Gå til innhold

200 SX vraking blir MEGET dyrt

Ranger emnet


Protrek

Anbefalte innlegg

Å herreguuuud, hva er vitsen med all denne rødskilt-spekulasjonen ? Bt ligger jo i samme gate som ES-tuning ca, og bilen er i kjørbar stand, ser ikke problemet. Bilen har hvite skilt så klart.

Es-tuning har sveisa inn rør istedenfor IC som en midlertidig løsning for å få bremset bilen (samtidig også spart eier for endel hk avgift da bilen tidligere har bremset endel mer)

 

Det er heller ikke eier av bilen som har kjørt, han var derrimot passasjer. Han må regne med å betale ca 310 tusen i hk avgift, samt tape det bilen evt hadde av salgsverdi, noe som jeg kan tenke meg er en 300/350tusen norske kr. SAMT at han ikke får igjen en dritt på forsikringa si.

 

PS! *redigert bort*

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og hvis han skal ha bilen på veien igjen. Må han trimme ned igjen og vise bremsepapirer på original effekt?

Da burde han fått igjen de pengene.

Ånei. Er du på dette emnet igjen. :sick :violin:

 

Vennligst rull inn. Uansett hvor uenig man er med regler, så er de der og man må følge de. Eneste måten å ikke følge de, og ikke få represalier når man blir tatt når man bryter de, er å få de endret. Det eneste jeg ser for meg du gjøre er å syte her og på VACN ... som forandrer absolutt nada.

 

Hvis jeg kjører i 200 i 30-sona, så har jeg brutt noen regler, og må straffes, selv om jeg bremser ned til 30 igjen etter å ha blitt tatt. Hvis jeg trimmer bilen min til en billion hester, så må jeg straffes, selv om jeg trimmer bilen ned til 100 hester igjen. Skal man kunne gjøre hva faen man vil uten noen særlig strengere reaksjoner enn hvis jeg hadde gjort ting lovlig i førstningen, og hvis man lover bot og bedring, så skal man ikke få noe straff i det hele tatt? Eller er dette "rettferdig" og "logisk" i dine øyne?

 

Hvis han bare hadde fått effektøkningsavgiften, uten å kunne få godkjent bilen, så har det ikke akkurat vært klassifiserbart som straff, da har han jo bare hatt et rentefritt lån av staten, som betyr at absolutt alle iallefall bare kommer til å trimme, fordi "det er iallefall gøy så lenge det varer, og det kommer ikke til å koste noe særlig mer uansett! og hvis jeg lover å ikke gjøre det mer, så kommer det ikke til å koste noe som helst! tii hii!"

 

Eller skal kommentarene mine bli avfeid som kjedelige, repeterende, ulogiske og estuning-fanboyistiske atter en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis han skal ha bilen på veien igjen. Må han trimme ned igjen og vise bremsepapirer på original effekt?

Da burde han fått igjen de pengene.

 

En spennende tanke.. Hvis det har vært slik så har egentlig bilen fungert som minibank. Hvis man er blakk før helgen så er det bare å justere ned 10 hester og cashe ut hos tollbua. Da blir det enkelt å se hvem som har dårlig råd :O) en 200x som hopper harker i 30 km/t har tømt "hk kontoen" :O)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel. enkelt å greit så kunne han jo sagt at bilen er nybygd. og at den SKULLE godkjennes. at kjøreturen kun var test tur at alt fungerer.

 

og nå som bilen er vrak er det ingen vits i å godkjenne eller betale avgift.

Skeptisk, når han er kjent for grisekjøring, frakjøring fra politi, og hvis jeg ikke tolka bildet fra 200sx-avataren hans feil, diverse banetreff.

 

Samt måten han gikk ut mot ES. Det er ikke akkurat måten man går ut hvis man har "nybygd bil" som "snart skal godkjennes, må bare testes". Spesielt ikke i 130 i 50-sona av en kamerat som har mista førerkortet.

 

Nei, det hadde nok bare vært et godt forsøk, men der hadde det nok stoppa og.

 

Edit: Waitaminute. Var det ikke 130 i 30-sona? I forget. ett fett uansett though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel. enkelt å greit så kunne han jo sagt at bilen er nybygd. og at den SKULLE godkjennes. at kjøreturen kun var test tur at alt fungerer.

 

og nå som bilen er vrak er det ingen vits i å godkjenne eller betale avgift.

Er fremdeles ikke lov til å "prøve" en bil som ikke er godkjent på offentlig veg. Klart at kjører du pent så finnes det politifolk som snur ryggen til også får du lov til å kjøre hjem uten følger.

 

Uansett, flere i bilen, kollisjon, flere møter med politiet og allerede bremset bilen, hva mer trenger folk? Han var ikke ute på en prøvetur og har gjort noe ulovlig, så enkelt er det.

-----

 

Er riktignok enig i at avgifta burde fungere som nettopp det den er, ei avgift, og ikke ei straff og at om han vil så kan han bygge opp igjen bilen og få skilter på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fremdeles ikke lov til å "prøve" en bil som ikke er godkjent på offentlig veg. Klart at kjører du pent så finnes det politifolk som snur ryggen til også får du lov til å kjøre hjem uten følger.

 

Uansett, flere i bilen, kollisjon, flere møter med politiet og allerede bremset bilen, hva mer trenger folk? Han var ikke ute på en prøvetur og har gjort noe ulovlig, så enkelt er det.

-----

 

Er riktignok enig i at avgifta burde fungere som nettopp det den er, ei avgift, og ikke ei straff og at om han vil så kan han bygge opp igjen bilen og få skilter på den.

 

Hvis jeg ikke husker feil, så sier prøveskiltreglementet 1 person i bilen, 2 hvis man skal teste at en reparasjon funker (muligens at den personen bør være en mekaniker?). Han hadde vel 3 eller 4 i bilen, og bilen hadde vel uansett hvitskilt så prøveskiltreglementet gjelder vel egentlig ikke her.

 

Uansett, avgifta funker jo som avgift, han bare får den ikke automatisk godkjent. Ellers hadde jo alle trimma bilen sin, spart opp penger og "tilfeldigvis" blitt tatt i kontroll og benka, betalt og fortsatt videre med nå godkjent bil.

 

Sånn jeg ser det for meg, så får han straff nå for å kjøre med for høy effekt uten at det var rapportert om, han kan kanskje få tilbake karosseriet med delene på (så han kan redde noe spenn iallefall, med mindre de nekter blankt der og, dunno), så kan han rette opp karosseriet eller flytte delene over på ny bil, få det faktisk godkjent, og betale effektavgiften i forbindelse med godkjennelsesprosessen.

 

Det må jo svi litt å ikke følge reglene (uansett hvor latterlige de enn måtte være), ellers kan det ende opp med å bli litt ville vestern-tendenser. Og det er jo litt bad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det egentlig, hvis bilen er en '94-modell skal den jo det jo ikke påløpe avgift om man øker motor effekten?

 

nei skal ikke det, er vel 10år som gjelder?

Men bilen er helt sikkert importert mye senere, derfor regnes den som under 10år gammel. <hjelper ikke at det er 94 mnodell når den ble først registrert\importert her i landet i f.eks år 2000..

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det egentlig, hvis bilen er en '94-modell skal den jo det jo ikke påløpe avgift om man øker motor effekten?

Bruksfradrag regnes utifra når den ble importert, hvorav bruksfradraget har gått til 100% 10 år etter førstegangsregistrering i norge. Så hvis du importerer en 200sx s14 i dag, så har du 10 år på deg til å legge planer for trimming før du kan gjøre det uten å betale noe til staten. Akkurat satsene må du rett og slett sjekke ut selv på toll.no da differansen varierer fra år til år (dvs det går ikke nedover med 10% per år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår