Gå til innhold

Ruskete gange, LM lyser og sur eksos!!!

Ranger emnet


Volvo_Lars!!

Anbefalte innlegg

Ruskete gange, LM lyser og sur eksos!!! Det er det motoren min lider av nå :(

Kørte litt gris på søndag og da jeg skulle til å stanse bilen begynte den å gå litt ujamt på tomgang, lamdasonden lyste konstant og det kom sur(et snev svidd lukt)eksos fra den med en svek svak gråfarge.

Jeg har ikke feilkodesøker så har ikke fått skjkket hvilke feilkode jeg har (Noen i nærheten av Storo/Grefsen i Oslo som har feilkodesøker? Ta gjerne en tur innom ;-) )

 

Noen som har eventuellt noe svar og forklaring på dette?

 

Er en B230FT motor chippa, justert opp turbotrykk og bensintrykk.

93 mod. 170.000 km

 

Takknemlig for svar :)

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. har hatt noe av de samme problemene. har du popoff så spytter den ut en del luft som er målt av lmm som hjernen da gir bensin til. resultatet er at bilen kan få en del mer bensin rett etter hard kjøring enn den har godt av. Det vil igjen sote ned lamdasonden og bilen blir som du beskriver. Det jeg gjordt var bare å regjøre lamdan med jevne mellomrom. så funka alt fint. Er ikke sikkert dette funker på bilen din men lett å teste ut da:)

360 M/TURBO TIL SALGS

 

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. har hatt noe av de samme problemene. har du popoff så spytter den ut en del luft som er målt av lmm som hjernen da gir bensin til. resultatet er at bilen kan få en del mer bensin rett etter hard kjøring enn den har godt av. Det vil igjen sote ned lamdasonden og bilen blir som du beskriver. Det jeg gjordt var bare å regjøre lamdan med jevne mellomrom. så funka alt fint. Er ikke sikkert dette funker på bilen din men lett å teste ut da:)

 

Har ikke noe poppoff. Resirkuleringsventil.. det er det eneste som duger ;)

Men er sikkert sån som du sier.. pluggene var sotete så den har garantert fått for mye bensin ja (Men de er ikke helt nye). Har bare 2-3 mnd. gammel lamdasonde, men kan hende det er som du sier.

Hvordan rengorde du den da? Den er jo litt følsom vettu.. har ikke lyst til å prøve og feile..

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på med en fk med lignende symptoner de siste dagene.

 

Svir i øya av eksosen og bruker 2-3 liter på mila.

 

eneste feilkoden var at blandingen var for mager eller for feit.

 

Høres ut som en b21a med full chocke på tomgang.

 

 

Fant etterhvert ut at lambdaen ga konstant volt hele tiden,volten skal vel variere imellom 0,2 og 0,6 volt?

 

Dette var på varm motor.

 

vi skal prøve å bytte lambda,samt nullstille den og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som du sier med tanke på hvor den seitter.. det er vel slag den ikke tåler når jeg tenker meg om.

 

OBD-1 diagnoseuttak!! Aner ikke.. vet ikke hva det er. hva er det?

 

 

Jeg låt bilen stå og surre litt da jeg kom hjem fra sørlandet på søndag. hadde kjørt litt ekstra "gris" og fungerte helt fint, men når den sto stille og gikk (hadde gasset på fælt rett før) så synes jeg den begynte å gå litt "ruskete". Ikke så ille som en B21A med full chocke (på langt nær egentlig), men ble litt værre etter hvert også begynte det å komme litt grålig røyk som sakt.

Lamdasonden lyste ikke da jeg parkerte den og lot den surre, men da jeg hørte den gikk lit rart så satte jeg meg inn og så at den lyste.

 

Skal prøve å fikse det i morgen..

Hva koster foresten et sånt feilkodeaperat og hva heter det igjen?

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBD-1 er feilsøking med led-lys under panseret, dvs at du kan lese av feilkoder uten noe ekstrautstyr. Sitter på venstre fjærtårn, på volvoer som har det. OBD-2 er en standardisert datakontakt som sitter i kupeen. Volvo gikk vel over til OBD-2 en gang på begynnelsen av nittitallet, så det kan være lurt å sjekke hva du har.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på med en fk med lignende symptoner de siste dagene.

 

Svir i øya av eksosen og bruker 2-3 liter på mila.

 

eneste feilkoden var at blandingen var for mager eller for feit.

 

Høres ut som en b21a med full chocke på tomgang.

 

 

Fant etterhvert ut at lambdaen ga konstant volt hele tiden,volten skal vel variere imellom 0,2 og 0,6 volt?

 

Dette var på varm motor.

 

vi skal prøve å bytte lambda,samt nullstille den og se om det hjelper.

 

Sånn var min -96 fk også. Brukte bensin som om den var gratis og røyk som en skorstein (en oppstart og garasjen var fyllt med svart røyk). lambdaverid på konstant 0.9V og co på over 7%.

 

Ny lambda fra Biltema og den var iorden.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBD-1 er feilsøking med led-lys under panseret, dvs at du kan lese av feilkoder uten noe ekstrautstyr. Sitter på venstre fjærtårn, på volvoer som har det. OBD-2 er en standardisert datakontakt som sitter i kupeen. Volvo gikk vel over til OBD-2 en gang på begynnelsen av nittitallet, så det kan være lurt å sjekke hva du har.

 

takk.. det er helt utrolig at jeg ikke har vist om det før ass.. har alltid tenkt at en må koble til en leser.. ai ai!!

 

Da har jeg lest av feilkoder.

Var bare en feilkode og det var; 1-1-3 Insprutningsventil feil

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår