Sonax Skrevet September 26, 2007 Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 Hvor mye kan man gå opp i felg størrelse uten at det blir masse krøll? Og hvis man ikke går ned nok på profilen på dekket slik at man får feil rulleomkrets, hva må en gjøre for å få korrekt speedometer? Er elektronisk speedometer ikke drev. Og så til en annen sak, har fått tilbud på Hercules G5000Z dekk i 215/45ZR17. Har noen erfaring med disse dekkene? De er jo merket som Ultra High Performance fra produsent, men blir litt skeptisk til de siden de har topp score på alle kriterier. Virker merkelig at høyhastighetsdekk som skal være så gode, også tester full score på slitestyrke. Gummikvaliteten er 300AA og skal derfor underbygge opplysningene greit nok men=P Skeptisk=P Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet September 26, 2007 Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 Høyhastighetsdekk har hardere gummi for å motstå større belastninger. Da får de også bedre slitestyrke. Ulempen er dårligere veigrep (på asfalt) enn dekk beregnet på lavere hastigheter. Og så støyer det mer. Det vanlige er å få problemer med klaringen i skjermene lenge før speedometer viser åpenbart feil. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonax Skrevet September 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 Bare lurer siden vi har ca 10 km/t(ved 50) feil på speedometeret på de andre to bila våre grunnet rulleomkrets. Jeg gidder liksom ikke sitte der å beregne hva feilen vil være når det er 80 ell 90 lengre=P Vil ha no som stemmer. Men joda, det er vell forståelig i og for seg. Har dog hørt at noen som mente du fikk ufrivillig sladding i rundkjøringer med flere Hercules dekk om du ikke slapp opp på gassen no fælt:S Hvis du vet hvordan hjulbuen på Opel Omega A ser ut så vet du at det fort kan bli problem jah=P Men det er tatt hensyn til at dekka er bredere enn orignialt ved å forandre ET på felgen fra 39 til 34. Burde da ikke gjøre noe siden profilen er såpass lav også. Det som for meg ser ut som det største mest plagsomme saken er rulleomkretsen=P Noen som vet hva den er på dekk i denne dimmensjon? Altså i 215/45/17 i forhold til 195/65/15 som er originalt? Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet September 26, 2007 Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 Jeg vet hvordan hjulbuen på Opel Omega A er ja. Har eid en 1987 Opel Omega 2.0i LS. 122 hk, den uten katalysator. Her har du en dekkalkulator: http://www.tyresave.co.uk/tyresize.html Det ser ut som de nye hjulene din blir 1,9% mindre enn de orginale. På Omegaen min satt det for øvrig 185/70 R14 på sommerhjula og 175/82 R13 (eller var det R14?) på vinterhjula. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonax Skrevet September 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2007 Jeg har 3000 da!xD med 195/65/15 sommer som vinter originalt. Så da bør det treffe bra siden i forhold til avvik. Men er originalsenk på bilen så, håper hjulbuen er stor nok=P Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.