk. lurte bare på om det fantes noe generell erfaring med slikt... Hvor finner jeg teknisk info om f.eks Standox baselakken min? Har sett litt på webben rundt om uten særlig hell i grunnen... Er jeg nødt til å snakke med leverandøren?

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringe hamar bilpleie (veit ikke om det var der du har kjøpt lakken?), de har oversikten. det sitter en kar der som har lakka med standox i 25 år, han har nok svarene.

 

hvis du skal våtslipe, noe som er en h..tes jobb på en hel bil, er det også om å gjøre å få best mulig overflate. det tar utrolig mye tid å få en ru overflate perfekt.

motek (selger festool og hilti) får tak i 2000 og 4000 pads til ø150mm slipemaskin, de er uunværlige når man skal våtslipe og rubbe/polere opp glans.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår