Gå til innhold

200 SX vraking blir MEGET dyrt

Ranger emnet


Protrek

Anbefalte innlegg

Hahah.. Bli politiker og tro at man kan forandre noe på bilavgiftene i norge?

 

Nå har jo staten hjernevasket halve norge til å tro at HK er livsfarlig. Tror det blir lettere å få heroin solgt på rimi enn å fjerne effektavgiften.

 

Da får du enten gå etter biler som har vært registrert i Norge i >=10 år, kjøre en kjedelig bil eller prioritere å betale det det koster.

 

Enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Neh, får heller finne en måte å lure BT på.

 

Jeg tror det heter "gå etter biler som er registrert i Norge for >= 10 år siden".

 

Eller så heter det "don't get caught".

 

You get caught, you get fucked. avgiftene er en fact of life, og represaliene for å ikke følge reglene er også en fact of life. Lev med det, eller gjør ditt for å endre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser pr HK i norge:

 

100hk - 11 858,-

150hk - 44 518,-

170hk - 62 607,-

220hk - 146 000,-

300hk - 294 746,-

500hk - 664 059,-

 

Skal vi se. Jeg er dum og finner en bil som er importert 1.1.2007, og øker motoreffekten fra 100hk til 500hk. Jeg går da fra 97860,- i effektavgift til 652201,-.

 

Jeg er litt lurere og finner istedet en bil som er importert 1.1.2006, og igjen øker motoreffekten til 500hk. Shock horror, effektavgiften har gått ned til 554371,-. Amazing.

 

Jeg er lurest og finner en bil som ble importert 1.1.1997, og atter en gang øker motoreffekten til 500hk. Næmmen se der gitt. 0,- sier kalkulatoren til toll.no. Da antar jeg at det ikke koster noe særlig i avgifter å trimme, eller bøter å trimme uten å få det godkjent. Da er jo problemet løst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg tolker den siste setningen din, så er den egentlige grunnen til at du er så imot effektøkningsavgiften eller boten man må få hvis man trimmer uten å betale effektøkningsavgiften og få det godkjent i vognkortet rett og slett at det er vanskelig å få en morsom bil "lovlig" fordi det koster mye, så derfor skal det ikke koste noe som helst eller svært lite å trimme uten å godkjenne det og gjøre det på lovlige former.

 

For det er jo logisk, og vil ikke føre til at "absolutt alle gjør det".

 

Nei, det du skal gjøre, siden du er så misfornøyd med dagens ordning, er å bli politiker og jobbe for å avskaffe denne "vannvittige bota", eller gjøre den om til noe som du synes er en passelig straff for å bryte regelen, som vil føre til at så mange som mulig IKKE bryter den regelen.

En omlegging er enklere,og vil føre til betraktelig flere "lovlydige" tror nå jeg.

 

Si at 3 bileiere i landet her bygger monstre som de får lovlig godkjent,og de betaler hver 500K i avgifter. 97 andre later som ingenting,og kjører som de er. Da har staten tjent 1.5mill,bortsett fra at staten VET at andre kjører rundt sånn. Så de tar politifolk/toll-folk/ biltilsynsfolk og jakter på disse,hvilket koster en bråte penger. Får de ikke tak i noen,har de brukt mye tid/penger/folk som kunne vært brukt bedre (politiet har faktisk en del å henge finga i utover å jakte på gromme biler. Ihvertfall burde de ha det. Tollfolkene burde ta dop på grensa/kaia/flyplassen og ikke se etter biler med brom-lyd og stor vinge,etc).

 

Mitt forslag; Biler kan trimmes og bygges om à là Sverige. Prisen per ny-godkjent bil er kr 25 000,dobbelt så mye som i Sverige. Godkjenningen følger hver eier OG bil,ikke hver bil. Hvis bilen selges i trimmet/ombygd tilstand og er tidligere godkjent,må den inn til "etterkontroll" til den nette sum av 10K før ny eier får vognkortet (hvis bilen ikke er endret/ytterligere trimmet. Er den derimot det,så må ny eier hoste opp nye 25K til en Ny-godkjenning før den er lovlig hans,og bilen må også klare godkjenningen,seff).

 

Hvis trusselen om et "forelegg" på en fast sum på si,250K automatisk påfaller om man bruker trimmet/ombygd bil uten godkjenning,så er de 25K en gulrot av klasse. Da kan man nok snu tallene over,97 betaler og 3 gir f. Da trenger man bare noen få av statens tjenestemenn som skal ta seg av godkjenninger,igjen à là SFRO i Sverige,og denne spesialgruppa er mobil. Da trenger man kanskje 10-12 mann. Staten bruker da en god del mindre penger (lønn til 12 spesialister istedet for 20 000 tjenestefolk som jakter på "bil-slemmingene") og de tjener faktisk 925 000kr på det ved siden av...

 

Og de tvinger ikke bilinteresserte til å bli ufrivillig kriminelle fordi deres individualisme sier at de VIL ha seg tøff bil,men deres økonomi strekker seg til byggingen av bilen og en tanke lenger (som f.eks. en godkjenningsavgift på 25K) og ikke til en avgift på 4-5 ganger bilens sluttverdi i markedet.

 

Dagens system er feil,fordi det bare er en gigantisk pisk,og gulroten finnes ikke. Legg vekk den irske bly-tuppede oksepisken (men behold trusselen om den) og røsk frem grønnsakene. En større omveltning i det norske (bil)samfunn er vanskelig tenkelig: da KAN man faktisk bygge og godkjenne beinhard bil. Lovlig,uten rederlønn,Lottoseier eller ekstra husbanklån. Jeg er ikke i tvil om at de javnt fleste jeg kjenner ville brukt denne ordningen (og jeg kjenner en god del i miljøet),både for peace of mind selv, og for det faktum at man slipper prøveskiltfaenskapet...fordi man kan faktisk regge bilen uten 6-eller 7-sifret regning i posten. Dette igjen vil muligens føre til en ytterligere oppblomstring av småindustrien rundt bil,sånn som private (men sertifiserte) godkjenningsgrupper og det generelle trim-/dele-markedet. Da hadde bilen "kommet inn i varmen"...

 

Eneste bakdelen? Hvilken bakdel? Folk blir (mer) lovlige. Flere trygge biler på veien,siden det er visse krav til ankere,frimerkeklister og generell tilstand,en 800 hk Volvo 240 med standard bremser,dempere og dekk får logisk nok ikke regget bilen,siden generell tilstand ikke er god nok for den effekten. Staten tjener (mye mer) penger. Snuten kan ta flere psykoer,voldtektsmenn,voldsutøvere og lommetyv-faen'er eller fremdeles bøtelegge de som har 198.9 km/t i 30-sona tilbake til steinalderen,og tjene penger.

 

Atter en gang;thank you and good night,Ladies and Gent's. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksfradrag regnes utifra når den ble importert, hvorav bruksfradraget har gått til 100% 10 år etter førstegangsregistrering i norge.
Niks:
Bruksfradrag ved import

 

Ved første gangs registrering av brukte motorvogner gjøres det følgende fradrag i avgiften:

Alder over 1 måned 2 %

Alder over 2 måneder 4 %

Alder over 3 måneder 6 %

Alder over 4 måneder 8 %

Alder over 5 måneder 10 %

Alder over 6 måneder 11 %

Alder over 7 måneder 12 %

Alder over 8 måneder 13 %

Alder over 9 måneder 14 %

Alder over 10 måneder 15 %

Alder over 11 måneder 16 %

Alder over 1 år 17 %

Alder over 1 år og 2 måneder 19 %

Alder over 1 år og 4 måneder 21 %

Alder over 1 år og 6 måneder 23 %

Alder over 1 år og 8 måneder 25 %

Alder over 1 år og 10 måneder 27 %

Alder over 2 år 30 %

Alder over 2 år og 6 måneder 33 %

Alder over 3 år 36 %

Alder over 3 år og 6 måneder 39 %

Alder over 4 år 42 %

Alder over 5 år 45 %

Alder over 6 år 50 %

Alder over 7 år 55 %

Alder over 8 år 59 %

Alder over 9 år 63 %

Alder over 10 år 67 %

Alder over 11 år 70 %

Alder over 12 år 73 %

Alder over 13 år 76 %

Alder over 14 år 78 %

Alder over 15 år 80 %

 

Avgiften kan likevel ikke settes lavere enn den avgift som skal svares for motorvogner som på innførselstidspunktet er 30 år eller eldre (veterankjøretøy).

 

Motorvognens alder regnes fra det tidspunkt motorvognen ble registrert første gang og fram til tidspunktet da motorvognen registreres første gang her i landet. Alderen må legitimeres med offisielle registreringsdokumenter eller med attest fra vedkommende registreringsmyndighet. Hvis registreringsdato ikke kan legitimeres tilfredsstillende, beregnes alderen fra 1. januar året etter produksjonsåret.

Beregning av tilleggsavgift ved endring av avgiftsmessig status og avgiftsmessig grunnlag

 

Tillegg i engangsavgift skal utgjøre differansen i avgift mellom den opprinnelige og den endrede motorvogn, regnet etter de avgiftssatser som gjaldt på endringstidspunktet.

 

For kombinerte biler skal avgiften beregnes med 55 pst. av avgiften for avgiftsgruppe a.

 

I utregnet avgift gjøres fradrag (bruksfradrag) basert på motorvognens registreringstid etter følgende satser:

Registreringstid over 1 år: 15 pst.

Registreringstid over 2 år: 30 pst.

Registreringstid over 3 år: 45 pst.

Registreringstid over 4 år: 55 pst.

Registreringstid over 5 år: 65 pst.

Registreringstid over 6 år: 75 pst.

Registreringstid over 7 år: 85 pst.

Registreringstid over 8 år: 90 pst.

Registreringstid over 9 år: 95 pst.

 

Registreringstiden regnes fra tidspunktet for første gangs registrering her i landet og frem til tidspunktet for endringen av avgiftsmessig status eller avgiftsmessig grunnlag.

 

Bruksfradrag kan nektes dersom tidspunktet for statusendring ikke dokumenteres.

kilde: http://toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsrundskriv/2007engangsavgift_versjonII.pdf

 

Så konklusjonen er klar, hvis bileieren ikke kan dokumentere (med kvittering) at trimmingen skjedde da bilen var så og så gammel, så har tollvesenet rett til å kreve full avgift uten bruksfradrag, som om bilen var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1 for president. Beste forslaget til avgiftsombyggning jeg har sett på en stund. Hadde noen klart å få dette fremmet som et seriøst forslag, så hadde jeg vært først i køen til å gi min stemme.

Takk for det. :) Skal faktisk kjøpe meg dress,printe det ut og ta meg en runde hos de høye herrer,liten start hos toll-direktorotet. Noen må jo begynne et sted,isteden for å bare syte om at "det er så dyrt azz...jævla Staten...snutefaen...tolljævel...tilsynskødd...". :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks: kilde: http://toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsrundskriv/2007engangsavgift_versjonII.pdf

 

Så konklusjonen er klar, hvis bileieren ikke kan dokumentere (med kvittering) at trimmingen skjedde da bilen var så og så gammel, så har tollvesenet rett til å kreve full avgift uten bruksfradrag, som om bilen var ny.

Auda. Vel, det gjør ikke det jeg sa direkte feil, det bare tok ikke med det ene unntakstilfellet, men det var godt å få frem, siden det i noen tilfeller kan bety differansen på hvorvidt man vil trimme bilen eller ei ... siden reaksjonen kan bli desto høyere. Eller kanskje man bare sparer på alt av kvitteringer som blir utført på bilen :P

 

Tullete regler, menmen, man må nå enten følge de, eller jobbe mot å få implementert Turboed1's forslag. Hans forslag mener jeg faktisk hadde vært veldig gunstig, spesielt hvis SFOOR ikke bare hadde vært en rådgivende instans som ikke tør komme med så mange spesifikke råd til løsninger (for ca ett år siden vurderte jeg å prøve å få bygd opp en 92-modell 740 med en LS1. Jeg fikk da beskjed om at de kunne bare se ett problem, nemlig tillatt last på forakslingen. Når jeg spurte om hvordan det kunne økes, ble jeg sendt til Volvo, som så sendte meg til SFOOR, som så sendte meg til Volvo, som så sendte meg til SFOOR. Ja, du skjønner. Long story short, jeg gikk for en annen bil istedet, fordi jeg gadd ikke den idiotiske mølla der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Når jeg spurte om hvordan det kunne økes, ble jeg sendt til Volvo, som så sendte meg til SFOOR, som så sendte meg til Volvo, som så sendte meg til SFOOR. Ja, du skjønner. Long story short, jeg gikk for en annen bil istedet, fordi jeg gadd ikke den idiotiske mølla der.)
Den mølla der hadde jeg også en gang...derfor jeg begynte å tenke. Og jeg akter å prøve,ihvertfall.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mølla der hadde jeg også en gang...derfor jeg begynte å tenke. Og jeg akter å prøve,ihvertfall.

Bra. Jeg orka bare ikke, spesielt ikke når jeg prøvde å spørre volvofyren om hva det var som bestemte hvor mye man kunne ha av vekt på forakslingen, og jeg da bare fikk krasst tilbake "uansett hvordan du prøver deg, så får du ikke godkjent v8er i volvoen" eller noe ala den duren. Han hadde ingen problem med å liste opp teknisk informasjon jeg kunne finne ved å finne tech specs på nettet, men å undersøke hvordan lastekapasitet ble beregnet ble visst litt for mye forlangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. Jeg orka bare ikke, spesielt ikke når jeg prøvde å spørre volvofyren om hva det var som bestemte hvor mye man kunne ha av vekt på forakslingen, og jeg da bare fikk krasst tilbake "uansett hvordan du prøver deg, så får du ikke godkjent v8er i volvoen" eller noe ala den duren. Han hadde ingen problem med å liste opp teknisk informasjon jeg kunne finne ved å finne tech specs på nettet, men å undersøke hvordan lastekapasitet ble beregnet ble visst litt for mye forlangt.

Er som telefonsalg. De kan selge,men om du spør om vitale specs som for deg er kritiske,da er det helt blankt... Jeg gikk BT,VV,SamDept.,VV,SamDept.,Toll,BT,VV og atter Samferdselsdepartementet før jeg ga opp. Eneste jeg fikk om mitt prosjekt var "Det er ikke åpnet for sånt fordi det ikke finnes noen interesse for å bygge og endre biler i Norge,så jeg beklager..." <- Alle de jeg snakket med på de 3 timene jeg var i 'fonen trenger en real reality check. Derfor kommer jeg til å foreslå forslaget,men hvis de krever dokumentasjon på behovet av endring trenger jeg nok litt "underskriftsspons" fra dere der ute...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm there!

 

Tviler på at det vil funke, siden bil jo er global oppvarming-synder #1 ifølge enkelte, men hvis man intet prøver...

 

Og ikke åpent fordi det ikke finnes interesse... bullshit fra ende til annen. Det er "ikke interesse" fordi det er ikke åpent. Det er massevis av interesse for å bygge om bilene, og da gjør man det vel helst på en sikker måte... og hva er vel bedre sikkerhet enn å faktisk ha den informasjonen man trenger? Men når det ikke er informasjon om hvordan man gjør ting, så får man ikke godtatt søknader om ombygning, som gjør at det statistisk sett sikkert ser ut som om det er lite interesse ute og går. Eller folk vet at det er håpløst, så de går heller og modder uten å spørre, som betyr at det statistisk sett ser ut som om det er lite interesse. osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår